گزارشی از مشکلات اهالی شهر پیش قلعه
کد خبر: ۶۹۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 02 January 2019

شهر پیش قلعه در فاصله 15 کیلومتری آشخانه و در شمال شرقی بخش مانه قرار دارد و طبق سرشماری سال 95 جمعیت آن 2 هزار و یک نفر در قالب 670 خانوار است.
پیش قلعه در سال 81 و با مصوبه هیئت وزیران از روستا به شهر ارتقا یافت.
استقرار نیافتن برخی ادارات و نهادهای دولتی در شهر، بیکاری جوانان، جولان حیوانات اهلی مانند گوسفند و سگ های ولگرد، وجود دامداری ها، بوی نامطبوع و نبود سالن ورزشی مختص بانوان از مشکلات عمده ای است که پیش قلعه ای ها را درگیر کرده است.کارخانه سیمان سمنگان از جمله پروژه های مهم و سرنوشت سازی است که در بخش مانه خودنمایی می کند و اگر به بهره برداری برسد مشکل بیکاری جوانان این شهر و بخش مانه رفع می شود.
یکی از اهالی پیش قلعه می گوید: فاصله بیش از ۱۵ کیلومتری شهر پیش قلعه تا مرکز شهرستان و خطرات و گرفتاری ‌های متعدد موجب شده است مردم نیاز به استقرار ادارات را در منطقه احساس کنند و این موضوع را بارها با شورای اسلامی مطرح کرده‌اند اما نمایندگی برخی ادارات و بانک ها هنوز در این شهر مستقر نشده است.
«روحانی» می افزاید: مردم باید برای دریافت خدمات به شهر آشخانه مراجعه کنند که این کار باعث صرف وقت و هزینه زیادی خواهد شد.
«شجاع» یکی دیگر از شهروندان پیش قلعه ابراز می کند: به دلیل خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه ها و قنات ها، کشاورزی و دامداری در این بخش رونق چندانی ندارد و بسیاری از جوانان و اهالی بخش مانه و شهر پیش قلعه برای یافتن کار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند.
«یزدانی» یکی از جوانان پیش قلعه با گلایه از راه اندازی نشدن کارخانه سیمان سمنگان اظهار می کند: مردم بخش مانه دلسرد از اتمام این پروژه همچون بسیاری از طرح های تولیدی و صنعتی دیگر، این پروژه را در ردیف دیگر وعده های عمل نشده قرار داده اند.
در این باره شهردار پیش قلعه می گوید: بخشداری، دفتر امام جمعه و بخش مانه، منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره برق، نمایندگی ثبت احوال، نیروی انتظامی، حوزه بسیج، شعبه بانک کشاورزی و باجه بانک صادرات، شورای حل اختلاف، نمایندگی گاز و آبفای شهری و کتابخانه عمومی در پیش قلعه وجود دارد.«روزخوش» ابراز می کند: مستقر نشدن برخی ادارات و نهادهای دولتی باعث دسترسی نداشتن مردم و شهروندان به خدمات شده است و مردم پیش قلعه برای دریافت خدمات به آشخانه مراجعه می کنند.
وی ارتقای بخش مانه به شهرستان را از نیازهای اساسی شهروندان پیش قلعه می داند و می افزاید: راه اندازی کارخانه سیمان سمنگان بعد از حدود 16 سال از آرزوهای دیرینه مردم این شهر است و باعث اشتغال جوانان خواهد شد.
وی اظهار می کند: مهم ترین مشکل این شهر بیکاری جوانان است که باعث شده آن ها در پی یافتن شغل به شهرهایی مانند تهران مهاجرت کنند.
شهردار پیش قلعه تصریح می کند: شغل اغلب مردم پیش قلعه کشاورزی و دامداری است و وجود حیوانات اهلی در شهر مشکلاتی را برای شهرداری و شهروندان ایجاد کرده است که پیشنهاد شهرداری اختصاص محلی برای سامان دهی دام ها در خارج از شهر است و دامداران نیز راغب هستند که با احداث مجتمع دامداری به صورت متمرکز دام ها از شهر خارج شوند و خدمات جامعی برای دامداران پیش بینی شود اما برای تهیه زمین و محل استقرار مجتمع دامداری تاکنون با ادارات مربوط از جمله منابع طبیعی به نتیجه نرسیده ایم.
وی ابراز می کند: امسال مرکز بهداشت جدیدی در پیش قلعه به بهره برداری رسید که خدمات خوبی به اهالی این شهر ارائه می دهد ولی از حضور پزشک در ساعات غیر اداری محروم هستیم و شهروندان و مراجعه کنندگان در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل در صورت نیاز مجبور به عزیمت به آشخانه یا بجنورد برای دریافت خدمات درمانی هستند.وی اظهار می کند: پارک جنگلی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح شهروندان پیش قلعه ای احداث شده است و در بحث سالن های ورزشی هم فقط یک سالن ورزشی متعلق به آموزش و پرورش در این شهر وجود دارد و سالن ورزشی جدیدی هم که از چند سال گذشته به حال خود رها شده بود، با پیگیری ها و مساعدت فرماندار و رئیس اداره ورزش و جوانان در حال ساخت است.
«روزخوش» می گوید: بیش از 95 درصد معابر این شهر و در کل همه مسیرهای رفت و آمد شهروندان و کوچه های دارای منزل مسکونی آسفالت شده اند.
وی ادامه می دهد: تمام خیابان های اصلی شهر روکش آسفالت جدید دارند و فقط معابر جدید در دست احداث از آسفالت محروم اند که این معابر هم به دلیل تفکیک اراضی جدید احداث شده اند و هم اینک فاقد منزل مسکونی هستند و شهرداری در حال آماده سازی این معابر برای آسفالت است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار