در خصوص احداث راه آهن بجنورد- گرگان پیش آمده است؛
رونده راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان که تاکنون پیچ و خم های زیادی را طی کرده حالا منتظر تعیین تکلیف در خصوص حذف یا ماندگاری فرمول تسعیر در قرارداد و تعیین تکلیف خط اعتباری ایران- چین است.مدیر پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در این باره به خبرنگار ما گفت: مبلغ قرارداد پروژه 18.2 میلیارد یوان بود که پس از نوسانات نرخ ارز و به خواست ایران و با موافقت کشور چین به 10.7 میلیارد یوان کاهش یافت.
کد خبر: ۷۱۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 17 February 2019

پرونده راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان که تاکنون پیچ و خم های زیادی را طی کرده حالا منتظر تعیین تکلیف در خصوص حذف یا ماندگاری فرمول تسعیر در قرارداد و تعیین تکلیف خط اعتباری ایران- چین است.مدیر پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در این باره به خبرنگار ما گفت: مبلغ قرارداد پروژه 18.2 میلیارد یوان بود که پس از نوسانات نرخ ارز و به خواست ایران و با موافقت کشور چین به 10.7 میلیارد یوان کاهش یافت.
«محمدرضا قهرمانی» افزود: کشور چین پس از این موضوع، خواستار حذف فرمول تسعیر از قرارداد است و می گوید با توجه به این که یک مرتبه مجبور به کاهش نرخ قرارداد شده است، دیگر نمی خواهد ضرر کند و به این منظور خواستار حذف این فرمول و تثبیت نرخ قرارداد است و می گوید با همین نرخ 10.7 میلیارد یوان پروژه را اجرا می کند و به اتمام می رساند.وی اظهارکرد: اما برای پیمانکار و کشور ایران بهتر است که این فرمول در قرارداد وجود داشته باشد از این رو شرکت ساخت و پیمانکار در جلسات مختلف، در حال رایزنی با طرف چینی پروژه هستند تا بتوانند فرمول تسعیر را در قرارداد ماندگار کنند زیرا رقم قرارداد هر چقدر بالا رود، می تواند با توجه به این فرمول، رقم را بالانس کند و حذف فرمول از قرارداد، ریسک اجرای پروژه را برای پیمانکار ایرانی بالا می برد.وی تصریح کرد: ثابت شدن نرخ پروژه در قرارداد، امکان چانه زنی را از ایران می گیرد و با توجه به نرخ تورم در ایران، ممکن است پروژه به نقطه ای برسد که قفل شود و به همین دلیل ما اصرار داریم که فرمول تسعیر از قرارداد حذف نشود.
وی ادامه داد: در هر حال آستان قدس به عنوان پیمانکار داخلی پروژه، منتظر تصمیم شرکت ساخت در این خصوص است و اگر در نهایت شرکت چینی از موضع خود کوتاه نیاید و شرکت ساخت حذف فرمول تسعیر از قرارداد را بپذیرد، ما نیز آن را خواهیم پذیرفت و پروژه را با ریسک بالا اجرا خواهیم کرد.
«قهرمانی» اظهارکرد: از طرف دیگر با توجه به بسته بودن خط اعتباری ایران و چین حتی اگر این موضوع هم برطرف شود، نمی توان کاری انجام داد و با توجه به این که قرار است جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای مذاکره در این خصوص به کشور چین سفر کند، شرکت ساخت هم می گوید تا زمان انجام این سفر و روشن شدن تکلیف خط اعتباری، به چانه زنی خود با کشور چین برای ماندگاری فرمول تسعیر در قرارداد، ادامه خواهد داد و پس از تعیین تکلیف خط اعتباری، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
وی بیان کرد: قرار است مذاکرات تا اواسط اسفند امسال ادامه داشته باشد و پس از آن به جمع بندی در این خصوص برسیم./روزنامه خراسان شمالی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار