مانه و سملقان حدود ۸۶۰ کیلومتر راه مواصلاتی دارد که 788 کیلومتر آن راه روستایی است و طبق آمار ارائه شده حدود 57 درصد یعنی بیش از نیمی از راه های روستایی این شهرستان همچنان خاکی و منتظر آسفالت است.
کد خبر: ۷۱۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 17 February 2019

مانه و سملقان حدود ۸۶۰ کیلومتر راه مواصلاتی دارد که 788 کیلومتر آن راه روستایی است و طبق آمار ارائه شده حدود 57 درصد یعنی بیش از نیمی از راه های روستایی این شهرستان همچنان خاکی و منتظر آسفالت است.
وقتی در راه های روستایی مانه و سملقان تردد می کنیم، محرومیت این راه ها را که محل تردد کشاورزان و دامداران روستایی است می بینیم و کم عرض بودن راه ها (مانند راه روستای بیار)، وجود چاله های بسیار، آسفالت نامناسب و کیفیت نامطلوب از مهم ترین مشکلات راه های روستایی و گلایه بسیاری از روستاییان را در پی داشته است.
مناسب بودن آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه و از آن جایی که مانه و سملقان در مسیر جاده آسیایی و منطقه مرزی قرار دارد ایجاد زیرساخت ها و راه های ارتباطی شهری و روستایی مناسب از مهم ترین نیازهای مردم این شهرستان است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
«محمدی» یکی از ساکنان بخش مانه می گوید: مدت زیادی است که در این مسیر مسافرکشی می کنم، در سال های گذشته مردم این شهرستان وسایل نقلیه زیادی نداشتند و جاده ها تقریبا کافی و مناسب بود ولی امروزه بیشتر خانواده ها وسیله نقلیه دارند و همین امر موجب ترافیک در جاده های روستایی شده است.
«یانق» یکی از اهالی بخش مرزی هم ابراز می کند: راه های روستایی ما نامناسب و کم عرض است و چاله های زیادی دارد و باعث وارد شدن خسارات به مردم، کشاورزان و دامپرورانی شده است که مجبورند در آن ها تردد کنند.یکی از مسافربرها می گوید: راه های روستایی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است اما اکثر آن ها علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی مناسب ندارند.
«احمدی مقدم» تصریح می کند: اگر شب در این مسیرها رانندگی کنید مشکلات دوچندان می شود و روزی نیست که در جاده های روستایی این شهرستان شاهد وقوع تصادف نباشیم.
«رحیمی» یکی از اهالی روستاهای بخش سملقان ابراز می کند: راه های روستایی منطقه ما به صورت کامل آسفالت، مناسب سازی و در محل های پر خطر علایم هشدار دهنده نصب نشده است و چون نقاط پر خطری در این منطقه وجود دارد به صورت مستمر شاهد تصادفات هستیم و این واقعا دردآور است که کسی در این زمینه تلاشی نمی کند.
یکی از اهالی روستای بیار اظهار می کند: در راه های روستایی این شهرستان به دلیل نامناسب بودن هر سال شاهد تصادفات بیشماری هستیم.
«برومند» بیان می کند: راه روستای بیار به دلیل باریک و کم عرض بودن سالانه جان موتورسیکلت سواران زیادی را می گیرد و هر بار این مشکل را به گوش مسئولان می رسانیم اما آن ها فقط از نبود بودجه حرف می زنند و توپ را به زمین نبود اعتبارات می اندازند.
در این باره رئیس اداره راه و شهرسازی مانه و سملقان می گوید: از سال ۹۲ تا سال ۹۷، ۱۱۷ کیلومتر آسفالت با اعتبار ۲۹ میلیارد تومان در این شهرستان انجام شده است.
«ناصری» کل راه های روستایی مانه و سملقان را ۷۸۸ کیلومتر می داند و می گوید: ۳۴۱ کیلومتر راه آسفالت و 447 کیلومتر راه خاکی و شوسه در این شهرستان وجود دارد.وی اظهار می کند: طول کل پروژه های راه این شهرستان ۱۷۸ کیلومتر و به ۴۹۰ هزار میلیون ریال اعتبار نیاز است تا تمام پروژه های راه این شهرستان تکمیل شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون تومان به این مجموعه تخصیص یافته است.
وی شاخص آسفالت راه روستایی این شهرستان را ۴۲ درصد اعلام و بیان می کند: شاخص کشوری حدود ۵۵ درصد است و این رقم نشان می دهد تقریبا شاخص استانی و شهرستانی برابر است ولی از شاخص کشوری عقب هستیم که این امر نیازمند تصویب، تخصیص و جذب اعتبارات لازم است.
وی می افزاید: ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی و ۸۵ کیلومتر راه فرعی در این شهرستان وجود دارد و هزینه اجرای یک کیلومتر راه روستایی و آسفالت آن ۷۵۰ میلیون تومان برآورد شده است که اکنون چنین اعتباری برای آسفالت کامل راه های روستایی این شهرستان تعریف نشده است.رئیس اداره راهداری مانه و سملقان هم کل راه های روستایی مانه و سملقان را ۷۸۸ کیلومتر اعلام و ابراز می کند: از این مقدار ۳۴۱ کیلومتر آسفالت و بقیه خاکی است.
«جعفری» با بیان این که اداره راه و شهرسازی وظیفه احداث راه های روستایی را بر عهده دارد، می افزاید: اداره راهداری وظیفه روکش آسفالت و نگهداری از راه ها را بر عهده دارد و اکنون محورهای خرتوت، کیکانلو به شیرین دره و استاد به روکش آسفالت نیاز دارند.
وی با بیان این که امسال ۴ کیلومتر از محور خرتوت، 7.5 کیلومتر از محور شهرآباد نیروی هوایی، روستاهای حیدرآباد، قلعه خان، شیرآباد و زرد روکش آسفالت شده است، اعلام می کند: اگر تخصیص اعتبارات انجام شود می توانیم بسیاری از مشکلات راه های روستایی این شهرستان را برطرف کنیم./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار