تنها 22 روز تا نوروز مانده است، امسال شهرداران به خیاط خانه های شهرداری چه لباسی برای شهر سفارش داده اند و بناست شهرداری ها چه برنامه ویژه بهاری داشته باشند، این سوالی بود که دیروز خبرنگاران ما همزمان از 20 شهردار پرسیدند.
کد خبر: ۷۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 26 February 2019

تنها 22 روز تا نوروز مانده است، امسال شهرداران به خیاط خانه های شهرداری چه لباسی برای شهر سفارش داده اند و بناست شهرداری ها چه برنامه ویژه بهاری داشته باشند، این سوالی بود که دیروز خبرنگاران ما همزمان از 20 شهردار پرسیدند.معمولاً گلکاری، رنگ آمیزی جدول ها، لکه گیری آسفالت و نصب المان ها برنامه هر سال ستادهای نوروزی شهرداری هاست اما امسال کلیدداران شهر چه برنامه جدید و ابتکاری دارند و چگونه می خواهند میزبان شادی های شهروندان، گردشگران و مسافران باشند؟پاسخ های شهرداران به خبرنگار ما در ساعت 11 دیروز شنیدنی و خواندنی است، برخی دورخیز می کنند تا کاری کنند کارستان و باید پیشاپیش به آن ها خسته نباشید گفت اما برخی شهرداران هنوز گویا پتوی زمستانی را تا نکرده اند و حداقل آن چه را که به خبرنگار ما می گویند چنگی به دل نمی زند، بدون قضاوت قول و قرارهای آن ها برای نوروز را در اختیار شما می گذاریم، قضاوت با شما، بخوانید و نمره دهید.
البته از حق نباید گذشت که این روزها برای مدیران شهری روزهای پرکاری است، اگرچه مردم هم انتظار دارند که در ایام نوروز از جانبی شهر مفرح و از سویی برنامه های نوروزی و زیبا سازی شهر، نصب المان ها و ... معرف فرهنگ این دیار باشد.
بدیهی است به هر میزان که شهرداری ها در این خصوص کم بگذارند در حقوق شهروندان در معرفی به رهگذران کوتاهی شده است، اگر چه شهر ما خانه ماست، مشارکت دو سویه شهرداری و مردم را می طلبد و همه باید در آن نقش داشته باشند ولی جلوداران این رویداد شهردارانند، در واقع طعم انتخابات شوراها در تلاش های شهری شیرین یا تلخ می شود. این شما و این هم مهم ترین اقدام شهرداری ها در ایام نوروز.
پارک شهر نوروزی
صبح روز گذشته شهردار بجنورد پاسخگوی سوال خبرنگار ما شد. شهرداری بجنورد برنامه ای ویژه و متفاوت برای نوروز 98 دارد. «براتیان» در حالی که مشغول بازدید از پروژه های نوروزی و هماهنگی ستاد استقبال از نوروز است، 9 وعده و قول نوروزی به خبرنگار ما می دهد. به گفته شهردار بجنورد، قرار است پارک شهر به مرکز المان نوروزی بجنورد تبدیل شود؛ مکانی که مرکز هفت سین بجنورد نیز خواهد بود و سفره نوروزی زیبایی قرار است در وسط پارک چیده شود.
گویا شهرداری بجنورد در حال آماده سازی شهر برای آمدن عمو نوروز است زیرا طبق گفته شهردار بجنورد پاک سازی تمام شهر، زیبا سازی حواشی شهر شامل اصلاح پیاده روها، جدول گذاری و زیباسازی پیاده روها آغاز شده است و به سازی و نوسازی علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی معابر نیز در دست اقدام است.
المان های تکراری نوروزی هر سال تصاویری است که چشم هیچ بیننده ای را نمی نوازد، «براتیان» برنامه ویژه شهرداری را نیز همین موضوع ذکر و اعلام می کند: به منظور داشتن یک مرکز تجمعی، امسال پارک شهر  مرکز سرو المان های شهرداری قرار داده شده است.وی به فضاسازی و گلکاری هایی که در حال انجام است، اشاره و اضافه می کند: خانه روستایی به مساحت 5 تا 6 هزار مترمربع در حال ساخت و قرار است برای آشنایی بیشتر کودکان و خردسالان از حیوانات خانگی نیز در این خانه روستایی استفاده شود.احداث تونل گل و تونل نور از برنامه های مکمل این طرح در پارک شهر بجنورد است؛ «براتیان» با اعلام این مطلب می افزاید: احداث یک دیوار آجری در پیاده روی مقابل پارک شهر و تراش مجسمه آجری 3 انسان در مقابل چشمان شهروندان از دیگر برنامه های برجسته این طرح است.گلباران شهر نیز از 15 اسفند آغاز می شود و فضاهای شهری به گل های زینتی و بهاری مزین می شوند. مردم بجنورد منتظر اجرای وعده های شهردار باشند.

زیباسازی بصری
شهردار شیروان نیز در گفت و گویی همزمان با خبرنگار ما، وعده کاشت نهال و گل را می دهد، این شهر دومین شهر استان از نظر جمعیت است اما وزن وعده های این شهردار بسیار کمتر از وعده های شهردار بجنورد است. شهردار شیروان تلفنی پاسخگوی خبرنگار ما می شود. «شاهرخ شاهرخی» زیباسازی بصری شهر را مهم ترین برنامه شهرداری شیروان برای استقبال از بهار 98 ذکر و اعلام می کند: در همین راستا کشت میزان بالایی نهال و گل که بخش زیادی از آن تولید گلخانه های شهرداری است در دستور کار قرار دارد.
وی می افزاید: این شهرداری با برگزاری جشن های نوروزی در تعطیلات عید، میزبان مسافران و همشهریان خواهد بود.

پاک سازی نخاله ها
«سیدتقی هاشمی نژاد» شهردار شوقان در شهرستان جاجرم نیز در گفت و گویی همزمان با خبرنگار ما  رنگ آمیزی معابر سطح شهر، پاک سازی نخاله های ساختمانی و معابر، بازسازی فضای سبز پارک تفریحی سرچشمه شوقان، کاشت گل های زینتی و نصب المان نوروزی را از مهم ترین برنامه های نوروز در شهر شوقان می داند؛ وعده هایی که از وعده های بهاری شهردار سنخواست، دیگر شهر شهرستان جاجرم بیشتر است.

شهر آجیلی نوروزی
همزمان در گفت و گویی دیگر شهردار فاروج  یکی از شهرهای واقع در مسیر جاده آسیایی از آمادگی کامل این شهر به عنوان پایتخت آجیل کشور برای استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی خبر می دهد. «مجتبی حسین پوران» می گوید: ترمیم تونل سبز، رنگ آمیزی جداول، کاشت درختان مثمر در راستای زیباسازی شهر و ساخت خانه های سنتی در ورودی و داخل شهر و پایگاه های نوروزی از جمله طرح های خوبی است که در حال آماده سازی آن ها برای ایام نوروز هستیم.
وی به نظافت عمومی شهر در آخرین جمعه سال نیز اشاره و اعلام می کند: سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از این شهر گذر می کنند و تمام همکاران در مجموعه شهرداری تلاش خواهیم کرد با فعالیت های خوب و شایسته در راستای زیباسازی شهر اقدام کنیم تا علاوه بر جذب مسافران و گردشگران نوروزی، مدت زمان اقامت آن ها در این شهر نیز افزایش یابد، این شهردار نیز وعده هایی می دهد، این شما و این وزن وعده های شهردار شهر آجیلی.

جشن نور و گل
در روز تهیه گزارش «قربان محمد مویدی» شهردار لوجلی نیز 3 وعده بهاری می دهد. او از کاشت هزار اصله نهال در مرکز بخش سرحد شیروان خبر می دهد و می افزاید: کاشت گل و گیاه های متنوع و اجرای نورپردازی از دیگر برنامه های مهم شهرداری برای ایجاد فضایی با شور و نشاط در نوروز و بهار 98 در شهر لوجلی است.

بسته نوروزی
همزمان در آغازین ساعات روز، خبرنگار ما سراغ شهردار جاجرم می رود و از او درباره مهم ترین برنامه شهرداری برای نوروز 98 می پرسد. «محمد مهدی پهلوان» می گوید: امسال مانند سال های گذشته اقدامات وسیعی در حوزه های مختلف از جمله فضای سبز، خدمات شهری، عمرانی و زیباسازی برای استقبال از بهار و پذیرایی از مهمانان نوروزی پیش بینی کرده ایم و همچنین شست و شو، پاک سازی و تمیز کردن معابر شهر، آماده سازی پارک ها و نصب مخازن زباله در مناطق گردشگری، لکه گیری آسفالت معابر، رنگ آمیزی جداول، اعلام ممنوعیت حفاری ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز از برنامه های نوروز در شهر جاجرم است، تعداد وعده های این شهردار بیشتر از شهردارهای دیگر استان از جمله شهردار گرمه در چند کیلومتری جاجرم است؛ حال باید دید این وعده ها عملی می شود یا نه؟

کاشت 2 هزار و 500 اصله نهال
اما «حسین جاهد» شهردار تیتکانلو، یکی از شهرهای شهرستان فاروج در مصاحبه ای دیگر می گوید: در راستای زیباسازی شهر و در زمینه طراحی و نصب المان های نوروزی، از گلدان های زیبا و دیگر محصولات کارخانه سنگ شهرداری این شهر برای مبلمان شهری و طراحی المان های دور میدان، چهارراه ها و سایر نقاط در شهر استفاده خواهیم کرد.وی می افزاید: در سال گذشته 2 هزار اصله نهال کشت شد و امسال نیز در ادامه این کار، برای کاشت 500 اصله نهال دیگر در شهر اقدام می شود. شهردار این شهر تنها 2 وعده و چندین وعده کمتر از دیگر شهردارهای استان دارد. سنجش وزن این وعده ها نیز با شما.

نورپردازی میادین
کمی آن سوتر به درق می رویم و خبرنگار ما با «جعفری» شهردار درق گفت و گو می کند که وزن وعده های وی نیز مانند ایوری ها زیاد نیست. او اعلام می کند: نورپردازی بولوار امام رضا(ع) و میادین و نصب سفره هفت سین در میدان فجر و میدان امام رضا(ع) از برنامه های این شهرداری  است.

المان نوروزی
به  شهر ایور، یکی از شهرهای شهرستان گرمه می رویم و خبرنگار ما گفت و گویی با «نیازی» شهردار این شهر دارد. این مدیر شهری می گوید: زیباسازی شهر با کاشت گل در بولوار و حاشیه خیابان ها و نصب المان نوروزی در میدان اصلی شهر ایور از مهم ترین برنامه های نوروز ۹۸ است.

شن ریزی معابر خاکی
5 وعده شهردار قوشخانه یعنی دو وعده بیش از شهردار لوجلی، دیگر شهر شهرستان شیروان، نیز حاصل گفت و گوی خبرنگار ما با «بگ زاده» شهردار قوشخانه  است، 5 وعده او شامل درختکاری پیاده روها، نصب گلدان هفت سین و المان های شهری، شن ریزی معابر خاکی و نظافت کامل شهر است.

پرچم های رنگی
همزمان «رحمانی» شهردار شهر آوا  در شهرستان مانه و سملقان با اشاره به برنامه های نوروز ۹۸ می گوید: طبق برنامه های هر ساله، زیباسازی بولوار امام رضا(ع) و نصب پرچم ایران و پرچم های رنگی در ورودی شهر برای زیباسازی آن از جمله برنامه های شهرداری شهر آواست؛ وزن وعده های این شهرداری را شما بسنجید.

افتتاح فضاهای ورزشی
خبرنگار اسفراین نیز همزمان با دیگر خبرنگاران راهی شهرداری این شهر می شود تا از برنامه های نوروزی این شهرداری مطلع شود. سرپرست شهرداری اسفراین که جلسه ای در خصوص مسائل شهرسازی دارد در میان جلسه فرصتی را به خبرنگار ما اختصاص می دهد. او به خبرنگار ما 5 وعده نوروزی می دهد: «رمضانعلی ایمان دار»  از نصب المان های نوروزی و گل آرایی فضای سبز با تکیه بر خودکفایی مدیریت شهری در تولید گل و گیاه خبر می دهد و می افزاید: فعالیت تیم های مرمت آسفالت در شهر و حذف نقاط حفاری شده نیز آغاز شده است و در آستانه نوروز 98 فضاهای ورزشی روباز در بیش از ۵ نقطه شهری به بهره برداری می رسد. مقایسه وعده های مدیر شهری اسفراین با وعده های شهرداران شهرهایی همچون شیروان و بجنورد با شما!

2 هزار گل تقدیم شهر
شهردار زیارت هم از گل آرایی ویژه این شهر در نوروز 98 می گوید و ادامه می دهد: 2 هزار گل و 500 اصله نهال برای نوروز 98 در این شهر کاشته می شود.«میلاد عزیزی» می افزاید: از 3 المان هفت سین، شهدای زیارت و یا مهدی(عج) نیز در این ایام رونمایی می شود.

زیباسازی بولوارها
شهردار آشخانه هم همزمان  دقایقی با خبرنگار ما  گفت و گو می کند و از مهم ترین برنامه های نوروز 98 می گوید. «غلامی» تصریح می کند: نورپردازی پل عابر پیاده، زیباسازی بولوار شهید بهشتی، زیباسازی دوربرگردان خیابان شهید رستمی، نصب المان نوری در بولوار امام رضا(ع) غربی و نصب المان های کوچک در رو به روی پارک لاله از جمله برنامه های شهرداری آشخانه برای نوروز ۹۸ است. آیا شهرداری آشخانه می تواند حجم فعالیت های بهاری خود را بیشتر از دیگر شهرهای در مسیر جاده آسیایی کند؟

اسکان ضروری مسافران
اسکان ضروری مسافران وعده مهم شهردار قاضی در شهرستان مانه و سملقان است. این شهردار 3 قول بهاری به مردم این شهر داده است. «مکرمی» شهردار قاضی در گفت و گو با خبرنگار ما در این شهر فضاسازی و زیباسازی محیط شهری متناسب با ایام نوروز، آمادگی پرسنل و ارائه خدمات توسط نیروهای خدمات رسان اعم از آتش نشانی و خدمات شهری و فضای سبز و در نهایت آمادگی شهرداری برای اسکان ضروری مسافران را از جمله اقدامات مهم شهرداری قاضی برای ایام نوروز ۹۸ ذکر می کند. بد نیست شهرداران شهرستان مانه و سملقان وزن وعده های خود را نسبت به شهرهای همجوار بسنجند.

خانه تکانی شهر
همزمان با این گفت و گوها، ساعت ۱۱ شهردار راز در مصاحبه با خبرنگار ما از خانه تکانی شهر خبر می دهد. به نظر می رسد شهردار با یک مسئول استانی در شهرداری راز جلسه دارد اما در اتاق شهردار به روی مراجعه کنندگان باز است. از شهردار «راز»  درباره مهم ترین برنامه این شهرداری برای سال جدید سوال می کنم.
«مزدک مجردی» به رونمایی از دو المان جدید همزمان با نوروز ۹۸ در شهر راز اشاره می کند و می گوید: نوروز امسال ضمن استفاده از المان های قبلی، دو المان جدید در قالب سفره هفت سین در شهر راز نصب می شود.
وی از گلکاری وسیع شهر، رنگ آمیزی دیوارها و خانه تکانی شهر خبر می دهد و می افزاید: در نظر داریم با فراخوان عمومی از مردم برای مشارکت در طراحی هفت سین و اجرای آن دعوت کنیم.

اولویت، پرداخت حقوق
اما «مسعود نقابی» شهردار سنخواست شهرستان جاجرم برنامه متفاوتی دارد. او به اولویت های مهم شهرداری می پردازد و پرداخت حقوق پرسنل و پیمانکاران، آسفالت معابر، تولید گل و گیاه و اشتغال بانوان در گلخانه ها را در برنامه کاری خود برای نوروز 98 قرار داده است.

نور پردازی و ریسه آرایی
خبرنگار ما در گرمه نیز با مراجعه به شهرداری این شهر پاسخ سوال خود را می گیرد. «یعقوبی» در پاسخ به مهم ترین برنامه شهرداری برای نوروز 98 می گوید: نورپردازی و ریسه آرایی میادین و خیابان های شهر از مهم ترین برنامه های نوروز ۹۸است. وی می افزاید: امید است در سال جدید با شهری پاکیزه و دارای مبلمانی زیبا به استقبال نوروز برویم.

زیباسازی سیمای شهری
«نورعلی نوری» شهردار صفی آباد در شهرستان اسفراین هم در روز مصاحبه به خبرنگار ما می گوید: گلکاری میادین، رنگ آمیزی دیوارها و آذین بندی شهر با هدف اعتلای سیما و منظر شهری از مهم ترین برنامه های شهرداری صفی آباد برای استقبال از نوروز ۹۸ است، این شهردار 3 وعده بهاری را تقدیم مردم شهرش می کند و از تدارک شهرداری صفی آباد برای نصب المان نوروزی خبر می دهد.

نوروزگاه
همزمان شهردار یکی دیگر از شهرهای مانه و سملقان به خبرنگار ما تنها یک وعده بهاری می دهد که آن هم نسیه است، «روز خوش» شهردار پیش قلعه می گوید: سال گذشته برنامه نوروزگاه در این شهر برگزار شد و امسال نیز اگر میراث فرهنگی موافقت و همکاری کند این برنامه اجرا می شود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار