کد خبر: ۷۳۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 30 April 2019
یکی از پروژه های کلیدی اسفراین که گرد تعلل در تکمیل و بهره برداری از آن مایه رنج مردم و سرعت کند در پیگیری و اجرای آن موجب گلایه مردم شده، پروژه سامان دهی مبادی ورودی است.
این پروژه نتوانسته مرهمی بر روانی تردد و ترافیک در مسیر اسفراین – بجنورد با چهاربانده شدن این مسیر شود و باعث افزایش سوانح و حوادث جاده ای شده است.به این مسئله در نشست های متعدد شورای ترافیک و کمیته برنامه ریزی و نشست ستاد اجرایی خدمات سفر اسفراین پرداخته شده است؛ پروژه ای که اکنون در آستانه ۹ سالگی است اما پیش از نوروز فقط بخشی از آن با نصب علایم ترافیکی و تدبیر نیوجرسی جداکننده زیر بار ترافیک رفت.
رها کردن پروژه
«حسن زاده» یکی از شهروندان با اشاره به این که رها کردن پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین و طولانی شدن تکمیل و بهره برداری از آن موجب نگرانی بسیاری از اهالی این شهرستان شده است، می گوید: تعریض و دوبانده شدن این مسیر بدون توجه به مسائل فنی و ایمنی ممکن است منجر به خلق مکانی حادثه ساز در محور اسفراین- بجنورد شود.
«محمودزاده» شهروند دیگری با تاکید بر این که اسفراینی ها چشم انتظار تکمیل و بهره برداری صد در صدی از این پروژه هستند، اظهارمی کند: پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین می تواند وضعیت عبور و مرور در بخشی از محور اسفراین- بجنورد را سر و سامان دهد اما سرعت کند و وعده های متمادی مسئولان خود نابه سامانی نگران کننده ای است.
بلاتکلیفی رانندگان
یکی از شهروندان هم به بلاتکلیفی رانندگان در شرایط کنونی برای تردد از این مسیر اشاره و اظهار می کند: نصب علایم ترافیکی از یک سو و از طرف دیگر ناتمام ماندن پروژه و باقی مانده بخش هایی از پروژه و فاصله تا بهره برداری، رانندگان را در هاله ای از ابهام قرار داده است.«رضایی» بر ضرورت توجه مسئولان و متولیان امر به منظور تامین ایمنی تردد در تاریکی شب هم برای عابران پیاده و هم برای وسایل نقلیه تاکید می کند.
انتقاد فرماندار اسفراین از کندی پروژه
پیشتر، «رستمی» فرماندار اسفراین با اشاره به این که پروژه سامان دهی مبادی ورودی این شهرستان پیمانکار دارد و اعتبار به آن تزریق شده است و مشکل اعتباری ندارد اما به کندی پیش می رود، از این موضوع انتقاد کرده بود.
کمی بعدتر، فرماندار اسفراین با گلایه مجدد گریزی به تعلل در بهره برداری و طولانی شدن زمان اجرای پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین زده و از بهره برداری 2.5 کیلومتر از این پروژه طی یکی، ۲ ماه آینده خبر داده و گفته بود: بناست نیوجرسی های جداکننده کار شود و این پروژه پس از آن به طول 2.5 کیلومتر زیربار ترافیک برود زیرا در بخش هایی که کار تمام شده رانندگان برای تردد بلاتکلیف هستند.
«رستمی» اضافه کرده بود: پروژه باید روند زیرسازی اش پیگیری و شرایط برای آسفالت در اوایل سال آینده فراهم شود تا به محض تکمیل شاهد بهره برداری از کل پروژه باشیم.
اظهارات پیش از نوروز رئیس راه
پیش از نوروز، رئیس اداره راه و شهرسازی اسفراین با اشاره به این که از اعتبار مصوب 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی برای پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین امسال 439 میلیون تومان تخصیص یافته است، گفته بود: برای بهره برداری از این پروژه رمپ ورودی کمربندی سبزوار پیش از میدان پهلوان کشوری مسدود شد و برای اجرای آن راهداری مطالعات را انجام و مشخصات تابلوهای مورد نیاز را برای تولید و نصب در اختیار پیمانکار پروژه قرار داد و با انسداد رمپ ورودی کمربندی، ورود به آن فقط از رمپ میدان پهلوان کشوری امکان پذیر خواهد بود.
«علی اکبریان» با اشاره به این که نیوجرسی های مورد نیاز برای بهره برداری از پروژه تا دوربرگردان محل سابق مجموعه آذین فورج در کارگاه تولید شده است، بیان کرده بود: معاونت مهندسی و ساخت راه اداره کل راه و شهرسازی استان بهره برداری از پروژه را به آسفالت ادامه مسیر تا مجموعه آذین فورج و احداث دوربرگردان منوط کرده است که با تحقق آن شاهد بهره برداری از این پروژه تا آذین فورج خواهیم بود.
وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را بیش از 90 درصد و پیشرفت ریالی آن را 85 درصد اعلام کرده بود.
نیاز اعتباری برای تکمیل پروژه
در این میان، رئیس اداره راه و شهرسازی اسفراین با اشاره به این که ادامه اجرای پروژه و بهره برداری آن در گرو اعلام نتایج مطالعات مشاور شرکت آب منطقه ای استان با توجه به تاکید فرماندار است، می گوید: اکنون تا ابتدای روستای برج نیوجرسی ها نصب شده و پروژه در مرحله تراز بندی است و به شرط اعلام نظر مشاور شرکت آب منطقه ای این پروژه تا شرکت آذین فورج قابل بهره برداری است.«علی اکبریان» با تاکید بر ضرورت تامین روشنایی برای ۲ کیلومتر ابتدایی این مسیر، لازمه آن را تصویب اعتبار می داند. وی با اشاره به این که با تعیین تکلیف و اعلام نظر مشاور شرکت آب منطقه ای حدود 3.5 کیلومتر از پروژه تا کارخانه آذین فورج به بهره برداری می رسد، تصریح می کند: بقیه پروژه تا حدود ۲ کیلومتر دیگر به شرط تصویب و تخصیص اعتبار امسال تعیین تکلیف خواهد شد و به بهره برداری می رسد.
آخرین وضعیت پروژه
در همین باره فرماندار اسفراین از پیگیری برای اتمام مطالعات پل رودخانه در روستای برج از سوی مشاور شرکت آب منطقه ای و قرار دادن نتایج آن در اختیار راه و شهرسازی می گوید و می افزاید: تعریض این پل به عنوان یک نیاز دیده شده است و پس از اتمام فرایند مطالعه، عملیات اجرایی تعریض آن و ادامه پروژه آغاز خواهد شد.
«رستمی» با اشاره به این که زیرگذر روستای برج با تخلیه گل و لای و تامین روشنایی پس از بازدید میدانی آماده تردد اهالی و بناست با اندیشیدن تدابیری آن را برای تردد محدود وسایل نقلیه به عنوان یک دور برگردان هم مهیا کنیم، خاطرنشان می کند: امیدواریم ۲، ۳ ماه آینده این پروژه تا محل سابق کارخانه آذین فورج به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به این که اعتبار مصوب و تخصیص یافته سال گذشته کفاف بهره برداری بیش از این مسافت را  نمی دهد، قول مساعد می دهد تا در سال ۹۸ به طور ویژه تصویب اعتبار برای این پروژه دیده شود و از ظرفیت ردیف ملی ایجاد شده برای تزریق اعتبار و تسریع در بهره برداری این پروژه استفاده کند.وی همچنین از پیگیری تعریض و شانه سازی حدود 2.5 کیلومتر مسیر اسفراین - بجنورد پیش از پلیس راه از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر می دهد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار