کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: براساس آمار‌های موجود، استان یک درصد شکر کشور را تامین می‌کند که میزان تولید آن سالانه ۱۰۸ هزار تن است.
کد خبر: ۷۶۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 06 August 2019

فاطمه ستایش مهر کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۶۷ درصد از شکرتولیدی در مزارع این استان تامین می‌شود.

او افزود: شکر مصرفی این استان حدود ۲۳ هزار و ۴۲۸ تن در سال برآورد شده است.

او با بیان اینکه در مقایسه با میانگین تولید شکر کشور که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است این استان، یک درصد تولید شکر کشور را به خود اختصاص داده است گفت: استان با تولید ۱۰۸ هزار تن و میانگین عملکرد ۵۰ تن در هکتار و عیار ۱۷.۷ درصد در بین ۲۰ استان تولید کننده چغندرقند، جایگاه نهم را در کشور دارد.

ستایش مهر با بیان اینکه از این میزان تناژ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن شکر استحصال شده است افزود: در سال زراعی گذشته (۹۷-۹۶) افزون بر ۲ هزار و ۱۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را به خود اختصاص داده بود.

کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار به صورت مستقیم و ۴۰ هکتار به صورت نشائی کشت شده که ۵۰ درصد به روش نشتی و غرقابی، ۴۰ درصد به روش بارانی و ۱۰ درصد به روش موضعی (تیپ) آبیاری می‌شود.

ستایش مهر با اشاره به اینکه شهرستان شیروان به عنوان قطب تولید چغندرقند در استان با سطح زیر کشت ۷۷۰ هکتار افزود: شهرستان‌های شیروان، جاجرم، گرمه و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیر کشت چغندر را به خود اختصاص داده اند.

کارخانه قند شیروان به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه قند شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار