در سال همدلی و همزبانی و همزمان با جشن‌های دهه کرامت در مشهد روی داد ؛
شهرداری مشهد با گذاشتن بلوکه‌ای سیمانی در مقابل درب اصلی ساختمان 52 ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را پلمپ کرد اقدامی که مدیر کل ارشاد استان آن را غیرمتعارف خواند و هرچند مجوز فک پلمپ آن گرفته شد اما این بار، این هتل فرهنگ و هنر مشهد بود که با 200 زائر، پلمپ شد تا فک پلمپ آن‌هم با تعهدنامه یک‌هفته‌ای صادر شود.
کد خبر: ۷۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸ 19 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، شهرداری مشهد دیروز سه شنبه 27 مرداد ماه سالی که مزین به عنوان همدلی و همزبانی است و همزمان با جشن‌های دهه کرامت ، درب اصلی ورودی یا پارکینگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را پلمپ کرد که گرچه پس از رایزنی با مدیران شهری و با واسطه نمایندگان مجلس مجوز فک پلمپ این مکان صادر شد اما این بار این هتل فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد بود که پلمپ گردید.

قانونمندی یا گروکشی!

بنابراین گزارش، واریز 17.5 ميليارد توماني سهم کتابخانه هاي عمومي مشهد که از حساب شهرداري کسر شده همچنان جنجال آفرين است
صبح ديروز شهرداري مشهد بخشي از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در خيابان بهار مشهد را پلمب کرد تا به گفته برخي کارکنان ارشاد، اين ذهنيت ايجاد شود که 17.5 ميليارد توماني که دولت به عنوان سهم کتابخانه هاي عمومي مشهد از حساب شهرداري کسر کرده است همچنان جنجال آفرين است و سبب اين اقدام شهرداري شده است، هرچند که مدير کل روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد معتقد است «بحث گروکشي نيست و فقط قانون اجرا شده است».

سیدسعید سرابی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری با استناد به قوانین کمیسیون ماده 100 که موضوع آن تغییر کاربری، پیشروی و مسائل مرتبط با این موضوع است مبالغی را برای این اداره کل در نظر گرفته بود اما مسئولین با توجه به اعتبارات موجود در این اداره کل توان پرداخت هزینه را ندارند.
وی گفت: موضوع این اعتبارات از سال 74 مطرح است اما تاکنون پیش بینی لازم برای آن صورت نگرفته بود و نتیجه این موضوع نیز اخطار شهرداری در روز شنبه 24 مرداد و پلمپ شدن امروز 27 امرداد ماه ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است.
مدیرکل کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی افزود: به رغم پیگیریهای انجام شده هنوز اقدام خاصی برای رفع پلمپ صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: این اقدام شهرداری مشهد خارج از عرف است لذا در این زمینه قطعا در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

گفتند استفاده تجاری می‌کنید؟!

مهدی یونسی، معاون مالی اداری اداره کل ارشاد خراسان رضوی نیز ضمن تایید این خبر گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ در آذر ۹۳ رای صادر کرده و در آن آمده که ارشاد تغییر کاربری غیرمجاز داشته و پیشروی کرده و سال وقوع تخلف را سال ۷۴ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: پس از مراجعه به شهرداری به ما فاکتوری ۶۰۰ میلیون تومانی دادند اما پاسخ ما این بود که ساختمان کنونی قدیمی است و اهالی محل، مردم و اهالی فرهنگ و هنر در آن رفت و آمد دارند و این ساختمان مسکونی نبوده است، اصلا شکل این ساختمان به مسکونی نمی‌خورد.

معاون مالی اداری اداره کل ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: در رای شهرداری آمده که از ساختمان استفاده تجاری می شود و ما سوال می کنیم که اداره کل ارشاد چه چیزی در این اداره می فروشد؟

یونسی ضمن بیان اینکه به هر حال به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ احترام می گذاریم اما به هر حال  وقتی یک دستگاهی محکوم می شود به پرداخت یک رقمی باید آن مبلغ در بودجه آن دستگاه پیش بینی بشود تا تامین گردد و به دلیلی که استانداری این بودجه را تایید نمی کند این رقم  قابل پرداخت نیست.

وی به مشهد تریبون بیان کرد: روز شنبه به ما اخطار دادند و امروز ساختمان را پلمب کردند، ما دستگاه دولتی هستیم و معتقدیم این مسائل باید از طریق تعامل و گفت و گو حل بشود.

یونسی با بیان اینکه جامعه فرهنگی هنری جامعه حساسی هستند، ادامه داد: ما نمی دانیم پشت این موضوع چیست که این اقدام صورت گرفته است و حتی اخطار دادند که چند تا ساختمان فرهنگی دیگر شهر هم پلمپ خواهد شد.

برخورد ناگهانی با پلیس، تریلی و دستگاه‌های پلمپ شایسته نیست / ساختمان 52 ساله‌ست ؛ کدام تغییر کاربری !؟

معاون مدیر کل ارشاد خراسان ضمن بیان اینکه تماس های مکرری با شهردار داشته ایم و پاسخی دریافت نکرده ایم، اذعان داشت: در حال حاضر پارکینگ اداره کل ارشاد مسدود است و ظاهرا قرار نیست مدیران شهرداری پاسخ بدهند.

وی افزود: ارشاد از لحاظ مالی دستگاه ضعیفی است و گاها برای برگزاری یک مراسم ساده با مشکل مواجه است و این نوع برخورد که ناگهان پلیس، تریلی و دستگاه جوشکاری و ... بیایند این اداره فرهنگی را پلمپ کنند شایسته نیست.

وی خطاب به شهرداری مشهد گفت: کدام تغییر کاربری؟  ۵۲ سال پیش این ساختمان ساخته شده و تغییر کاربری نداده ایم.

یونسی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که این ردیف اعتبار برای پرداخت این مطالبه شهرداری برای ما تصویب نشود ما نمی توانیم این مبلغ را بپردازیم.

اخطار شهرداری شنبه بود ؛ آغاز موضوع از 1374

معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: موضوع این اعتبارات، از سال 74 شروع شده است اما تاکنون پیش‌بینی لازمی برای آن صورت نگرفته بود و نتیجه این موضوع نیز اخطار شهرداری در روز شنبه و پلمپ شدن امروز اداره کل ارشاد است..


یونسی در خصوص پیگیری‌های انجام شده،‌ تصریح کرد: مکاتبات متعددی با حوزه‌های اجرایی استان انجام شده است تا در صورت امکان مهلتی دوباره در اختیار اداره ارشاد قرار بگیرد.

معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شایعات موجود در خصوص بالاگرفتن اختلافات شهرداری و ارشاد پس از کسر 10 میلیارد تومان توسط دولت از حساب شهرداری و اختصاص آن به عنوان سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها و ارتباط آن با این اتفاق به ایسنا، خاطرنشان کرد: علت این اتفاق تنها در خصوص تغییر کاربری است.

روش پلمپ روش ناپسندی است

حجت الاسلام اخلاقی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه ما تاکید بر اجرای قانون داریم به خصوص بخش های فرهنگی مانند ادارات فرهنگی و مساجد که به نوعی الگو دهنده به مردم هستند.

وی افزود: از جزئیات این ماجرا اطلاعی دقیقی ندارم اما پیگیر آن خواهم شد.

اخلاقی به مشهد تریبون اظهار کرد: بنده بار دیگر تاکید می کنم ادارات و مراکز فرهنگی باید قانون مدارتر از بقیه ارگان ها باشند البته روش مقابله هم پلمپ نیست و باید این مسائل با منطق و تعامل حل شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد ضمن بیان اینکه پلمپ را تایید نمی کنم، افزود:  نگاه مردم به مراکز و ادارت فرهنگی نگاهی همراه با گرفتن الگو است لذا نباید باب بی قانونی از این طریق باز شود اما معتقدم که باید بیشترین فضا برای کارهای فرهنگی را باز کنیم و برخورد ها با کمترین هزینه برای نظام باشد و روش پلمپ روش ناپسندی است اما طبق فتوای همه مراجع باید رعایت قوانین صورت بگیرد.

فک پلمپ با مهلت مجدد!

با رایزنی های سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقش موثر نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس فک پلمپ صورت گرفت.

2 روز پیش جریمه تخلفات رسید امروز پلمپ هتل با 200 زائر

در پی تشدید اختلافات دو مجموعه شهرداری مشهد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ماموران شهرداری مشهد که صبح امروز پارکینگ اداره کل ارشاد را پلمب کرده بودند عصر امروز نیز با حضور در هتل فرهنگ و  هنر مشهد این مجموعه را نیز پلمب کردند.

بنابر اظهارات مسئولین هتل فرهنگ و  هنر حکم ماموران شهرداری برای پلمپ این مجموعه در خصوص تخلف تغییر کاربری این هتل زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بوده است.

یکی از مسئولین هتل فرهنگ و هنر در این خصوص به خبرنگار که در محل حضور یافته بود، گفت: دو روز پیش اخطاریه ای در خصوص پرداخت جریمه تخلفات این مجموعه از شهرداری مشهد به دست ما رسید و آنها امروز با حضور در محل هتل اقدام به پلمپ این مجموعه کردند.

وی افزود: این اتفاق در شرایطی روی داد که حدود 200 نفر از زائران علی ابن موسی الرضا(ع) در محل هتل حضور داشتند و تخلیه نشده بودند.

این مسئول تصریح کرد: پس از این اتفاق تماس هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهردار مشهد گرفته شد که پس از آن وی دستور داد که با اخذ یک تعهدنامه یک هفته ای مامورین این نهاد اقدام به فک پلمپ هتل فرهنگ و هنر کنند.

وي همچنین به خرایسان ، اظهار کرد: بر اساس شنيده هاي ما، شهرداري مشهد حکم پلمب ساختمان اداره ارشاد مشهد در بلوار شهيد مدرس و همچنين هتل فرهنگ و هنر وزارت ارشاد در خيابان رازي را نيز آماده کرده است اما به نظر مي رسد اين گونه اقدام ها شتاب زده و به دور از اصل تعامل است.


ارشاد باید جریمه می‌پرداخته است!

محمد آصفی یزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مشهد نیوز اظهار داشت: برخی دستگاه های دولتی در خط مقدم پرداخت نکردن حق و حقوقات شهری قرار دارند.
 
وی که سابقه مدیریت صدای صدا و سیمای استان را هم دارد با اشاره به اداره کل ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اداره کل ارشاد اسلامی به سبب ساخت و ساز هایی که در طی چند سال اخیر داشته می بایست جریمه سنگینی به شهرداری پرداخت کند که متاسفانه این امر از سال 92تاکنون مورد توجه مدیران این اداره قرار نگرفته است.
 
عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: پس از پیگیری های دو ساله ،2روز اخطاری 48 ساعته به این اداره ابلاغ شد و سرانجام پس از دو سال و 2روز بی توجهی این اداره به اخطار ها و پرداخت حقوق شهرداری، ساختمان ان ها با رای کمیسون ماده 100 و دستور قضایی صبح امروز پلمب گردید.
 
آصفی یزدی عنوان کرد: در این سال ها هیچ کدام از مدیران این سازمان مراجعه ای به شهرداری منطقه 8 و یا شورای شهر نداشته اند تا حداقل با آن ها مذاکره ای داشته باشیم و ما در این 2 سال تنها بی توجهی به اخطار ها را شاهد بودیم.
 
وی یاداور شد: در ابتدا به یاد داریم که ساختمان اداره کل ارشاد اسلامی دارای فضایی کوچک بود اما به مرور زمان ساخت و ساز هایی در اطراف و در داخل آن صورت گرفت و از آن بنای کوچک امروزه یک بنای بسیار بزرگ را پدید آورده و این امر سبب شد تا تخلفات ساختمانی جریمه های مالی سنگینی را به وجود بیاورد.
 
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به هتل فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: این هتل متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی می باشد که از قضا دارای بدهی های بسیار زیادی به شهرداری نیز می باشد.
 
آصفی یزدی با بیان اینکه مدیران اداره کل ارشاد ادعا دارند که این موضوع را پیگیری کرده اند گفت: برخی از این مدیران می گویند که ما این موضوع را در بودجه پیشنهادی سال 94 به استانداری ابلاغ کرده ایم اما استانداری هیچ بودجه ای را برای بخش تسویه بخشی از بدهی ها به شهرداری در نظر نگرفته است.
 
وی عنوان کرد سازمان هایی که بدهی داشته باشند موطف هستند تا در بودجه پیشنهادی خود بخشی را برای تسویه بدهی ها اختصاص دهند، بخشی که به گفته مدیران ارشاد در نظر گرفته شده اما استانداری به آن توجهی نکرده است.
 
عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما در شورای چهارم با رویکرد جلوگیری از تخلفات تلاش داریم تا با یک تعامل سازنده، با تدبیر، بدون تنش و بدون تبعات اجتماعی بدهی های شهرداری را از سازمان ها و افرادی که حق و حقوقات شهرداری را پرداخت نمی کنند بگیریم.
 
آصفی یزدی با بیان اینکه برخی دستگاه های دولتی در خط مقدم پرداخت نکردن حق و حقوقات شهری قرار دارند تاکید داشت: برخی از نهاد ها به سبب فعالیت هایشان در شهر باید الگویی برای سایر دستگاه ها و مردم باشند.
 
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر ساخت و سار دستگاه های مختلف در ارتفاعات جنوبی شهر یادآور شد: در این زمینه کمیته ای متشکل از کارشناسان تشکیل داده و در حال ممیزی تمامی بخش های ارتفاعات جنوبی هستیم و در این زمینه نیز به هیچ کس اجازه ساخت و ساز نمی دهیم.
 
قانون برای همه!؟
مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد با تایید پملپ ساختمان اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی در صبح امروز تاکید داشت: شهرداری قانون را برای همه افراد چه حقیقی یا حقوقی لحاظ می کند.
 
وی خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون اخطار های زیادی مبنی بر پرداخت جرایم ساختمانی به اداره کل ارشاد اسلامی خراسان  رضوی ارسال شده است و این پرونده 2 سال در حال پیگیری بود.
 
رضوی کیا افزود: اما امروز صبح پس از تایید کمیسیون ماده صد و دستور مقام قضایی ساختمان این اداره به صورت کامل پلمب شد.
 
مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد تصریح کرد: تمامی اقدامات بر اساس دستورات قانونی بوده است و ما عقیده داریم که قانون برای همه یکسان است.
 
وی با بیان اینکه پس از این پلمب پیگیری های بسیاری توسط مدیران اداره ارشاد اسلامی خراسان رضوی صورت گرفت گفت: ساختمان اداره کل ارشاد پس از قول های مدیران این سازمان مبنی بر پرداخت هرچه سریع تر معوقات و جرایم در بعد از ظهر امروز با دستور قضایی فک پلمب گردید.
 مدير کل روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد، با رد گروکشي بودن اين اقدام، گفت: شهردار منطقه با اختيار تام نسبت به اجراي قانون عمل کرده است و اداره ارشاد مي تواند در صورت معترض بودن به حکم، شکايت خود را به مراجع ذيصلاح ارائه کند.

«مهدي رضوي کيا» به خراسان  افزود: شهرداري موظف به اجراي قانون است و بنا به گروکشي هم نبوده است اما در راستاي اجراي قانون ممکن است نسبت به پلمب مکان هاي مختلف از جمله ادارات هم اقدام شود.

وي با تاکيد بر اين که اين اقدام ارتباطي به کسر 17.5 ميليارد تومان از حساب شهرداري ندارد، افزود: معتقديم دوستان براي کسر اين مبلغ از حساب شهرداري کم لطفي کردند و ما هم با توجه به اعتراض نسبت به اين موضوع در حال پيگيري هستيم و موضوع را با رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ميان گذاشتيم.
 
گفتنی است که دو روز قبل از پلمب فرصت 48 ساعته ای در اختیار این اداره قرار گرفته اما به گفته برخی مدیران شهری آن ها به هیچ کدام از این اخطار ها و فرصت ها توجه نکردند.

شایان ذکر است تعدادی از رسانه های خبری مدعی حمایت از ارزشها و مردم امروز در مواجهه با این موضوع سیاست سکوت را پیشه نموده یا ترجیح دادند موضعگیری نکنند! و جالب اینکه به جای سایت‌های رسمی روابط عمومی‌های این دو نهاد ذی نفوذ و بااهمیت، دو سایت خبری مشهد تریبون و مشهد نیوز بیشترین نقش را در انتقال دیدگاه‌های ارشاد اسلامی و شهرداری ایفا کردند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
واقعاباعث تاسف است که معاون اداری ومالی ارشاد ،دوسال به مکاتبات شهرداری پاسخ نمی دهد،ایشان بانامه های مردم وارباب رجوع چه می کند؟میگن ارشاد یه ساختمان نوساز دربولوار نمازداره که ظاهرا یکسال هم هست کهآماده تحویله ولی همین معاون اداره که ازپرسنل قدیمی هم هست وازهمه مکاتبات هم مطلعه جلوش روگرفته ،ضمنا مگه هتل فرهنگ وهنر مال ارشاد خراسانه؟کارمنداش میگن که این هتل ازبودجه تهرانه ومدیریتش هم باتهرانه،مشهد اصلا کارهای نیست،برای اطلاع.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار