یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که به علت طبع سرد بروز پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۱۷۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹ 25 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که به علت طبع سرد بروز پیدا می‌کند. این عارضه در افراد بالای ۴۵ سال بیشتر دیده می‌شود.

او بیان کرد: مبتلایان به پوکی استخوان با کاهش تراکم و استحکام استخوان‌ها در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرند که استخوان‌های مچ دست، ستون فقرات و لگن آسیب‌پذیری بیشتری دارند. پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، همچنین سفیدپوستان بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند. افرادی که قدی کوتاه و جثه‌ای کوچک دارند، به عبارتی استخوان‌بندی آن‌ها کوچک است هم در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

عوامل مؤثر در بروز پوکی استخوان
عظمایی افزود: از عوامل مؤثر در بروز پوکی استخوان می‌توان به سن بالا، عوامل ژنتیکی (ارثی)، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، مصرف مشروبات الکلی، ترشی و سرکه‌های صنعتی، نوشیدن چای پُررنگ، ابتلا به بیماری‌هایی مانند کم خونی، پرکاری تیروئید، دیابت، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، مصرف برخی دارو‌های کورتون‌دار مانند پردنیزولون و دارو‌های ضد افسردگی، چاقی و کم‌تحرکی اشاره کرد. زنان یائسه و افرادی که رژیم‌های لاغری سخت و خودسرانه می‌گیرند که املاح و ویتامین‌های بدن آنها مانند فسفر، زینک و ویتامین D۳ کاهش پیدا می‌کند در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

مهم‌ترین علائم پوکی استخوان
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: درد‌های مفصلی از مهمترین علائم پوکی استخوان است. مبتلایان به این عارضه نمی‌توانند به مدت طولانی بایستند؛ آنها همچنین نمی‌توانند راست بنشینند. این اشخاص با گذشت زمان قدشان کوتاه می‌شود و با کوچکترین فشار، استخوان‌های آن‌ها خُرد می‌شود و می‌شکند.

عظمایی تصریح کرد: استخوان به املاحی مانند کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، فسفر، سلنیوم، مس و ویتامین‌های D۳، K و C بسیار نیاز دارد، بنابراین افراد برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید مواد غذایی سرشار از این ویتامین‌ها و املاح را مصرف کنند.

او گفت: لبنیات طبع سرد و خشک دارد؛ استخوان هم طبعش سرد و خشک است؛ از سوی دیگر افراد بالای ۴۵ سال هم طبع سرد دارند، بنابراین اشخاص باید لبنیات را به ویژه در فصل سرد به همراه مصلحات آنها مصرف کنند به طور مثال اشخاص باید پنیر را به همراه پونه، سیاه‌دانه و گردو مصرف کنند. خوردن ماست یا دوغ به همراه کاکوتی، زیره، شوید و گل‌سرخ و کشک هم به همراه نعناع و گردو پیشنهاد می‌شود. مصرف مصلحات همراه لبنیات علاوه بر اینکه به تعدیل طبع سرد لبنیات کمک می‌کند، در جذب و هضم بهتر این مواد هم مؤثر است.

بخور و نخور‌های غذایی برای مبتلایان به پوکی استخوان
عظمایی اظهار کرد: مبتلایان به پوکی استخوان می‌توانند انواع ماهی‌ها مانند ماهی ساردین را به همراه ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زیره، فلفل‌ سیاه، زنجبیل، دارچین و میخک مصرف کنند. استفاده از مواد غذایی مانند گوشت گوسفند جوان، سبزی‌های برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، انواع کلم‌ها مانند کلم بنفش، چهارمغز (پسته، بادام، فندق و گردو)، لوبیای سویا و خرما برای اشخاص دچار این عارضه مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مبتلایان به پوکی استخوان برای رفع مشکل خود باید بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پا‌های خود را مقابل نور خورشید بگذارند تا ویتامین D۳ آنها تامین شود. افراد دچار این عارضه باید در بالا و پایین رفتن از پله‌ها احتیاط کنند. اتجام ورزش و نرمش‌های ملایم برای مبتلایان به پوکی استخوان ضروری است. زنان باردار باید از نظر رژیم غذایی زیر نظر پزشک باشند.

 

او یادآوری کرد: مصرف کال‌جوش (کله جوش)، پاچه گوسفند به علت داشتن کوآنزیم Q۱۰ و نان، پنیر و گردو به همراه پونه برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است. افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان می‌توانند ۱۰۰ گرم پودر سنجد را با ۳۰ گرم تخم شربتی، پنج گرم زنجبیل، پنج گرم دارچین و پنج گرم میخک با هم ترکیب کنند، سپس یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر بریزند و شیر را به همراه ۲ عدد خرما میل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار