کد خبر: ۸۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 27 August 2015

طی سه سال گذشته حرف ها و مصاحبه های زیادی در خصوص آغاز به کار جمعه بازار کتاب وجود داشته به طوری که در هر برهه زمانی قول های مساعدی برای آغاز به کار آن داده شده و سپس با گذشت زمان افتتاح آن به زمان دیگری موکول شده و علت تعلل در راه اندازی آن همیشه در ابهام بوده است.

حجت الاسلام ناصر هدایتی سرپرست معاونت امور فرهنگی،مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی توسعه و ترویج مطالعه کتاب در بین اقشار مختلف مردم را از اهداف برگزاری جمعه بازار کتاب دانسته و می گوید:رایزنی های بسیاری با شهرداری انجام شده که متاسفانه تاکنون مکانی برای راه اندازی جمعه بازار کتاب مرکز استان اختصاص نیافته است.

وی طرح راه اندازی جمعه بازار کتاب را یک فرصت و ظرفیت مهم برای کتابفروشان استان و همچنین بهره گیری مردم از کتابهای مورد علاقه خود و در دسترس بودن کتاب ذکر کرد.

وی طرح راه اندازی جمعه بازار کتاب را یک فرصت و ظرفیت مهم برای کتابفروشان استان دانسته و با اشاره به بهره گیری مردم از کتاب های مورد علاقه و در دسترس بودن کتاب،از اقدام این سازمان در جهت تعیین چارچوب های لازم برای جمعه بازار گفته و می افزاید:در صورت ارائه مکانی از سوی شهرداری،با آمادگی کامل این اداره کل جمعه بازار کتاب به سرعت راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد:یک گروه از ناشران،نویسندگان،نماینده اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محتوای کتاب های جمعه بازار نظارت می کنند.

اما در طرف دیگر این قضیه شهرداری بجنورد قرار دارد که بحث تامین مکان را بر عهده داشته و در همین زمینه معاون فرهنگی و هنری این نهاد در خصوص موانع موجود برای راه اندازی جمعه بازار کتاب می گوید:بحث اجرا و آغاز به کار جمعه بازار کتاب به عنوان یک حرکت فرهنگی طی سه سال گذشته وجود داشته و جلسات معدودی در این خصوص برگزار شده به طوری که آخرین جلسه هم اندیشی در جهت تعیین محل و برپایی جمعه بازار کتاب مربوط یکسال گذشته بوده است.

محمد موفق افزود:برای برپایی جمعه بازار کتاب که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین آحاد مردم است باید علاوه بر شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر نهادهای مسئول و دخیل در این امر ورود پیدا کرده و در جلسات نظر کارشناسی خود را بیان کنند تا به نقطه نظر مشترک در این خصوص دست یابیم.

وی ادامه داد:طی جلسات برگزار شده از سال های قبل بحث تعیین مکان بر دوش شهرداری قرار گرفته و این نهاد نیز حوزه هایی را پیشنهاد داده که مورد تایید فرهنگ و ارشاد نبوده و بالعکس آن ها نیز مکان هایی را پیشنهاد داده اند که مورد تایید شهرداری قرار نگرفته است.

موفق خاطرنشان کرد:نه تنها شهرداری و فرهنگ و ارشاد بلکه در زمینه پیشنهادهای ارائه شده برای مکان برپایی جمعه بازار،کتابفروشان و ناشران نیز دخیل بوده و نظرات مختلفی برای محل های پیشنهاد شده ارائه داده اند.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری بجنورد با اشاره به تمایل و آمادگی کامل این نهاد برای آغاز به کار جمعه بازار کتاب فراهم شدن زیرساخت های لازم و تعامل مناسب کلیه ارگان های مسئول و دخیل در این امر را موثر در تسریع روند برپایی دانست و گفت:محل های پیشنهاد شده عمدتا به دلایل حجم تردد بالا،قرار نداشتن در مسیرهای اصلی با دسترسی مناسب،نبود تجهیزات خدمات رفاهی برای کتابفروشان و خریداران کتاب و تجهیزات لازم برای فصول گرم و سرد سال تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد:شهرداری در تازه ترین محل پیشنهادی خود پارک دانشجو را برای راه اندازی جمعه بازار کتاب بجنورد پیشنهاد داده که در صورت تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این نهاد آمادگی کامل را در جهت برپایی آن خواهد داشت.

بحث راه اندازی جمعه بازار کتاب تا به حال به عنوان یک نظریه مطرح بوده و با وجود پیشنهاد مکان های مختلف متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار