کد خبر: ۸۴۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 25 April 2020

عشایر کوچرو خراسان شمالی در چند روز اخیر برای در امان ماندن از آسیب‌های بیماری کرونا، کوچ بهاره خود را به‌ صورت مکانیزه از مراتع قشلاقی به ییلاقات آغاز کردند.

عشایر این استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال ناگزیر از انتقال دام خود با استفاده از کامیون شده اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی روز شنبه در نشست ستاد کوچ عشایر اظهار داشت: هرساله با آغاز فصل بهار، کوچ عشایر از استان گلستان به مناطق ییلاقی شهرستان‌های استان خراسان شمالی آغاز می‌شد اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده و با مصوبه ستاد کرونا و با تاکید استاندار، کوچ عشایر به تاخیر افتاد.

محمدرضا قلی پور افزود: اگرچه قرار بود عشایر کوچ خود را تا اواخر اردیبهشتماه به تاخیر بیندازند اما به دلیل شرایط محیطی و مکان استقرار عشایر در استان گلستان، گرم شدن هوا و نامطلوب بودن مراتع، امکان ماندن بیشتر عشایر در مراتع گرمسیری وجود نداررد.

وی اظهار داشت: با توجه به تقویم کوچ بهاره که از طریق ستاد کرونای استان خراسان شمالی تنظیم شده بود کوچ عشایر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استقرار گروه های سیار بهداشتی و رعایت بهداشت خدمات کوچ فراهم شده که عشایر بتوانند به سلامت به کوچ خود ادامه داده و به مناطق ییلاقی برسند.

وی خاطر نشان کرد: با هماهنگی های انجام شده تاکنون ۱۰ هزار لیتر مایع ضد عفونی کننده تهیه شده و غربالگری خانوارها از نظر شیوع ویروس کرونا و توزیع ماسک رایگان با همکاری بسیج عشایری انجام شده است و خوشبختانه تمامی عشایر در سلامت هستند و به همین منظور کوچ عشایر به صورت مکانیزه انجام خواهد گرفت.

قلی پور با بیان اینکه مدیریت کوچ در شرایط کرونایی کار بسیار دشواری است، افزود: گروه های مدیریت کوچ اداره کل امور عشایر خراسان شمالی در سطح استان مستقر هستند و به طور متمرکز در مناطق گشت زنی می کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در زمان کوچ توصیه ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به سلامت به مناطق ییلاقی خود برسند.

قلی پور با بیان اینکه خانوارهای عشایری از نظر سلامت پایش خواهند شد، افزود: همچنین از آنان خواسته شده تا رفت و آمدهای خود را مدیریت کنند.

وی افزود: تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خانوارهای عشایر کوچرو این استان، که به صورت پراکنده در مناطق کم جمعیت استان گلستان استقرار دارند، گزارش نشده است.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار