دانش آموزان استان خراسان شمالی در روزهای کرونایی قرار شده با شبکه‌ای مجازی به سراغ دروس خود بروند اما ظاهرا ساز این شبکه، ناکوک است و خبری از شور و هیجان آموزش در آن نیست.
کد خبر: ۸۴۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 25 April 2020

شبکه اجتماعی دانش‌آموز راهکاری است که وزارت آموزش و پرورش این روزها برای حل مشکلات آموزشی  کشور در طرح فاصله گذاری اجتماعی تدبیر کرده و قرار شده در این شبکه سراسری همه دانش‌آموزان و معلمان حضور فعال داشته و دور هم در کلاس‌های مجازی دروس عقب افتاده را جبران کنند.

این درحالی است که گزارش‌های رسیده به خبرگزاری تسنیم و پیام‌های مخاطبان نشان می‌دهد شبکه  «شاد» در استان خراسان شمالی مشکلات ریز و درشت فراوانی دارد و گلایه دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها را به همراه داشته است.

«شاد» کارایی نداشت؛ به پیام رسان‌های خارجی بازگشتیم

یکی از معلمان استان خراسان شمالی در پیامی مکتوب برای کانال خبرگزاری تسنیم نوشت: من در سه مدرسه کلاس درسی دارم. دو کلاس در شاد  ایجاد شده ولی هیچ دانش آموزی حاضر نیست و محل دیگر نیز هیج کلاسی ایجاد نشده است. اما معلمان زیادی هستند که  هفته دوم اسفند کانال خود در سایر شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کرده و تدریس می‌کنند.

معلم دیگری نیز در پیامی مشابه آورده است: مطلبی را برای دانش آموزان در برنامه شاد بارگزاری کردم٬ اما این مطلب تا دو روز، توسط دانش آموزان دریافت نشده بود. دانش آموزان اعلام کردند که هیچ مطلبی در گروه ندیده‌اند. شبکه شاد، به لحاظ فنی مشکل دارد اما ما مکلف هستیم در این فضا، آموزش را ادامه دهیم.

وی افزود: در ارسال مطالب و بارگزاری، با مشکلات زیادی روبه رو شدم و بالاخره مجبور شدم آموزش را در پیام رسان‌های خارجی ادامه دهم. دانش آموزان هم از دریافت نشدن صوت و تصاویر در شبکه شاد، گلایه مند بودند، از این رو به ناچار، همچون روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس، آموزش را در پیام رسان‌های دیگری از سر گرفته‌ایم.

شبکه شاد مشکلی ندارد؛ بهانه نیاورید

در پی این انتقادات، معاون پژوهشی آموزش و پرورش خراسان شمالی در واکنشی تند٬ گفت: شبکه شادهیچ مشکلی ندارد؛معلمان بهانه می‌گیرند.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها در این باره تاکید کرد: برنامه شادبه خوبی کار می‌کند تاکنون گزارشی از وجود مشکل فنی به ما گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم کشوری، مدیران و معلمان مکلف هستند برنامه شاد را در سیستم نصب کنند و آموزش را از این طریق ادامه دهند. البته برنامه شاد، در ابتدا، با مشکلاتی همراه بود اما اکنون دیگر مشکلی نیست. با مدیران و معلمانی هم که از نصب برنامه شاد خودداری کرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود.

معاون آموزش و پرورش خراسان شمالی با دفاع از عملکرد این ادره‌کل در ارتباط با شبکه شاد، ادامه داد: خراسان شمالی در زمینه استفاده و ورود به شبکه شاد جزو پنج استان برتر کشور بوده، ثبت نام مدیر استان در وضعیت نارنجی بود که اکنون سفید شده‌ایم اما وضیعت ما در حضور دانش آموزان در این برنامه هنوز نامناسب و وضعیت قرمز است.

بعد از این اظهار نظر جنجالی و انتقاد بسیار از فرهنگیان از معاون آموزش و پرورش خراسان شمالی، خوش آینه با عقب نشینی از مواضع قبلی خود، تصریح کرد: به خاطر استفاد این خبرگزاری از کلمات تند رسانه‌ای، از جامعه همکاران پوزش می‌خواهم. امید است با همدلی و همراهی در راستای آموزش دانش آموزان استان موفق باشیم.

مشکل اصلی شبکه شاد چیست؟

به نظر می‌رسد علی‌رغم دفاع تمام قد آموزش و پرورش از این شبکه مجازی، این نوزاد تازه از راه رسیده در شبکه آموزشی کشور مشکلاتی دارد که قابل کتمان نیست.

نداشتن گوشی هوشمند برای بسیاری از دانش‌آموزان، سرعت پایین سرور شبکه، عدم حضور کامل اعضای یک کلاس، توجیه نبودن بسیاری از فرهنگیان درباره این شبکه و کارایی آن، عدم توجه به مناطق محروم و پیوست‌های آموزشی برای آنان در این شبکه، از جمله معایب شبکه شاد در استان خراسان شمالی است.

با این حال مسئول فناوری اطلاعات آموزش و پرورش خراسان شمالی با دفاع از عملکرد شبکه شاد در استان، گفت: یکی از نگرانی‌ها برای حضور دانش آموزان در فضای مجازی و استفاده از طرح شاد، دسترسی نداشتن به گوشی هوشمند بود. در این زمینه، اخیرا با ارائه نسخه ویندوز، نصب این سامانه در لپ تاب و رایانه‌های خانگی نیز امکان پذیر شده است. از این رو بخشی از مشکلات رفع شده است.

رئیس اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: البته هنوز، برخی از دانش آموزان همچنان از دسترسی به گوشی و یا رایانه، محروم هستند.

انتهای پیام/311/ش

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار