فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به تازگی گشت‌های سیار در تمامی شهرستان‌های استان، برای مقابله با زنده‌گیری پرندگان شکاری و شناسایی به موقع متخلفان فعال شده است. 
کد خبر: ۸۹۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 08 September 2020

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بتازگی گشت‌های سیار در تمامی شهرستان‌های استان، برای مقابله با زنده‌گیری پرندگان شکاری و شناسایی به موقع متخلفان فعال شده است. 

محمدحسین صالحی در این گفت و گو اظهار کرد: گشت های سیار، در مناطق آزاد هر استان ها حضور یافته و حضور شکارچیان پرندگان شکاری، که قریب به اتفاق آنان غیربومی و از استان های جنوبی کشور هستند، رصد می کنند.

وی تصریح کرد: نظارت‌ها و پایش ها، افزایش یافته است و تلاش داریم تا جلوی شکارغیرمجاز پرندگان شکاری گرفته شود.

صالحی با بیان اینکه هر ساله در این فصل، شاهد حضور شکارچیان پرندگان شکاری در استان هستیم افزود: این شکارچیان، با همراهی و همکاری افراد بومی و جوامع محلی، در مناطق آزاد حضور یافته و نسبت به شکار و زنده گیری پرندگان شکاری، اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: افراد بومی، مناطق مستعد برای زنده گیری پرندگان شکاری، را به شکارچیان غیربومی معرفی و آنان را همراهی می کنند.

صالحی گفت: به نظر می رسد، حضور شکارچیان در استان، به صورت سازماندهی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بتازگی ۲ نفر صیاد غیربومی که از استان‌های جنوبی برای شکار پرندگان شکاری در شهرستان جاجرم حضور یافته بودند، شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: این، نخستین گروه از صیادان پرندگان شکاری است که امسال وارد منطقه و شناسایی شده است.

صالحی با بیان اینکه این صیادان، در تعقیب و گریز متواری شدند، گفت: از آنان، یک بهله دلیجه، یک قطعه کبوتر (طعمه شکار) و برخی ادوات شکار کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: متخلفان، از صیادان استان های جنوبی کشور هستند که شناسایی شده اند و پرونده آنان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

افراد، پرندگان را صید و پس از دادن آموزش های لازم به پرنده و دست آموز کردن آن، به مشتریانی در کشورهای عربی می فروشند، مشتریان عرب این پرندگان با ارزش، آنها را با قیمت بسیار بالایی خریداری می کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

 

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار