تعطیلی دو هفته ای راهکاری دیگر از ستاد ملی مقابله با کروناست تا زنجیره شیوع این مهمان ناخوانده را قطع کند؛ خبرهای رسیده از استانها حاکی از آن است که مردم مشارکت خوبی در اجرای این طرح داشته اند و همگان امیدوارند تا حدی زندگی مردم به روال عادی برگردد.
کد خبر: ۹۱۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹ 23 November 2020

 محدودیت های جدید کرونایی از ۲ روز پیش در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا شده است .

بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل و ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

با اجرای این محدودیت ها اکنون شهرها خلوت شده، بازارهای غیرضروری تعطیل و مردم بجز برای تامین مایحتاج ضروری از خانه بیرون نمی آیند تا مهمان ناخوانده ای را که جان عزیزانشان را می گیرد، از خانه بیرون کنند.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۵۳ نفر از هموطنان شد و ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید را مبتلا کرد. آماری که نشان می دهد ابتلا به این بیماری حتی نسبت به فصول بهار و تابستان رشد جهشی گرفته و همچنان در نقطه اوج قرار دارد.

تا به امروز بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر در ایران بر اثر همین بیماری راهی دیار ابدی شده اند و در آرامستان ها آرمیده‌اند.

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند؛ یعنی هیچ کجای ایران از دست این ویروس در امان نیست.

نگاهی به وضعیت اجرای محدودیت‌ها در استانها

پیگیری خبری ایرنا از تازه‌ترین وضعیت محدودیت های کرونایی استان‌ها حاکی از این است که شرایط پایتخت حادتر از سایر نقاط است و محدودیت ها با شدت بیشتری اعمال می شود، بنا به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ؛ کنترل محدودیت ها با شدت بیشتری ادامه دارد و بر این اساس طی ۴۸ ساعت گذشته ۷۰۳ تیم را در بیش از ۵۰۰ نقطه تهران که شامل نقاط پرتردد و پر ازدحام، مبادی ورودی و خروجی، ایستگاه‌های مترو و بازارهای شلوغ مستقر شده اند.
سردار رحیمی با بیان اینکه طی دو روز گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از شهروندان فاقد ماسک توسط دوربین‌های پلیس شناسایی شده‌اند، اظهار داشت: این افراد برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار می‌گیرند، همچنین در این مدت بیش از ۳۶ هزار پیامک اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای شهروندان ارسال شد و ۱۳۴ هزار تذکر زبانی به شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، داده شده است.

فرماندار شهرستان همدان از همراهی مردم با طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا اظهار امیدواری کرد و گفت: از ابتدای آغاز طرح مدیریت هوشمند مقابله با کرونا(اول آذر)، تردد خودروهای غیربومی در سه محور ورودی مرکز استان همدان پالایش می‌شود و این طرح با ۹۵ درصد موفقیت در حال اجرا است.
حسین افشاری بیان کرد: در پایش خودروهای غیربومی موفق هستیم اما در بخش کنترل تردد همشهریان در ساعات ممنوعه رضایت کاملی نداریم و مردم باید همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند.

فرماندار بجنورد مرکز خراسان شمالی نیز اعلام کرد که طرح جامع کرونا در این شهرستان به خوبی در حال اجراست و در ۲ روز اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی، تخلف قابل توجهی از بازاریان گزارش نشده است.
غلامرضا عوض زاده تصریح کرد: ۱۲ گروه، نظارت و بازرسی از سطح شهر و بازار را برعهده دارند و بازرسی ها به وسیله ۶۰ نفر از بازرسان انجام می شود ضمن اینکه روز یکشنبه ۵۵۰ تذکر شفاهی به اصناف داده شده است، یک واحد فروشنده لوازم جشن تولد هم پلمب شد.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا از اجرای محدودیت های کرونایی در قزوین نشان دارد و براساس آن، جمع زیادی از شهروندان قزوینی این محدودیت ها را جدی گرفته اند و در صورت ادامه این رویه می توان به کم شدن آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و کاهش شیوع کرونا در این استان امیدوار بود.
اصناف قزوین همکاری خوبی با ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا داشته اند و بدون مشکل خاصی از محدودیت های جدید تمکین کرده اند.
انسداد برخی ورودی ها به شهر قزوین با هماهنگی فرمانداری و پلیس راه و سایر عوامل انتظامی نیز با هدف جلوگیری از ورود و خروج خودروها از مسیرهای فرعی و ضرورت تردد از مسیرهای اصلی، راه دور زدن و فرار از محدودیت ها را برای افراد متخلف بسته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: همراهی مردم آذربایجان‌شرقی با محدودیت‌های کرونایی رضایت‌بخش است و مردم و اصناف در ۲ روز گذشته در اجرای تصمیمات ستاد کرونا همراه بودند.
محمدحسین صومی با اشاره به اینکه اعمال محدودیت هوشمند کرونایی، کاهش شمار بیماران، بستری‌ها و فوتی‌ها را به دنبال خواهد داشت، افزود: ارزیابی‌ من از اعمال این محدودیت‌ها به عنوان عضوی از ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی، مثبت است و ادامه این روند، سبب خروج استان از وضعیت قرمز کرونایی و کاهش تعداد فوتی‌ها خواهد شد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز از کاهش ۵۰ درصدی تردد در جاده های استان خبر داد و تاکید کرد: براساس اعلام ستاد استانی کرونا ورود خودروهایی با پلاک های غیراستانی به شهرهای مذکور و خروج خودروهایی با پلاک های بومی از این شهرها و محدوده آنان ممنوع است و پلیس راهور رانندگان متخلف را جریمه می کند.
سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار داشت: اکنون تیم هایی متشکل از پلیس و دستگاه های امدادرسان در مبادی ورودی و خروجی همه شهرهای استان به جز مارگون و سی سخت مستقر شده اند.

همچنیندر خراسان رضوی، جانشین رییس پلیس‌راه استان گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته و در راستای اجرای طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرها، ۴۵۷ دستگاه خودرو در ورودی شهرهای این استان جریمه شدند.
سرهنگ حسین میش‌مست با بیان اینکه این طرح در ۶ نقطه ورودی به مشهد و ورودی سایر شهرهای استان خراسان رضوی در حال اجراست. افزود: سه هزار و ۸۱۵ دستگاه خودرو نیز از ورودی شهرها بازگردانده و به چهار هزار و ۶۰۳ دستگاه خودرو نیز تذکر داده شد.

گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا از بیرجند مرکز خراسان جنوبی نیز حاکی از این است که سومین روز اجرای طرح جامع و جدید محدودیت‌های کرونایی در حالی سپری می‌شود که با همراهی مردم و اصناف این استان و کاهش محسوس ترددها، نشانه‌های خوبی از کنترل ویروس کرونا پدیدار شده است.
تردد در محورهای مواصلاتی استان هم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته که در این‌باره یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی معتقد است، ترددها بیشتر مربوط به خودروهای عمومی و پلاک‌های بومی است و عبور پلاک‌های غیربومی به شدت کاهش یافته است.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین خبرهای خبرنگاران ایرنا و چگونگی شرایط استانها در مواجهه با ویروس کرونا قرار بگیرید.
استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و غیر از شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند و از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ابتلای قطعی۵۳ هزار و ۷۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۵۵ نفر جان باخته اند.
بنا به گفته موسی خادمی استاندار لرستان عامل اصلی شیوع کرونا در این استان دورهمی خانوادگی بوده و امیدوار است که با محدودیت ها بتوانند تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنند

از مازندران نیز خبر می رسد که سه شهرستان ساری، آمل و بهشهر در شرق استان کماکان وضعیت قرمز کرونایی دارند و باقی ۱۹ شهرستان نیز در شرایط نارنجی به سر می برند.
طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های سراسر استان بستری هستند که حدود ۲۰ درصد آنان با شرایط وخیم در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

اما مسوول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان‌غربی با اشاره به تداوم روند کاهشی بستری های روزانه مربوط به بیماران حاد تنفسی به ویژه کرونا در استان طی ۲ روز گذشته گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۷۰ نفر به همین خاطر در مراکز درمانی شهرستان های مختلف بستری شده اند.
علی‌احمد آقاپور افزود: طبق آخرین آمار، تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی به هزار و ۴۷۵ نفر رسیده که از این تعداد ۶۹۲ نفر مشکوک و ۷۸۳ نفر مبتلا به کرونا هستند.

طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان با پنج نفر افزایش نسبت به روز قبل به ۵۰۴ نفر رسید.
گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن و کلاله در وضعیت قرمز، شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، گمیشان، علی‌آباد کتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و شهرستان رامیان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و اعمالی محدودیت های در استان به خصوص شهرهای قرمز به خوبی در حال اجراست

وضعیت بحرانی و صعودی شیوع کرونا در استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان افزود: ویروس کرونا جان ۱۱ هم استانی دیگر در شبانه روز گذشته را گرفت و شمار جانباختگان به هزار و ۱۷۲ نفر رسید.
مهدی محمدی ادامه داد: ۳۷۶ نفر از هم استانی‌ها در اثر ابتلا به کرونا با معیارهای تشخیصی قطعی جان خود را از دست دادند که نسبت به مهر ماه ۸۱ درصد افزایش داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم اعلام کرد که این استان هنوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و اکنون ۸۷۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.
دکتر محمد فتحی گفت: تعداد ۱۲۳ نفر از این بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته به علت وخامت حال در بخش بستری بیمارستان های استان پذیرش شدند که ۱۸ نفر دیگر از بیماران کرونایی طی این مدت در استان جان باختند و شمار متوفیان از ابتدا تاکنون به ۲ هزارو۱۸۳ نفر رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار