تابناک ایلام ::آموزش وپرورش هر کشوری مطابق قانون اساسی آن وظایفی دارد من جمله فراهم کردن بستر و زمینه مناسب برای تحصیل رایگان فرزندان خانواده های آنان، برهمین اساس ایران و "ایلام" ما نیز تافته ی جدا بافته از این قوانین نبوده ونیستند.و قطعا مواد بارز قانون اساسی در مورد تحصیل فرزندان بر همگان در این عصر الکترونیکی روشن است.
هفته گذشته بود که این رسانه در بررسی درخواستها واعتراضات مردم روستاها ومدارس مختلف شهرستان ایلام به موضوع مدارس فاقد معلم پرداخت ،اگر چه مدیرکل محترم آموزش وپرورش استان به صورت ویژه موضوع را در دستور کار قرارداده ومدیریت شهرستان را مامور به رفع مشکل مدارس سطخ شهرستان نمودند ،اما استمرار اعتراضات و دلخوری والدین که به صورت دست به دامن فضای مجازی وکانالها و حضور اعتراضی در مقابل دستگاههای مدیریتی استان نمود یافته است ،گویای عدم تدبیر لازم در بین مدیران این دستگاه جهت رفع مشکل فوق الذکر است.
بیشتر بخوانید
ازدحام جمعیت معلمان ابتدایی درشهرستان ایلام و نا کارآمدی درمدیریت ساماندهی آنان
به هرحال همگی باید براین باور باشند که در دستگاه بزرگ ومولدی همچون آموزش وپرورش بایستی انتخاب مدیران براساس مولفه هایی همچون تخصص،کارآیی ،تجربه و تعهدوشایسته سالاری صورت پذیرد ،اما چنانچه در انتخاب مدیران ،سیاسی کاری ووابستگی به فلان جریان سیاسی همه مولفه های یاد شده را به حاشیه رانده وتحت شعاع قرار دهد ،نتیجه هم این خواهد شد که با وجود رسوب معلمین ،اما تدبیروچاره اندیشی در ساماندهی معلمین را شاهد نیسیتیم و می رود که این موضوع رفته رفته به یک بحران اجتماعی تبدیل شود .
همزمان با سراسر کشوربیش از دو هفته از بازگشایی مدارس در ایلام می گذرد ، شوربختانه خبرهای خوبی از راهروهای مدارس و کنج کلاس ها ی درس شنیده نمی شود؛چرا که دانش آموزان دهها مدرسه روستا یی محروم شهر ایلام وبیش تر از این اعداد و ارقام در مدارس شهری دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم هنوز یا معلم ندارند و یا در بخش متوسطه آن در برخی از دروس به شدت باکسری ساعت مواجه هستند .این عامل علاوه بر سرگردانی دانش آموزان و درمانده شدن آنان در بلاتکلیفی، سبب نارضایتی و شکایت شدید اولیا به این رویه شده و بیم از آن جهت می رود که خدای ناخواسته این نارضایتی ها در این شرایط حساس آبستن حوادث ناگواری باشد که مدیریت و جمع کردن آن سخت گردد.
عطش سوزناک دانش آموزان روستایی شهرستان ایلام همچنان در کویر کلاس های خالی از معلم باقی است .با دغدغه ی اولیا دانش آموزان ، درماندگی فرزندان آنان و فریادهای رسانه ها گویی فکر و اندیشه ای برای تصمیم ، اراده ای برای اقدام ، تدبیری برای مدیریت ، تجربه ای برای مشورت ، گامی برای رسیدن و تعاملی برای رفع این کاستی ها و مشکلات از سوی مسئولان آموزش و پرورش وجود ندارد.چرا که اگر بودحسن شفاقتی و حس مسولیتی دیگر شاهد بحران کلاس های خالی از معلم و چالش تحصیلی دانش آموزان و بچه های مردم پس از دو هفته از آغاز سال تحصیلی نبودیم.
ظهور این رویه و روحیه ناشی از سو مدیریت ، ناآگاهی از شیوه نامه های اجرایی ساماندهی نیروی انسانی ، ناتوانی و ضعف مدیریت در مواجه با این قبیل موارد است.برخورد مسئولانه و حس دلسوزانه ، پای کار بودن، وقت گذاشتن ، ترک تشریفات و حذف جلسات غیر ضرور برون دستگاهی و دریک کلام همت بسیجی و عزم همگانی و تعامل بین دستگاهی و تقویت رفتار خردمندانه و مشورت جویانه و تعدیل نخوت ها و سطوت ها می طلبد تا به مرز باز شدن برخی از این گونه بن بست ها رسید.
مسئولان آموزش و پرورش شهرستان ایلام اول خودرا ازبن بسط های سلیقه ای و سیاسی کاری نجات دهند و دست بکشند از این گونه اقدامات سم گونه که بیش تر ازاین زمینه ساز نابودی فرهنگ و تربیت نشوند.
آقایان استاندار، مدیرکل و فرماندار محترم شهرستان ایلام این موضوع مهم را مدنظر داشته باشند که نارضایتی ها آن هم در دستگاه آموزش و پرورش مرکز استان آنچنان شدت گرفته وعدم توجه بدان و با بی محلی از کنار آن گذشتن ممکن است تبعات درستی به همراه نداشته باشد.
ویک توصیه هم به مدیران محترم !لطفا دغدغه ها و فریادها را ببینید و بشنوید و رافع مشکل مردم باشید که هرگز فراموش نکنید به اعتبار این مردم بر صندلی های ریاست تکیه زده اید.