دکتر مهراب رجبی و نقش برجسته فرهیختگانش در آموزش و پرورش مدرن

کد خبر: ۷۶۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ 22 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مدرسه صالحیه قزوین که از مراکز کهن و تاثیر گذار در تعالیم دینی و فهم فلسفه و کلام اسلامی بوده است توسط یک عالم البرزی به نام ملا محمد صالح برغانی ، بنیان نهاده شد .

میرزا حسن رشدیه بنیان گذار مدارس نوین در ایران و موسس مدارس رشدیه در تهران و تبریز و ارومیه و قم ...از نزدیکان شیخ هادی نجم آبادی  البرزی بوده و تحت تاثیر اندیشه های این عالم نو اندیش قرار داشتند . آنگاه که بسیاری از روحانیون سنتی ، با هر گونه نو آوری در تعلیم و تربیت مخالفت کرده و با اتهام پراکنی و تهمت زنی باب و بهایی به مخالفت با زند یاد رشدیه می پرداختند ، آقا شیخ هادی ، به حمایت از میرزا حسن پرداخت و در ادامه راه ، وی را تشویق و کمک کرد .

« مدرسه اتفاق » اولین مدرسه به سبک جدید در رشت و سراسر گیلان به همت یک فرهیخته البرزی به نام شیخ علی سوهانی طالقانی تاسیس شد . رشتیان با فرهنگ و قدر شناس همچنان از مولانا علی طالقانی ، با عزت و احترام یاد می کنند .

موسس کتابخانه و مرکز اسناد دولت صفوی در اصفهان و به گفته ای موسس مدرسه صدر در این شهر کهن و با اعتبار ملا نعیمای طالقانی بودند که زاده روستای کرکبود در طالقان می باشند.
کرکبود این روستای زیبا در بالا طالقان به مانند دیگر مناطق طالقان زادگاه اندیشمندان و فرهنگمداران برجسته ای بوده است .
به این دو بیت سراسر معنا که بیش از یکصد سال پیش توسط یکی از کشاورزان نیک نهاد این روستا به نام مصطفی کرکبودی ، سراییده شده و هوشمندانه ، بی سوادی را معادل بی وجودی دانسته توجه فرمایید ؛
ای مصطفی کرکبود
ای بی سواد بی وجود
لنگر نداره اهرکت
بلغور کن ، بلغور کن 
اهرک تلفظ البرزی آردک یعنی وسیله ای که گندم را به آرد تبدیل می کند. ( آسیاب دستی ، دستاس )
بعد از بروز فتنه افغان که به واسطه بی کفایتی آخرین پادشاه صفوی و همچنین به دلیل وجود جهل و رواج خرافه ، به وقوع پیوست و بر اثر آن لکه ننگی در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران روی داد ، ملا نعیمای طالقانی ، با هدف حفظ اسناد و مدارک و بخشی از کتب مهم ، اقدام به انتقال این مجموعه گرانبها از میراث مکتوب به طالقان کرد .

برخی دیگر از اندیشمندان معاصر تاثیر گذار در فرهنگ ، که در سخنرانی امروز به اجمال از آنان یاد شد عبارت بودند از جلال ال احمد ، برادران امید وار عبدالله و عیسی آیت الله طالقانی و روانشاد پروفسور کریم ساعی .

یار با ماست چه حاجت كه زيادت طلبيم
دولت صحبت ان مؤنس جان ما را بس

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار