تابناک ایلام:: همه به این باور رسیده ایم که معلمی شغلی شریف است و کسی هم نمی تواند منکر این موضوع باشد که همه بزرگان از دامن معلم به بزرگی رسیده اند ،بنابراین کسی که بتواند مولود بزرگان تاریخ باشد، به یقین خود از همه چیز تمام و پکیجی از بزرگی های یک انسان کامل را با خود به همراه دارد .
بسیار شنیده ایم که معلمی شغل انبیاست واین تصور از کودکی در ذهن ما شکل گرفته و در مختصات ذهنی وفکری ما همواره معلمی به والاترین جایگاه تکیه زده است ،دستگاه آموزش وپرورش رکن رکین ساختار اجتماعی ،آموزشی وتربیتی هرجامعه ایست ،باوجود آموزش وپرورش ومعلمین دلسوز ومتعهدیست که جامعه می تواند پله های رشد ،ترقی وتوسعه خود را طی نماید.
بدون دلیل نیست که می گویند اگر جامعه ای از هر نظر رشد وتوسعه یافت بی شک از آموزش وپرورشی بالنده ومعلمینی متعهد ،جسور ،متخصص و کاردان بهره مند است ،بدیهی است تبدیل خمیری خام بی روح به تندیسی افتخار آمیز، تنها از عهده و سرانگشتان هنرمندی بنام معلم برمی آید واولین خاطرات شیرین ورود رسمی به اجتماع در ذهن هر انسانی در مدرسه وبه همراه معلمین خوش اخلاق ودلسوز ثبت وضبط می شود.
لذا با این همه تاثیر گذاری ونقشی که معلم در شکل گیری شخصیت ،فکر و آینده انسانها ایفاء می کند ،وظیفه معلم در شناخت موقعیت خویش ،رفتار وکردارش و شیوه آموزش ،برخورد وتربیت یک دانش آموز بعنوان امانتهای مردم در نزدآنان بسی سنگین تر می شود وباید مراقب باشند که هرنوع رفتار وکردار آنان همچون آینه ای در مقابل حوانه های نوشکفته به الگویی رفتاری تبدیل می شود .
اگر رفتار ،گفتار وکردار معلم در ابتدایی ترین روزها تا پایان آن به خوبی وبرمدار اخلاق ،قانون وبا تکیه بر متدهای روانشناسانه شکل گیرد ،به همان اندازه در ایجاد رغبت وجاذبه در فراگیری علم وتربیت موثر واقع شده واگر هم برعکس این انتظار اتفاق بیافتد ،در پیشگاه دانش آموز از مدرسه دیوی خواهند ساخت که هرگز امکان هم نشینی با آن وجود ندارد.
دورانی که بسیاری از معلمان کشور، ارتباطی صمیمی و دوستانه با دانش آموزان خود برقرار می کنند و به قدری مهربان و دوست داشتنی هستند که نام و یاد آنها هرگز از یاد دانش آموزان فراموش نمی شود، هستند معلم نماهای سنگ دلی که دلشان از سنگ است و کاری جز تنبیه دانش آموزان بلد نیستند؛ مثل معلمی که در یکی از مدارس شهرستان چرداول به گونه ای یک دانش آموز دختر دبستانی را زیر باد کتک گرفته است که پس از ساعتها از این اتفاق ،هنوز شنیدن نام معلم ومدرسه برایش کابوسی دهشتناک است.
بارها مسئولان ارشد آموزش و پرورش تأکید کرده اند که معلم های شاغل در مدارس کشور، حق برخورد فیزیکی و تنبیه بدنی دانش آموزان را ندارند و با عاملان چنین برخوردهای زشتی به شدت برخورد خواهند کرد، بسیاری از معلم نماها در کشور فعالند که با تنبیه دانش آموزان، دوران شیرین کودکی را برای دانش آموزان تلخ و جدا از خسارت های بدنی، ضربات سنگینی نیز به روح و روان آنها وارد می کنند.
هرچند با اکراه وبنا به درخواست واصرار ولی دانش آموز ابتدایی ساکن روستایی در چرداول حاضر به انتشار تصویر این کودک با جشمان گریانش در این رسانه شدیم،اما انتشار این موضوع از باب اصل منطقی " اثبات شی نفی ما عدا نمی کند" به معنای نفی تلاش و دلسوزی ومهارت معلمین تلاش گر استانمان نیست ،اما صرفنظر از قانونگریزی این معلم ، نگاه اشکبار این دانش آموز ابتدایی وتصویری که از معلم در ذهن او ساخته شده ،موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت .
درست است که این روزها مدارس ما با مشکلات وتنگناهای زیادی مواجهه اند ،سنگینی مشکلات اقتصادی و کمبودها بر دوش معلمین سنگینی می کند ،مدارس با کمبود امکانات وسرانه ومعلم روبرو هستند ،اما حقیقتا وجود همه اینها دلیل ومجوزی بر اخم نمودن ،ترش کردن و از کوره در رفتن معلمین و عبور انان از خطوط قرمز ترسیمی به حساب نمی آید واین دست معلمین باید بادرک صحیح شرایط وبا تکیه بر تحربه خود، فضایی شاداب برای دانش اموزان مهیا نمایند.
انتظار می رود مدیران آموزش وپرورش شهرستان چرداول و استان به جد به این موضوع ورود کرده وبا کنار زدن تعصبات صنفی نسبت به بررسی دقیق موضوع تنبیه بدنی یک دانش آموز دختر ابتدایی و دلایل این امر مذموم از سوی این معلم مبادرت ورزند ،تاکید واصرار بر بررسی بدون تعصب ودقیق نیز از سوابق انتشار چنین رفتار ها و رسانه ای شدن آن و تاثیر تعصب صنفی بر تهیه گزارش خلاف واقع نشات می گیرد .بدیهی است با انتشار این مطلب در رسانه تابناک ،عالیرتین مقام وزارت در جریان امر قرار گرفته ومرتکبین و مدیران باید پاسخگوی عدم واکنش به این رفتار خلاف مقررات ودر تضاد با اصول اخلاق وروانشناسی تدریس باشند .