تابناک ایلام ::در حالی بعداز ظهر امروز خبر تغییر مدیرکل آموزش وپرورش استان ایلام رسانه ای شد که براساس اطلاعات موثق ،در چنین موقعیتی نه تنها استاندار به این جابجایی رضایت نداشته اند ،بلکه با وجود مخالفت هردو منتخب مردم استان و بیخبری نمایندگان فعلی مردم استان در مجلس ،دستان قدرتمند پشت پرده انتصاب مدیرکل جدید با شتاب وعجله ، فردا روز تعطیل آموزش وپرورش را زمان تودیع ومعارفه مدیرکل این دستگاه مهم قرار داده اند .
هرچند نگارنده بر این عقیده است که به علت بی توجهی اسفندیار رستم زاد به تذکرات مشفقانه برای تغییر رویکرد مدیریتی خود وشیوه چیدمان شورای معاونین دستگاه تحت تصدیش ،باید طعم تلخ این جابجایی را ومهمتر از همه بی حرمتی به خود را بچشد.از قدیم گفته اند " آنچه که عوض دارد ،گله ندارد" ،اما در عین حال به لحاظ اهمیت این دستگاه مهم و موثر و جایگاهی که در حوزه آموزش وتربیت آینده سازان این مرز وبوم دارد ،به زمان ونحوه این جابجایی انتقاد شدید دارد .
از یک سو بر این باوریم که تغییر مدیران دستگاههای اجرایی از سوی مدیران بالا دستی وضرورت گردش خون تازه در رگهای مدیریتی یک حق و تکلیف است ،اما از سویی با درک اهمیت ،نقش وجایگاه این دستگاه عظیم بر سیستم مدیریت استان وکشور ،معتقدیم که انتصاب مدیران آن بایستی مولفه هایی همچون مدیریت ،تجربه ،تخصص ،اشراف بر زوایای متعدد مدیریتی و همچنین رعایت دیگر مولفه های مبتنی بر عرف مدیریتی خاص برخی استانها نظیر رعایت توزان منطقه ای و پرهیز از تبدیل آن به سنگری برای رویارویی های سیاسی وانتخاباتی ملاک عمل قرار گیرد .
اینجانقد ما بیشتر متوجه نحوه مدیرگزینی در این دستگاه است نه اصرار به عدم تغییر ،چرا که معتقدیم اگر تغییرات در راستای چرخش نخبگان و بهبود وضعیت دستگاه صورت پذیرد امری مثبت بوده و آن را بخش جدایی ناپذیر سیستم مدیریتی قلمداد می کنیم ،البته منوط به اینکه براساس شایسته سالاری صورت پذیرد ، نه اینکه به واسطه روابط قوم وخویشی وبا هدف تامین منافع فردی وخانوادگی مهره ها جابجا شوند .
این شیوه تغییر در آموزش وپرورش با اهرم لابیگران و با هدف سیطره بر سایر ابزار قدرت در استان نشان می دهد که با وجود ادعای رشد وآگاهی در سیستم مدیریتی کشور خصوصا در حوزه آموزش وتربیت نیروی انسانی مستعد ،نگاه به مدیریت اموزش وپرورش همچنان نگاهی سطحی و ابزاری بوده وسیری قهقرایی را می پیماید .
برآیند اقدامات پشت پرده با هدایت برخی از معاونین مدیرکل آموزش وپرورش استان وحمایت همه جانبه وتحکمی یکی از چهره های استانی حاضر در بدنه وزارت آموزش وپرورش و وزارت کشور برای نشاندن یکی از نزدیکانشان بر صندلی مدیرکلی آموزش وپرورش پرده از استمرار نگاه ابزاری به این دستگاه مهم برای نیل به دیگر اهداف مستتر در آن می افکند ،اهدافی همچون تبدیل این سیستم به نردبانی برای فتح دیگر ارکان قدرت، یعنی کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در بخشی از استان که به رویه ای نادرست برای تحت شعاع قرار گرفتن ماموریتهای مهم و ذاتی این دستگاه تبدیل شده است .
هرچند این رسانه در اسفند ماه سال گذشته اقدامات خاموش عده ای برای فتح صندلی مدیریت آموزش وپرورش استان را به مدیران استان گوشزد نمود ،اما با این حال وعده استاندار ایلام مبنی بر اینکه تسلیم فشارها نمی شود ،تا حدودی خیال رستم زاد را از این موضوع راحت کرد،به گونه ای که حتی تا قبل از رسانه ای شدن خبر تغییر مدیرکل ،همچنان آن را فاقد مبنا قلمداد می کرد .
اما این خبر به حقیقت پیوسته است و قدرت لابیگری بر دیگر مولفه های مدیر گزینی ومهمتر از همه قواعد مربوط به مدیریت محلی یعنی ضرورت هماهنگی و جلب رضایت استاندار برای تغییر مدیران دستگاههای اجرایی وموافقت نمایندگان مجلس چربیده است .اقدامات قابل تامل وشتاب زده باقر زاده رییس دفتر وزیر آموزش وپرورش در راستای ضرورت تودیع ومعارفه مدیرکل آن هم در روز تعطیل ،نشان می دهد که قواعد ومقررات سازمانی وحتی حرمت مدیران تا چه اندازه می تواند قربانی مطامع و اهداف فردی شوند.
البته این سوالهای مهم باید پاسخ داده شود که چرا باید منافع فرد فرد مردم استان ایلام به پای مطامع فردی یک خانواده اینگونه قربانی شود؟!اگر واقعامدیران وزارت آموزش وپرورش افق دید خود را بر مبنای ضرورت تامین اهداف کلان این دستگاه تنظیم کرده باشند که نکرده اند !چرا باید فردی سکان این دستگاه تاثیرگذار را عهده دار شود که با واسطه و رابطه بصورت آسانسوری از معاون فرمانداری به مدیرکلی سیستم مهمی همچون آموزش وپرورش یک استان رسیده است ؟چرا آینده فرزندان این استان محروم در مختصات فکری مدیران آموزش وپرورش جایگاهی ندارد که اینگونه سرنوشتشان را به آینده یک مدیر ناموفق گره می زنند؟!
بنابراین حداقل انتظار این بود که اولا استاندار ایلام به پاس این بی توجهی به نقش وی در انتصاب مدیران استانی ،دوما نمایندگان ومنتخبین مردم بخاطر نادیده انگاری نظر آنان در تغییرات مدیریتی ومهمتر اینکه با گوشزد نمودن شرایط حساس کنونی استان به واسطه اخلالی که بحران کرونا به سیستم آموزشی تحمیل نموده است ،در مقابل این انتصاب مقاومت نموده و آن را به زمان دیگری موکول نمایند .