باغ‌داران خراسان شمالی؛ غریبه با بیمه و آشنا با خسارت

خراسان شمالی دارای ۴۶ هزار هکتار باغ است که در سال زراعی جاری کمتر از پنج درصد باغ ها زیر پوشش بیمه رفت و برای مقابله با بحران های طبیعی باید این رویه تغییر کند.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴ 06 July 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، مردم استان با بحران های طبیعی نظیر زلزله، سیل، توفان، تگرگ، رعد و برق، تغییر شدید درجه حرارت و خشکسالی بیگانه نیستند و سالانه این حوادث را از بیخ گوش می گذرانند.

بر پایه آمارها؛ خراسان شمالی جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور محسوب می شود و وقوع هر کدام از این حوادث همواره خسارات مالی و جانی فراوانی را به دوش مردم و دولت ها انداخته و آمار و ارقام حاکی از این است که سالانه کشاورزان و باغداران در این خطه از ناحیه سرمازدگی و سیل آسیب های فراوان می بینند که به عقیده کارشناسان بیمه تنها راه نجات باغداران محسوب می شود.

گستره باغ های استان ۴۶ هزار و ۴۹۳ هکتار است در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید می شود.

در مجموع حدود ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان بیمه است که از این میزان ۲ هزار و ۲۱۰ هکتار باغی و مابقی زراعی است.

باغ‌داران خراسان شمالی؛ غریبه با بیمه و آشنا با خسارت

بیمه راه نجات باغ‌داران آسیب دیده

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۱۰ هکتار از باغ های این استان در سال زراعی جاری زیر پوشش بیمه قرار گرفت.

صفدر صفدری با بیان اینکه بیمه تنها راهکار جبران خسارت محصولات کشاورزی است افزود: بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرهای فعالیت‌های کشاورزی و کاهش خسارات حوادث غیرمترقبه بر محصولات است که این شاخص در استان چندان مطلوب نیست و آگاهی بخشی به کشاورزان در این زمینه ضروری است.

وی تصریح کرد: مردم امروزه برای کاهش ریسک و هزینه‌های زندگی و برای اینکه پشتوانه خوبی درآینده داشته باشند خود را بیمه می‌کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی گفت: میزان تعهد در بیمه های کشاورزی با مبلغ خسارت متفاوت است به همین دلیل این قشر کمتر از بیمه استقبال می کند اما در هر جایی که تعرفه ها واقعی تر بوده استقبال نیز مناسب است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: با وجود پرداخت کم غرامت ها اما اکنون تنها راهکار حمایت از باغ دار بیمه است.

باغ‌داران خراسان شمالی؛ غریبه با بیمه و آشنا با خسارت

سایه بان باغی راه دیگری برای فرار از خسارت

وی در بخش دیگری از سخنانش بر سایه بان باغی تاکید کرد و گفت: طرح سایه‌بان باغی (پوشش باغی) برای مقابله با پدیده خشکسالی بسیار تاثیر گذار است.

صفدری با بیان اینکه ایجاد سایه بان اکنون در سطح باغ های این استان ضرورت است اظهار کرد: باغ ها این استان با چالش هایی همچون تغییرات اقلیمی، افزایش دما، گسترش پدیده خشکسالی، کاهش منابع آبی و تنش دمایی مواجه است که سایه بان همچون گلخانه عمل می کند و از درختان محافظت خواهد کرد.

وی افزود: سایه بان در جلوگیری از تنش‌های محیطی شامل سرمازدگی، آفتاب سوختگی و خشکی برای درختان میوه تاثیر قابل توجهی دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، کاهش تنش های محیطی و تبخیر آب، سرمازدگی، گرمازدگی، آفتاب سوختگی، بادها و باران های شدید و جلوگیری از خسارات ناشی از آفات و پرندگان را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

وی عنوان کرد: اجرای طرح سایه بان در مزارع و باغ های فضای باز بنا به گفته مسوولان مربوط حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد کرد.

وی افزود: باغدارانی که نسبت به سایه بان اقدام کنند تلاش خواهیم تا از تسهیلات مور نیاز برای اجرای طرح برخوردار شوند.

 سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیونی این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار