تابلوی برندهای آمریکایی در خیابان‌های کرج

کد خبر: ۱۲۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹ 07 November 2015

حال که اولین شعبه رستوران آمریکایی کی اف سی در تهران پلمپ شده و علت نیز نداشتن مجوز قانونی و جعل پروانه کسب است، سوالی که با توجه به گفته های رییس و نایب رییس اتاق اصناف مطرح می شود، این است که تکلیف کرج و رستوران هایی که برند های آمریکایی را به سر در مغازه های خود نصب می کنند، چه می شود؟

پایگاه تحلیلی خبری البرزبان : پلمپ کی اف سی در تهران، خبری‌ است که طی دو سه روز اخیر، فضای مجازی را در بر گفته است. این در حالی است که رستوران‌های زنجیره‌ای کی اف سی اعلام کرده است که هیچ شعبه‌ای در ایران ندارد. و این اتفاق، این موضوع را به ذهن متبادر می‌سازد که این اقدامات تنها تلاشی از سوی افراد سودجو به بهانه‌ رفع تحریم‌ها است و چرا هیچ دستگاه نظارتی و امنیتی به درستی این روند را رصد نمی‌کند و اگر واقعا مجوزی برای فعالیت به برندهای آمریکایی در کشور داده نشده، چرا با مجوزهای جعلی آمریکایی به درستی مقابله نمی شود؟

متاسفانه در برحه‌ی حساس کنونی که نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مهم‌ترین دغدغه‌ کشور را تشکیل داده است، توجه به این موارد از مهم ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار نهادهای نظارتی و امنیتی قرار بگیرد. اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به آن تاکید کرده اند، به طور یقین با مصرف گرایی در تضاد است و افتتاح شعبه های رستوران های آمریکایی در ایران، مصداق بارزی برای ترویج مصرف گرایی در کشور خواهد بود. به این معنی که غربی ها با استفاده از این فرصت، نفوذ اقتصادی و فرهنگی خود را بر ایران اعمال می کنند.

شاید این اقدامات در ابتدا تنها زیاده خواهی تعدادی سودجو به نظر برسد اما اثری که در طولانی مدت بر فرهنگ و اقتصاد کشور با تکیه بر رواج مصرف گرایی و ترغیب مردم به استفاده از کالاهایی که تولید داخل نیستند، جبران ناپذیر خواهد بود و غربی ها همین موضوع را زمینه ساز نفوذ بیشتر بر کشور و هموار کردن راه خود در این مسیر تلقی خواهند کرد.

اما موضوع مهم در این میان شعبه‌های کی اف سی در کرج است که مدتی است راه اندازی شده و با توجه به اتفاقاتی که در تهران افتاده است و پلمپ رستورانی که مدعی بود شعبه این رستوران در ایران است و هم چنین تکذیبه از سوی شعبه اصلی، این موضوع مشخص می شود که این شعبه در کرج هم تقلبی است و مسئولان نظارتی باز هم از غافله عقب مانده اند.

مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها به موضوع حضور برندهای غربی در اقتصاد به عنوان خط قرمز ما اشاره کرده اند. پس چرا نهادهای نظارتی و امنیتی در این حوزه یا ورود نمی کنند و یا با ورود دیرهنگام، سبب می شوند مصادیق نفوذ تا زمان شناسایی در کشور مدتی به فعالیت بپردازند.

رییس اتاق اصناف ایران در خصوص فست فود آمریکایی کی اف سی گفته است که هیچ فست فود آمریکایی در ایران شعبه ندارد و تمام اخبار در خصوص حضور غربی ها در این بخش، صحت ندارد. با این حال مواد غذایی کی اف سی ایرانیان در کشور دارای فعالیت است و این موضوع هیچ ارتباطی با برند کی اف سی آمریکایی ندارد! نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ای علنی به وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داده اند که از دایر کردن کافه و رستوران به سبک غربی به ویژه رستوران های آمریکایی عرضه مرغ سوخاری که نمادی برای مانور تجمل و رفاه زدگی و نمایش رفتاری خلاف فرهنگ اسلامی- ایرانی و عرف و شرع است. هم‌چنین نایب رییس اتاق اصناف ایران در این خصوص گفته است که هیچ شرکت یا برند فست فود آمریکایی مجوزی از اتحادیه های صنفی کشور برای بازگشایی فست فود نگرفته است و مغازه هایی که تابلوی فست فود آمریکایی بر سر در خود نصب کنند، بلافاصله پلمپ خواهند شد. هر شرکت و برند خارجی برای حضور در ایران باید در مراجع قانونی ثبت شود و پس از مراجعه به دبیرخانه اتحادیه نظارت، مجوز اخذ کند و به اتحادیه های صنفی مراجعه کند. اگر مغازه ای در کشور با چنین تابلوهایی اقدام به بازگشایی کنند، مطمئن باشید مجوزی دریافت نکرده و پلمپ خواهد شد.

حال که اولین شعبه رستوران آمریکایی کی اف سی در تهران پلمپ شده و علت نیز نداشتن مجوز قانونی و جعل پروانه کسب است، سوالی که با توجه به گفته های رییس و نایب رییس اتاق اصناف مطرح می شود، این است که تکلیف کرج و رستوران هایی که برند های آمریکایی را به سر در مغازه های خود نصب می کنند، چه می شود؟ آیا نهادهای نظارتی البرز نباید به این موضوع در استان توجه کنند و به موقع در این خصوص ورود پیدا کنند؟!

گفتنی است کی‌اف‌سی (در انگلیسی: KFC) مخفف کلمه Kentucky Fried Chicken (به معنای مرغ سوخاری کنتاکی)، نام یک رستوران زنجیره‌ای انگلیسی است که در سال ۱۹۵۲ توسط کلونل هارلند ساندرز در کنتاکی انگلستان آغاز به کار کرد و همینک در بیش از یکصد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار رستوران است. در حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر در سراسر جهان در رستورانهای کی‌اف‌سی بصورت مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند.

ساندرز در ۱۸۹۰ متولد شد و مشاغل مختلفی را از جمله فروشندگی، کارمندی بیمه، کار در مزرعه و پمپ بنزین انجام داد. در ۴۰ سالگی یعنی ۱۹۳۰ کارش را با یک رستوران کوچک بین راهی در اتاقکی در یک پمپ بنزین شروع کرد و از ابتدا خودش سر آشپز و صاحب امتیاز بود. او به زودی معروف شد و در سال ۱۹۳۶ فرماندار ایالت به او لقب افتخاری کلنل داد (به همین دلیل او را به نام سرهنگ ساندرز می‌شناسید!) در ۱۹۳۷ یک متل شیک در کنار مجموعه رستورانش ساخت. در ۱۹۴۰ اولین دستور مرغ کنتاکی را خلق کرد و نه سال بعد در اوج شهرت باهمسرش کلودیا ازدواج کرد. سرهنگ ساندرز در سال ۱۹۸۰ میلادی در زمانی که حدود ۶۰۰۰ شعبه در سراسر جهان داشت، بر اثر سرطان درگذشت و پرچم‌های ایالت کنتاکی ۴ روز تمام به احترام او به حالت نیمه افراشته درآمد. یکی از مهم‌ترین سازمانهای حمایت از حقوق حیوانات به نام مردم برای درمان اخلاقی جانوران (PETA) از سال ۲۰۰۱ میلادی کمپین بزرگی را در سراسر جهان علیه رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در اعتراض به قتل سالیانه بیش از هفتصد و پنجاه میلیون مرغ، آغاز کرده‌است و رفتار شرکت کی‌اف‌سی را «ضدبشری و غیراخلاقی» می‌نامد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار