طراحی میز و صندلی ارگونومیک مدارس در مازندران

یک پژوهشگر مازندرانی موفق به طراحی ارگونومیکی میز و صندلی ویژه دانش‌آموزان مدارس این استان شد.
کد خبر: ۱۳۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶ 24 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران موفق به طراحی ارگونومیک صندلی مدارس ویژه دانش‌آموزان مازندرانی شده است.
محمد امین موعودی به عنوان مدیر و جهاد دانشگاهی مازندران به عنوان مجری پروژه در این طرح حضور دارند و تجهیزات و نوسازی مازندران نیز با خرید این طرح به دنبال استفاده از آن در مدارس است.
 
ضرورت طراحی تجهیزات مدارس متناسب با نیازها
 
قربانعلی شیرزاد مدیرکل تجهیزات و نوسازی مدارس مازندران در این باره به ایسنا گفت:  برای صندلی ها و میز و نیمكت‌های دانش آموزی استاندارد تعریف شده است  ولی وظیفه تطبیق تولیدات شركت های تولیدكننده با استانداردهای مشخص شده از وظایف اداره كل نوسازی مدارس در استان ها نیست و سازمان نوسازی مدارس كشور مسئول بررسی مطابقت مشخصات فنی تجهیزات آموزشی با استانداردها است.
وی با اشاره به اینكه در اسناد مناقصه‌های سازمان تجهیزات و نوسازی مدارس مشخصات فنی استاندارد رعایت می‌شود، گفت: متاسفانه یكی از معضلات این سازمان نداشتن متخصصین حوزه تجهیزات است اما در استان مازندران فقط یك متخصص صنایع چوب و كاغذ وجود دارد كه با این شرایط نسب به سایر استان‌ها وضعیت بهتری داریم.
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان با تاكید بر مشكلات عدیده این حوزه گفت: نیاز است كه در مقطع ابتدایی سه سایز صندلی داشته باشیم ولی برای مقطع اول تا چهارم ابتدایی تجهیزات گذشته را در اختیار قرار می‌دهیم و برای پایه پنجم و ششم از تجهیزات مدارس راهنمایی قدیم و در مقطع متوسطه نیز صندلی‌های دسته‌دار امتحانی در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و این تنها در مدارسی است كه تازه تاسیس یا تجهیز شده‌اند و مدارسی كه در گذشته تجهیز شده‌اند این ملاحضات نیز در نظر نگرفته شده است.
وی با تاكید بر وجود مشكلات بیشتر در مدارس دو نوبته گفت: مدارس دو نوبته وجود دارند  كه در نوبت صبح مدرسه ابتدایی و در شیفت بعدی مقطع متوسطه است و تجهیزات متفاوت نیست و از همان تجهیزات كه در مقطع ابتدایی در یك شیفت استفاده می‌شود در شیفت بعدی و در مقطع متوسطه  استفاده می‌شود كه قطعاً مناسب نیست همچنین و مقطع ابتدایی دانش آموز هم پایه اول وجود دارد و هم در پایه ششم كه تجهیزات برای ههه یكی است.
این مسئول با بیان اینکه تاکنون در زمینه طراحی تجهیزات هیچ اقدامی صورت نگرفته و تنها خرید تجهیزات انجام می‌شده است، عنوان کرد: با ارائه این طرح پژوهشی امیدواریم نتایج آن کاربردی شود.
 
طراحی میز و صندلی ارگونومیک مدارس در مازندران
 
مدیر پروژه طرح آنتروپومتری دانش‌آموزان دوره ابتدایی و تحلیل و توزیع آنها جهت طراحی ارگونومیکی میز و صندلی مدارس استان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح آنتروپومتری دانش‌آموزان دوره ابتدایی و تحلیل و توزیع آنها جهت طراحی ارگونومیکی میز و صندلی مدارس استان مازندران گفت: این طرح در سال‌های 71 و 72 انجام شده بود ولی متاسفانه اجرایی نشد و آموزش و پرورش بعد از حدود 20 سال دریافت كه اشكالاتی در صندلی‌های دانش‌آموزی وجود دارد و مذاكرات در سال 92 برای اجرای دوباره طرح آغاز شد.
محمدامین موعودی با اشاره به اینکه با برگزاری جلسات مختلف در نیمه نخست سال 93 امور بوروكراسی طرح انجام و از نیمه دوم  سال 93 به مرحله اجرا در آمده است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود مدارس و میزان پراكندگی آنها و جمعیت دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی و همچنین از هر دو جنسیت پسر و دختر در مقطع ابتدایی و در سطح استان مازندران نمونه‌برداری آغاز شده است.
مدیر اجرایی طرح صندلی هوشمند دانش‌آموزی با اعلام اینكه 2346 نفر دانش‌آموز در نمونه‌گیری شركت كردند، گفت: از این تعداد 1172 نفر پسر و 1164 نفر دختر بودند و در این بخش برخلاف مرتبه گذشته روش‌های اندازه‌گیری جدید و نوین مورد استفاده قرار گرفت.
موعودی با تاكید بر اینكه از این یافته‌ها در نهایت به 3 سایز صندلی برای این دانش‌آموزان رسیدیم، گفت: سایز یك آن برای دانش‌آموزان كلاس اول و دوم دبستان و سایز دو برای دانش آموزان كلاس سوم و چهارم و سایز سه برای دانش آموزان پنجم و ششم در نظر گرفته شد با این توضیح كه پراكندگی دانش آموزان متفاوت است و احتمال اینكه دانش آموزی در كلاسی نیاز به صندلی با سایز متفاوت داشته باشد وجود دارد.
این پژوهشگر با اشاره به اینكه این صندلی‌ها در این سه سایز برای نمونه طراحی و ساخته شده است، گفت: نمونه‌هایی از این طرح رونمایی شد اما نیاز به تست دارد تا به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گیرد كه مطمئناً به نقطه نظرات جدیدی خواهیم رسید كه بر اساس آن نمونه ها اصلاح می‌شود.
وی با طرح این موضوع كه این طرح برای كل كشور قابل تعمیم نیست، گفت: می توانیم برای كشور هم یك چشم انداز داشته باشیم و این طرح در مقیاس بزرگتر و فراگیرتر برای كشور هم انجام شود و بر مبنای استاندارد ایرانی صندلی‌ها تولید شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینكه در صورت حمایت از این طرح و اجرایی شدن آن این طرح به صنعت وارد خواهد شد، گفت: این طرح با هزینه دولت اجرایی شده و محقق تحقیق كرده و محصول به مرحله ساخت رسیده است پس باید اجرایی و نتایج حاصل از آن دیده شود.
 ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار