پژوهش‌ها در ایران تقاضامحور نیست

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، پژوهش‌ها در ایران تقاضامحور و بر اساس نیازهای کشور نیست.
کد خبر: ۱۴۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 15 December 2015
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، پژوهش‌ها در ایران تقاضامحور و بر اساس نیازهای کشور نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا در مراسم تجلیل از پژوهشگران فرهنگی و دانش‌آموزی استان کرمانشاه، از افزایش رشد پژوهش و مقالات ISI در کشور در دهه اخیر خبر داد و افزود: تعداد این مقالات اکنون به حدود 30 هزار مقاله در سال رسیده است.

وی مقالات ISI را مقدمه پژوهش و فناوری دانست و گفت: اکنون از نظر تعداد مقالات جایگاه خوبی در جهان داریم و در رتبه پایین‌تر از 20 دنیا هستیم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سالانه حدود هزار پروپوزال تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه تعریف می‌شود، اظهار کرد: مهمترین مشکلی که این پروپوزال‌ها دارند این است که تعداد کمی از آنها موضوعات مرتبط با مشکلات کشور و استان را دارند.

اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به اینکه این مشکل در تمام کشور وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه پژوهش‌های ما تقاضامحور نیست و بر اساس نیازهای روز کشور انجام نمی‌شود.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر تحقیق و پژوهش در کشور ما ناتوانی در انجام کارهای تیمی است. ما موفقیت‌های فردی زیادی داریم، اما وقتی که وارد کار تیمی می‌شویم چندان موفق نیستیم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه امروز دیگر نمی‌توان به پول بادآورده نفت در کشور اتکا کرد، ادامه داد: باید پژوهش و تحقیق را محور توسعه قرار دهیم و از این طریق خلق ثروت کنیم.

به گفته این مسئول، اکنون که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم باید جایگاه پژوهش در این برنامه بصورت ویژه دیده شود.

اعلمی‌آل‌آقا در بخش دیگری از سخنان خود از سطح بالای بهره‌وری نظام آموزشی هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های آموزش در ایران یک سوم تا یک پنجم دیگر کشورهای جهان است، عنوان کرد: هزینه‌های تحصیلات تکمیلی هم نسبت به کشورهای دیگر دنیا در ایران پایین و کیفیت آن بسیار بالا است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: وقتی دانش‌آموختگان ما در خارج از کشور افراد موفقی می‌شوند یعنی کیفیت آموزش در ایران بالا است و بهره‌وری در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها از جمله صنعت، خدمات و کشاورزی بسیار بیشتر است.

اعلمی‌آل‌آقا ادامه داد: این درحالیست که دریافتی معلمان ما کمتر از شاغلین سایر حوزه‌ها می‌باشد که این جهت‌گیری غلط است، زیرا اگر آموزش و پرورش حمایت شود می‌تواند سایر حوزه‌ها را نیز مدیریت کند تا در نهایت پول‌های مملکت بهتر مصرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار