18 حلقه چاه نفتی در منطقه نفت شهر قصرشیرین فعال است

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: از مجموع 26 حلقه چاه نفتی در شهر مرزی نفت شهر 18 حلقه آن فعال است.
کد خبر: ۲۰۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶ 19 March 2016
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: از مجموع 26 حلقه چاه نفتی در شهر مرزی نفت شهر 18 حلقه آن فعال است.

مراد علی تاتار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تبریک سالروز ملی شدن صنعت نفت، افزود: تاسیسات نفتی قصرشیرین که در 230 کیلومتری کرمانشاه و 60 کیلومتری قصرشیرین واقع شده پس از پایان جنگ تحمیلی بازسازی و در مدار تولید قرار گرفت.

وی اظهار کرد: هم اکنون روزانه 12 هزار بشکه نفت از چاه های نفت شهر استحصال و از طریق خط لوله به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.

وی گفت: صنعت نفت یکی از سرمایه های ملی کشور ما است و از زمان کشف این ماده مهم با توجه به اینکه این سرمایه راهبردی ارزش فراوانی برای کشورهای استعمارگر داشته، مورد توجه آن ها واقع شد و حتی اکتشافات و حفاری های اولیه برای استخراج آن نیز توسط خارجی ها انجام شد.

وی اضافه کرد: با وجود گذشت چندین سال از اکتشاف نفت در کشورمان، این سرمایه مهم هیچ تاثیری در اقتصاد مملکت نداشت و فقط سود آن روانه کشورهای غربی و بخصوص کمپانی های بزرگ نفتی انگلیس می شد.

تاتار گفت: خواسته های ملت و آزادیخواهان به رهبری دکتر مصدق و آیت الله کاشانی سبب شد، مطالبه ای که مردم سال ها خواهان آن بودند به صورت عمومی مطرح شود و یک اراده قوی از سوی مردم و گروه های سیاسی و مذهبی سرانجام در 29 اسفند سال 1329 با مبارزات و تلاش های فراوان مصدق به این پیروزی رسیدند که گام مهمی برای خروج چپاولگران میراث ملی ما بود.

وی گفت: این روز یک نقطه عطف در تاریخ ایران است ولی با وجود اهمیت سیاسی و اقتصادی این سرمایه، آنها کوتاه نیامدند و در 28 مرداد کودتای ننگین با همکاری رژیم منحوس پهلوی را رقم زدند و دولت ملی مردمی را برکنار کردند و با وجود ملی شدن صنعت نفت، استعمارگران دوباره بر این سرمایه مهم غالب شدند و سود ناشی از استخراج چاه های نفت کشور در اختیار اقتصادمان قرار نگرفت.

محمدی یادآوری کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل این ثروت دوباره در اختیار مردم قرار گرفت و به سرعت در دوران جنگ و هم در خدمت رسانی به مردم اثرات خود را نشان داد و هم اکنون چندین سال است که نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور داشته است.

وی گفت: نفت شهر میان ارتفاعات منطقه قرار گرفته و از طریق قصرشیرین و سومار به شبکه جاده ای کشور مرتبط می شود، این شهر در نخستین روزهای جنگ محاصره و پس از سه روز مقاومت مردم و نیروهای مسلح به اشغال ارتش بعث عراق در آمد و تا پایان جنگ هم در اشغال باقی ماند و به ویرانه و تلی از خاک تبدیل شد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: با توجه به اینکه سال ها از ملی شدن این صنعت می گذرد اما کشورهای استعمارگر همچنان نیم نگاهی به آن دارند و از روش های مختلف برای امتیازگیری استفاده می کنند که با هوشیاری مسئولان نظام و همچنین حمایت مردم این توطئه ها نتیجه ای نداشته است.

بخش سومار متشکل از 17 روستا و شهر نفت شهر دارای نوار مرزی به طول 86 کیلومتر با کشور عراق است و 2 رودخانه کنگیر و کنیاکش از این منطقه عبور می کنند.

نفت شهر در منطقه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد، این شهر زمانی دارای تاسیسات پالایشگاه و بهره برداری نفت بود ولی در آغاز جنگ تحمیلی همه امکانات شهری و تاسیساتی موجود ویران شد.

در سال 1388 یک میدان نفتی دیگر در سومار کشف شد که ظرفیت آن 450 میلیون بشکه برآورد می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار