60 بیمار کلیوی در همدان در انتظار پیوند کلیه

مسئول تیم هماهنگ‌کننده پیوند عضو استان همدان با بیان اینکه اهدای عضو هر بیمار مرگ مغزی جان یک تا هشت بیمار را نجات می‌دهد، گفت: در حال حاضر تقریبا 60 بیمار در انتظار پیوند کلیه در استان وجود دارد.
کد خبر: ۲۵۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 05 July 2016
مسئول تیم هماهنگ‌کننده پیوند عضو استان همدان با بیان اینکه اهدای عضو هر بیمار مرگ مغزی جان یک تا هشت بیمار را نجات می‌دهد، گفت: در حال حاضر تقریبا 60 بیمار در انتظار پیوند کلیه در استان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید حمیدی، با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون 8 مورد رضایت‌گیری از بیماران مرگ مغزی در استان صورت گرفته است، افزود: با اهدای عضو این بیماران حداقل دو کلیه، یک کبد و قلب به بیماران دیگر پیوند شده است.

وی به سنجش سلامت اعضای اهدا شده اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از اعضا ممکن است از سلامت کافی برخوردار نباشند بنابراین امکان پیوند تمامی اعضای فرد اهداکننده وجود ندارد.

استان همدان 23 امین استان کشور در اهدای عضو است

حمیدی به وضعیت استان همدان در زمینه اهدای عضو اشاره کرد و گفت: ارتقاء رتبه این استان از 38 به 23 در سال گذشته از فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه حکایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا 60 بیمار در انتظار پیوند کلیه در استان وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه پیوند سایر اعضا در تهران و فقط پیوند کلیه در این استان انجام می‌گیرد بنابراین افرادی که در انتظار دریافت عضو هستند در سامانه واحد تخصیص عضو  وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و بر اساس اولویت‌هایی همچون سن، جنس و شرایط اورژانسی در انتظار پیوند هستند.

مسئول تیم هماهنگ‌کننده پیوند عضو استان همدان با اشاره به اینکه امسال تقریبا 15 بیمار مرگ مغزی در استان وجود داشته است، ادامه داد: رضایت‌گیری تقریبا 8 مورد از این بیماران نشانگر ارتقاء فرهنگ اهدای عضو است.

وی اعضای حیاتی مورد استفاده از بیماران مرگ مغزی را برشمرد و تصریح کرد: قلب، ریه، کبد، کلیه، پانکراس و روده کوچک از جمله اعضای حیاتی مورد استفاده از بیماران مرگ مغزی است که در صورت پیوند نشدن به بیماران نیازمند موجب مرگ آنها می‌شود.

وی ادامه داد: اهدای بافت‌هایی همچون قرنیه و غضروف که خون‌رسانی ضعیف‌تری دارند، موجب رفع معلولیت در برخی بیماران شده اما از اعضای حیاتی محسوب نمی‌شوند.

مسئول تیم هماهنگ‌کننده پیوند عضو استان همدان خاطرنشان کرد: شمار اعضای غیرحیاتی قابل پیوند به 50 مورد می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال گذشته 60 بیمار مرگ مغزی در استان همدان وجود داشت، اضافه کرد: از این تعداد، 12مورد رضایت‌گیری در داخل استان و 7 مورد نیز در سایر استان‌ها اتفاق افتاد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار