اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطاعات وزارت آموزش و پرورش در همایش معاونان پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی و رؤسای گروه طرح و برنامه استانهای کشور، اظهار داشت: امروز مدرسه، ویترین و جلوه عینی نظام تعلیم و تربیت است، بنابراین مدارس باید به گونهای ساخته شوند که پاسخگوی نیاز دانشآموزان باشند.
وی ادامه داد: باید با آسیبشناسی به اینکه چرا تاکنون کارنامه مدرسه محوری موفقی نداشتهایم، مشکلات مربوطه را مرتفع کنیم.
چهاربند با اشاره به اینکه هم اکنون 95 هزار مدرسه اهداف تعلیم و تربیت را محقق میکنند، افزود: مدرسه با اختیارات کافی باید مأموریت و رسالت خود را دنبال کند.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای مدرسه محوری باید حدود اختیارات مشخص و وظایف هر بخش شامل منطقه، اداره کل و ستاد تعیین شود.
وی ادامه داد: امروز اعتقاد دارم که مدیران و معلمان باید با استفاده از راههای مختلف تحت آموزش قرار گیرند زیرا محیط یادگیری، زمان آموزش و رویکردها، اهمیت بسزایی در توانمندی معلمان دارد.
چهاربند با اشاره به معیارها و شاخصهای مدرسه، گفت: محیط یادگیری در کلاس شامل زمان آموزش، استفاده هوشمندانه از فضای مجازی برای بهبود یادگیری و آزادی عمل افراد در یادگیری است.
وی اضافه کرد: از دیگر معیارها و شاخصهای مدرسه میتوان به سازههای انگیزشی که شامل درگیری در تدریس، نگرش دانشآموز به دروس و اطمینان دانشآموز در یادگیری است، اشاره کرد.