تخليه جبهه شمالي مركز اسناد يزد به دليل خطر ريزش

کد خبر: ۴۱۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 19 April 2017
به گزارش تابناک یزد،مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد با اشاره به جايگاه نخست استان در اين حوزه به لحاظ ارزيابي عملكرد در سال گذشته، اعلام كرد: ساختمان كنوني اين مركز در خانه‌اي تاريخي به قدمت 130 سال واقع شده كه به تازگي به دليل خطر ريزش در جبهه شمالي مركز، قسمت مذكور تخليه شده است.

 «داوود پاك‌طينت» در نشست با اصحاب رسانه‌ به وظايف مركز اسناد و كتابخانه ملي استان اشاره و تصريح كرد: وظايف اصلي مركز در سه بخش اسناد، كتابخانه و تاريخ شفاهي تقسيم‌بندي مي‎‎شود.

وي با اشاره اين كه اسناد در دو دسته اسناد اداري و اسناد اهدايي دسته‌بندي كرد و افزود: اسناد اداري در صورت ارزشمند بودن به عنوان اسناد انتقالي به مركز منتقل و پس از طي سيكلي در مخازن نگداري و مورد استقاده پژوهشگران و محققان قرار مي‌گيرد و در صورت فاقد ارش بودن نيز به عنوان اسناد امحائي پس از تنظيم صورت جلسه، در كارخانه‌هاي مقواسازي تبديل به خمير مي‌شوند و از بين مي‌روند.

اين مسئول يادآور شد: در حالي كه در سال 1394 تعداد 258 پرونده شامل 39 هزار برگ سند اداري به مركز منتقل شده است، اين رقم در سال گذشته با 25 برابر رشد به شش هزار و 588 پرونده مشتمل بر 988 هزار برگ سند  افزايش يافته است.

وي با بيان اين كه قوانين مركز در خصوص اسناد بسيار سخت‌گيرانه است، تعداد اسناد امحايي را در مقايسه با اسناد انتقالي بسيار اندك خواند و در اين باره گفت: در سال گذشته 54 تن سند امحا شده كه اين رقم در سال قبل از آن 32 تن بوده است.

پاك‌طينت اظهار كرد: انتقال اسناد بايگاني دشتگاه‌هاي اداري در سال گذشته منجر به آزادسازي 588 مترمربه از فضاي بايگاني اين ادارات شده است.

وي خاطرنشان كرد: در حالي كه در سال 94 دو هزار و 184 ركورد ثبتي در سامانه الكترونيكي سازمان اسناد از سوي مركز مديريت استان انجام شده است، اين رقم در سال گذشته به سه هزار و 488 ركورد افزايش يافت.

وي در ادامه با اشاره به اين كه استان يزد در حوزه اسناد اهدايي از استان‌هاي بسيار غني كشور به شمار مي‌آيد، گفت: در سال گذشته در مجموع دو هزار و 697 برگ سند ارزشمند از سوي 13 نفر به مركز اسناد استان اهدا شد.

وي در مورد فرآيند اهداي اسناد از سوي افراد جامعه به ين مركز نيز اعلام كرد: برخي اين اسناد ارزشمند را اهدا مي‌كنند كه نام آنها در زير سند به عنوان اهداكننده ثبت مي‌شود، برخي نيز تمايل به فروش اسناد خود دارند كه در اين صورت پس از قيمت‌گذاري كارشناسي و ادامه تمايل به فروش، توسط مركز خريداري مي‌شود و در مورد سوم نيز بعضاً افراد نه تمايل به اهدا و نه تمايل به فروش اسناد خود را دارند كه در اين صورت با جلب رضايت صاحب سند از ان نسخه ديجيتال تهيه و در سامانه مركز ثبت مي‌شود و اصل سند نيز به فرد بازگردانده مي‌شود.

به گفته‌ي مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان، مركز در بخش كتابخانه اقدام به واسپاري كتب و نشريات و نيز واسپاري ژايانامه‌هاي دانشجويي را دنبال مي‌كند به نحوي كه در سال گذشته در بخش كتاب 851 جلد كتاب از ناشران يزدي و  چهار هزار و 810 نسخه پايان نامه دانشجويي از دانشگاه‌هاي استان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري به اين مركز واسپاري شده است.

وي در اين رابطه از راه‌اندازي تالار رقومي در استان خبر داد و گفت: با تامين زيرساخت‌هاي لازم و راه‌اندازي اين تالار مجازي، پژوهشگران ضمن حضور در اين مركز به تمام اسناد ديجيتال سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور دسترسي خواهند يافت و مي‌توانند از محتوي اين اسناد و پايان‌نامه‌ها استفاده كنند.

پاك‌طينت خاطرنشان كرد: البته اين سيستم به نحوي طراحي شده كه كاربر امكان كپي و نسخه‌برداري از محتويات را در راستاي مالكيت حقوقي صاحب اثر نخواهد داشت و در صورت نياز تنها بخش‌هايي از آن از سوي مركز در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.

به گفته وي، در سال گذشته تعداد 690 نفر پژوهشگر و محقق از جمعاً 24 هزار و 819 برگ سند نگهداري شده در اين مركز استفاده كرده‌اند.

مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يكي ديگر از حوزه‌هاي وظايف تعريف شده براي مركز را در رابطه با تاريخ شفاهي ذكر كرد و گفت: اين مركز در همين راستا با دعوت از نخبگان و فعالان اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، ورزش و مذهبي و غيره، مصاحبه‌هايي شفاهي با اين افراد با طرح سوالاتي هدفمند خواهد داشت و بنا به تمايل و علاقمندي افراد تمام يا بخشي از اين مصاحبه‌ها را منتشر مي‌كند.

وي عنوان كرد: در سال 1394 در همين رابطه 25 جلسه مصاحبه برگزار شد ولي در سال گذشته اين جلسات به 32 مورد شامل دو هزار و 961 دقيقه مصاحبه افزايش يافت.

وي با اشاره به رشد عملكردي اين مركز در سال گذشته، اعلام كرد: خوشبختانه در سال گذشته مركز اسناد استان به لحاظ ارزيابي عملكرد با كسب 81 امتياز و با اختلاف امتياز زيادي از استان‌هاي دوم و سوم، در رده نخست كشور قرار گرفت.

پاك‌طينت در بخش پاياني سخنانش يادآور شد: ساختمان فعلي مركز واقع در خانه تاريخي لاري‌ها با قدمتي 130 ساله به صورت استيجاري از ميراث فرهنگي در اختيار مركز است و متاسفانه به دليل تخريب بخش‌هاي شمالي آن و احتمال ريزش، در حال حاضر كارمندان و اسناد در اين جبهه تخليه شده است.

وي افزود: البته در نشست‌هايي كه با استاندار يزد داشته‌ايم، با اصل تغيير ساختمان مركز موافقت شده و حتي در نشست اخير دستور جابجايي سريع اين مركز را صادر كرده‌اند كه در اين رابطه نيز محل‌هايي مانند بخشي از كتابخانه مركزي مطرح شده است ولي اميدواريم در اين رابطه تصميم مناسبي اخذ شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار