تابناک ایلام::این سخن از مانیست و تنها به جامعه ایرانی نیز تعلق ندارد؛" آموزش وپرورش محور توسعه است"محور توسعه بودن آموزش وپرورش به معنای عام یعنی اینکه ؛ مدیران ،مبتکران ،متخصصان ودر یک کلام تمام کسانی که توسعه و پیشرفت یک کشور را بر پایه علم ،دانش وتخصص خود رقم می زنند، از پشت میز ونیمکتهای مدارس متولد شده و پرورش یافته مکتبی هستند که در پشت آن همت وجهد معلمین قرار دارد.
بی گمان به هر اندازه که آموزش وپرورش یک مملکت به دور از هر گونه حاشیه ای، با دورنمای توسعه وپیشرفت کشور ،بر پرورش و کادر سازی برای کشور متمرکز شود ،به همان اندازه و البته بیشتر، نمایی کلی از رشد وترقی در مقابل دیدگاه ناظران بیرونی قرار می گیرد.
در یک کلام باید گفت ؛ درپشت ویترین موفقیتهای یک جامعه که در اقتصاد پویا ،سیاست اصولی ومصلحانه ،حساسیت به منافع ملی ،فرهنگ واخلاق متعالی و توسعه همه جانبه صنعتی وتکنولوژی متجلیست ،آموزش وپرورش پویا ،هدفمند ،با برنامه و برخورداری از سیاستگذاری دوراندیشانه وبا معلمینی با انگیزه وبا نشاط قرار دارد . آموزش وپرورشی برخوردار از این پارامترها که نیاز اساسی جامعه امروز ایران ماست.
هر چنداز بالاترین رکن قدرت گرفته تا صفی ترین نیروهای قدرت حاکمه ،از روزنامه نگار گرفته تا سیاستمدار و ...، جملگی مرهون تلاشها و پرورش یافته دامان پاک معلمین پر تلاش و کم توقع این آب وخاکند ،اما بروز برخی حواشی مترتب بر دستگاه متولی ساماندهی وسازماندهی این قشر پرتلاش، آن هم در استان محرومی همچون ایلام قطار آموزش وپرورش بعنوان نقطه اتکا مردم وحاکمیت برای برون رفت از وضعیت جاری را به سمت بیرون از ریل سوق می دهد!
مع الاسف آنچه را که این ماهها در دستگاه عظیم کادر سازی استان شاهد وناظریم ،حرکت در دالان حاشیه ها ست، به نحویکه دل دلسوزان و دغدغه مندان را به درد آورده و آنچنان کارد را بر استخوان معلمین بعنوان ستون فقرات این دستگاه رسانیده است که آنچه را که عامیان در چاله میدان های شهر از بیان و انجام آن ابا دارند، امروزه در درون این دستگاه ان هم در کردار و گفتار برخی فرهنگیان جاریست!
به یقین نا کارآمدی ها ،سوء مدیریت ها ،بی برنامگی ها ،روزمرگی ها ،باند بازهای و تصمیم سازی های بدون پشتوانه فکری از آموزش وپرورش استان ،دستگاهی رها شده ساخته که حسابی قافیه را به مداخله گران و سیاسیون بیرونی وتمامیت خواهان داخلی باخته و آن را به ماشین امضا و دستگاه مجری تصمیمات خلق الساعه غریبه ها تبدیل کرده است.
آنچه را که این روزها در آموزش وپرورش ایلام شاهدیم با معیارها و چارچوبهای تربیتی وآموزشی این دستگاه غریبه است .یقینا یک جای کار این دستگاه حتما می لنگد که از زبان معلمش آنچه را که نباید خارج شود ارزانی مدیر ارشدش می شود،اگر کارد به استخوان نرسد ،معلم که نباید به مدیرش پرخاش کرده و ادبیاتی را چاشنی گفتارش کند که ابدا سزاوار ،زبان ،شان وجایگاه او نیست!
تکرار همان اتفاق را امروز بر روی راه پله آموزش وپرورش شهرستان ایلام شاهد بودیم ،آنچه که دیدم وشنیدیم ادبیات و رفتار یک معلم نبود ، الفاظ رکیکی که از زبان یک معلم زن نثار رییس اداره شد ،محصول همان حاشیه ها وبغض فروخورده معلمان است !الفاظی که حتی گوش عمی ترین افراد جامعه از نیوشیدن آن بیزار است!
اگر دستگاهی عدالت و انصاف را چاشنی کار وبار خود کرده واصول مدیریتی را بر پایه آن طراحی کند ،نباید معلمین یک بخش به خاطر عدم رعایت انصاف وعدالت در جابجایی ها، جشن روز اول بازگشایی مدارس را با تعطیل نمودن کلاس در کام دانش آموزان کلاس اولی تلخ نمایند!
بله ،امروز آموزش وپرورش ما محصور حاشیه های است که ساخته وپرداخته کسانیست که از این مسیر نان و نام خود را جستجو می کنند ،مدیریت ارشد آن نیز صم وبکم ودر پرتو بی بهره گی از همکاران متبحر ،با تجربه ودلسوز عنان مدیریت را به دست سوار کاری ناشی سپرده است .بی شک پایان این چهار نعل تاختن ها ، چیزی جز سقوط مرگبار نیست !!