بخشی از قیر ایران از بندر چابهار صادر می‌شود

کد خبر: ۷۰۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 17 January 2019

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از قیر صادراتی ایران با توسعه زیرساخت‌های مناسب از بندر چابهار صادر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار،بهروز آقایی ظهر امروز در یک همایش بازرگانی-نفتی که با حضور صادرکنندگان، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیر در بندر چابهار برگزار شد؛ اظهار داشت: بندر چابهار امروز بندری بدون محدویت است؛ راهبرد توسعه بندر چابهار با توجه به موفعیت استراتژیک و نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای تجارت بین‌المللی، افزایش سهم تجارت دریایی ایران، رقاپذیری کالاهای صادراتی و کاهش هزینه کالاهای وارداتی بوده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد دلار صرف توسعه فاز اول این بندر شده و از زمان افتتاح فاز اول در آذر ماه گذشته توسط رئیس جمهور، جهشی بلند در صادرات و درخواست سرمایه‌گذاری در این بندر داشتیم؛ فقط در نه‌ماهه گذشته امسال 62 درصد رشد عملیاتی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی ما در بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار موقعیتی ویژه برای صادرات کالاهی نفتی و به‌ویژه قیر صادراتی ایران دارد؛ با یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده قیر به تفاهم رسیدم و این شرکت به‌زودی عملیات احداث زیرساخت‌های قیر صادراتی خود را در بندر چابهار شروع می‌کند.

آقایی گفت: با آنکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده قیر خاورمیانه است و با آنکه تقاظای وافری در بازارهای بین‌المللی برای قیر است اما تنها کمتر از 20 درصد بازار قیر آسیا و کمتر از 10 درصد بازار قیر دنیا از آن ایران است که امیدواریم بتوانیم با توجه به نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای اصلی تجارت بین‌المللی که قیمت تمام شده حمل و نقل را کاهش می‌دهد و صادرات را رقابت‌پذیر می‌کند، بخش مهمی از قیر صادراتی ایران را از راه این بندر صادر کنیم و از بازار قیر آسیا و جهان سهم‌خواهی کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اتصال ریلی چابهار که مهم‌ترین پارامتر پسکرانه و مکمل توسعه بندر است، امیدواریم به یک هاب صادراتی قیر ایران تبدیل شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار