خانه تاریخی سهرابی درفهرست آثارملی ثبت شد

تابناک: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت خانه تاریخی سهرابی (موزه اسباب بازی و عروسک) در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۷۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 03 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان محسن جاوری گفت: خانه تاریخی سهرابی (موزه اسباب بازی و عروسک) در جلسه ثبت آثار و ابنیه تاریخی در تیرماه ماه 1394که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: این بنا متعلق به جعفر علامه فیضی، روحانی و شاعر اواخر دوره قاجار و پهلوی بوده که ایشان در سال 1328 ه.ش فوت کردند. همچنین کوچه‌ای که دسترسی بنا را تأمین می‌کند از گذشته به احترام ایشان کوچه "علامه" نامگذاری شده است. این بنا در سال 1392 توسط آقای سهرابی از مالکان بعدی، خریداری شده و اولین موزه " اسباب بازی و عروسک " در آن راه اندازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با بیان این ‌که وجود این بنا در مركز يك بافت قديمي و همچنين همجواری با ابنیه مذهبي (زیارت چهل دختران) و ابنیه تاریخی ارزشمند دیگر (خانه کریم، استوار و... )، اين بنا را از لحاظ كاركرد محله‌اي داراي ارزش کرده است، افزود: سال گذشته، خانه‌ی «جعفر علامه فیضی» روحانی و شاعر اواخر دوره‌ قاجار توسط امیر سهرابی خریداری شد و پس از مرمت و آماده‌سازی بنای ساختمان با هدف تبدیل‌ به موزه انجام شد.

جاوری با بیان این‌که تا کنون ۱۱۰ عروسک و ۱۰۰ اسباب‌بازی برای نمایش در موزه‌ی اسباب‌بازی و عروسک‌های خیمه شب بازی جمع‌آوری و آماده‌ نمایش شده‌اند، ادامه داد: این اشیا به مناطق مختلف ایران، از جنوب تا خراسان و آذربایجان، کردستان، مناطق مرکزی، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان تعلق دارد و با توجه به این‌که هنوز این طرح پژوهشی‌ در کل کشور به پایان نرسیده، تعداد آثار قابل نمایش در این موزه افزایش خواهد داشت.

از 318 اثر تاریخی ثبت شده کاشان در فهرست آثار ملی کشور تاکنون 83 خانه تاریخی به ثبت رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار