مرکز توسعه و تکثیر گیاهان دارویی و زینتی در گیلان راه‌اندازی می‌شود

کد خبر: ۷۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 03 August 2015
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت: با توجه به اینکه موضوع گیاهان دارویی در استان گیلان مورد غفلت قرار گرفته لذا در نظر داریم در صورت حمایت و اختصاص زمین، یک مرکز تحقیق، توسعه، تولید و تکثیر گیاهان دارویی و زینتی راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر محسن نساج، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان در دیدار با استاندار که به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت و توانایی‌های استان گیلان در بخش کشاورزی، امور پژوهشی در جهاددانشگاهی گیلان از سال گذشته به سمت این موضوع جهت‌گیری شده و تلاش بر این است که با اتکا به توانمندی‌های نیروهای بومی و پتانسیل بالقوه استان به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

وی با اشاره به بحران کم‌آبی در سال‌های اخیر، بر ضرورت تمرکز بر مدیریت بهینه مصرف آب تاکید کرد و افزود: در این راستا، گروه پژوهشی پایش منابع آب در جهاددانشگاهی گیلان تشکیل شده است و ضمن بررسی مشکلات و معضلات آب در استان و کشور، طرح‌های پژوهشی کاربردی مناسب را تهیه و به مراجع مربوطه ارائه می‌کند. از جمله این طرح‌ها، طرح مدیریت جامع ریسک و آسیب‌پذیری خشکسالی با بهره‌گیری از طرح جامع (MEDROPLAN) است که به اداره‌‌کل مدیریت بحران ارائه و مصوب شده است.

دکتر نساج درخصوص چای گیلان، خاطرنشان کرد: با تکیه بر توانمندی‌های جهاددانشگاهی در واحدهای دیگر مانند پژوهشکده گیاهان دارویی، پژوهشکده صنایع شیمیایی و پژوهشکده علوم پایه کاربردی، چند طرح پژوهشی برای حل مشکلات چای از جمله فرآوری، تولید محصولات نوین و بهبود روش‌های کشت و برداشت تهیه و ارائه شده که در نهایت چهار عنوان به تایید فنی مرکز تحقیقات چای کشور نیز رسیده است، اما علی‌رغم پیگیری‌های مستمر تامین اعتبار نشد. اکنون نیز طرح کلان مدیریت جامع صنعت چای کشور در دست تهیه است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در موضوع کشاورزی، گفت: در این خصوص در حال تاسیس یک گروه پژوهشی یا مرکز خدمات تخصصی هستیم و آمادگی داریم روی مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد، تحقیق و بررسی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع گیاهان دارویی در استان گیلان مورد غفلت قرار گرفته لذا در نظر داریم در صورت حمایت و اختصاص زمین، یک مرکز تحقیق، توسعه، تولید و تکثیر گیاهان دارویی و زینتی راه‌اندازی شود که به نوبه خود منجر به ایجاد اشتغال، استفاده بهینه از منابع طبیعی و ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار