عبدالنبی سواعدی اظهار کرد: در راستای تکمیل مهارت و مهارتآموزی متناسب با نیاز بازار کار، مرکز ارتقای شایستگیهای حرفهای دانشجویان با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان فنی و حرفهای استان خوزستان افتتاح شد. در این مراکز مسیر ارتقای مهارت شغلی طراحی میشود.
وی افزود: به دانشجویان پیشنهاد میشود بر اساس مطالعه مشترکی که میان سازمان فنی و حرفهای استان و دانشگاه است، یکی از مشاغل را انتخاب کنند تا بعد از فارغالتحصیلی بتوانند به آن اشتغال پیدا کنند. در این دورهها دانشجویان با مهارتهای سخت و نرم آشنا میشوند. همه مهارتها بر اساس استانداردهای آموزش فنی و حرفهای صورت میگیرد. دانشجویان میتوانند در طول دو تا چهار سال تحصیلی خود از این مرکز استفاده کنند که باعث میشود دانشجو پس از فارغالتحصیلی در حوزه کارآفرینی فعالیت کند و مهارت متناسب با بازار کار را دریافت کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان خوزستان افزود: از برنامههای دیگر این مرکز، برگزاری برنامههای انگیزشی شامل استارتاپها و دورههای کسب و کار و کارآفرینی است که باعث میشود دانشجو در اوقات فراغت به کارهای فنی، خدماتی یا تولیدی بپردازد.
وی عنوان کرد: دورههایی که در مرکز ارتقاء شایستگیهای حرفهای دانشجویان برگزار میشوند؟ بر اساس مشاغل تعریف شده برنامهریزی میشوند. به عنوان مثال در رشته عمران، دورههای مرتبط با رشته عمران و تمام دورههایی که یک کارشناس عمران برای ورود به بازار کار نیاز دارد، به صورت دورههای مهارتی در این مرکز برگزار میشوند.
سواعدی افزود: آموزشها در مرکز ارتقاء شایستگیهای حرفهای دانشجویان به صورت مشترک صورت میگیرد و از طرف سازمان فنی و حرفهای مربی در اختیار دانشگاه قرار میگیرد. همچنین در صورت کمبود امکانات یا کارگاه در دانشگاه، دورهها در سازمان فنی و حرفهای صورت میگیرند.
وی بیان کرد: تمام دورههای فنی و حرفهای که بر اساس استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفهای برگزار میشوند دارای کد ISCO هستند که آخرین نسخه مشاغل در ILO یا سازمان مشاغل جهانی است و تمامی گواهینامهها دارای اعتبار بینالمللی هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان خوزستان گفت: این دورهها صرفا برای رشتههای فنی و مهندسی نیستند و برخی از دورههای مرتبط با حوزه کشاورزی، شیلات و حرفههای خدماتی را شامل میشود.
وی عنوان کرد: هر قدر که جوانان و دانشجویان اطلاع داشته باشند که چه ظرفیتهای خدماترسانی وجود دارد، میتواند راهگشا باشد و میتوانند از حوزه آموزشی و اشتغال مبتنی بر مهارت استفاده بیشتری ببرند.
منبع: ایسنا