مشاوراستاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام

تقویت خودباوری روستاییان زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم می کند/طرح مشارکت روستائیان در واحدهای تولیدی مستقر در روستا

مشاوراستاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: تقویت روحیه خودباوری و توانمند سازی روستاییان زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم می کند.
کد خبر: ۷۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 08 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، کلثوم خلیلوند روز شنبه در کارگروه تخصصی زنان و خانواده افزود: جامعه روستایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی و همچنین حفظ امنیت غذایی در کشور نقش و مسوولیت خطیری دارد.
وی ادامه داد: بهره مندی از این استعدادها و ظرفیت های متنوع بالقوه می تواند یکی از کارآمدترین ابزارها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور باشد.
وی اظهار کرد: باید تلاش شود ضمن معرفی توانمندی های این مناطق و بستر سازی لازم برای عرضه محصولات و تولیدات کشاورزی و بازاریابی، شاهد ایجاد اقتصادی پویا و مقاوم در جامعه روستایی کشورمان باشیم.
مشاور استاندار ایلام با تاکید بر تقویت روحیه خودباوری، توانمندی جامعه روستایی و نیز جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: شناسایی استعدادها و پتانسیل های موجود در روستا بخصوص در زمینه تولید، توسعه صنایع کوچک، روستایی و صنایع دستی باید در روستاها مورد توجه قرار گیرد.
خلیلوند افزود: شناسایی مشاهیر و استعدادهای جوان و کارآفرین در روستاها، شناسایی بازارهای مصرف برای خرید و تولید محصولات روستایی، معرفی جاذبه های فرهنگی از قبیل آداب و رسوم و .. در روستاها از دیگر برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: طرح توسعه روستایی به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان و تداوم زندگی ساکنان این مناطق از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید است.
علی نظری با اشاره به اینکه هدف دولت تدبیر و امید توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است، ادامه داد: طرح مشارکت روستائیان در واحدهای تولیدی مستقر در روستا در جهت تولید و اشتغال روستائیان در مناطق روستای و عشایری در نقاط مرزی و غیر مرزی توسط دفتر مناطق محروم کشور با هدف تولید و اشتغال روستائیان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به استان ابلاغ شده است.
وی اظهار کرد: این طرح در روستاهایی با 200 خانوار بصورت مشارکتی و کمتر از 200 خانوار بصورت غیرمشارکتی انجام می شود، به عنوان مثال اگر 200 خانوار روستایی در کنار هم قرار گرفته و 20 درصد اجرای طرح تولیدی را به عنوان آورده تأمین کنند، دولت نیز در مقابل 80 درصد مابقی را با ارائه تسهیلات چهار درصد در اختیار آنان قرار می دهد.
نظری گفت: دفتر امور روستایی در استان در اولین فرصت ضمن اطلاع رسانی از طریق فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاریها برای مشارکت عموم روستائیان و مناطق عشایری در نقاط مرزی و غیر مرزی اقدام کرده است.
وی از مردم خواست: از این فرصت بوجود آمده که با همت دولت تدبیر و امید در استان فراهم آمده برای بهره مندی از مزایای این طرح در جهت توسعه و پیشرفت روستاها مشارکت کنند.
مدیر کل دفتر امور روستایی خواستار حمایت بیشتر دستگاه های اجرایی از دهیاران در راستای اجرای موفق این طرح شد و اظهار کرد: دهیاران می توانند برای توسعه اقتصادی روستاها، در زمینه جذب سرمایه گذار و کارآفرینان موفق در روستاها نیز تلاش کنند.
وی با بیان اینکه طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها نیز مطرح شده، خواستار حمایت لازم در زمینه توسعه صنایع تبدیلی در روستاها شد و افزود: طرح بسته توسعه روستایی از دیرباز مطرح بوده و باید توسط دهیاران تهیه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار