عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در نشست خبری با اشاره به طولانی شدن پروژه مترو اهواز، اظهار کرد: دولتها در ۱۲ سال گذشته اهواز را فریب دادند، بخشی از اعتبارات پروژه قطار شهری اهواز بر عهده دولت و بخشی بر عهده شهرداری است که تاکنون دولت در پرداخت سهم خود قصور کرده است.
وی افزود: در جلسات برگزار شده در سالهای گذشته مقرر شد شرکت کیسون ادعای خود را اعلام کند که ادعای مطرح شده توسط کیسون مبلغ ۹۹۰ میلیارد تومان بود و از سوی همکاران و شورای شهر قبول نشد و در دو هفته گذشته پیگیر هستیم که کیسون ادعای واقعی خود را اعلام کند تا توافقات لازم صورت گیرد.
رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه حق آلایندگی خون شهروند اهوازی و خوزستانی است، عنوان کرد: حق آلایندگی شهر اهواز از سال ۹۳ تاکنون بالای ۵ هزار میلیارد تومان است که این میزان برای دو شرکت پتروشیمی مارون و کارون که در حوزه اهواز هستند در سال ۹۳ مبلغی بالغبر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
وی گفت: موضوع آلایندگی شهر اهواز در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده است و شرکتهای نفتی متقاعد شدند که حکم را اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم حسابهای آنها بسته میشود.
وجود ۴۰۰ هزار نفر حاشیهنشین در شهر اهواز
سنواتی با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار نفر حاشیهنشین در شهر اهواز، اظهار کرد: در هر نقطهای که قرار است سکونتگاه احداث شود ابتدا باید زیرساختها فراهم شود و بعد مردم در آن منطقه ساکن شوند اما هماکنون تعداد زیادی از مردم در حاشیه شهر بدون زیرساخت در حال زندگی هستند که برای فراهم آوردن زیرساختها نیاز است دولت اعتبار اختصاص دهد.
وی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد کارهای تمام دستگاههای دولتی را شهرداری انجام میدهد و هزینهای که باید ادارات دولتی تقبل کنند گردن شهرداری است.
سنواتی با اشاره به آغاز طرح تفکیک از مبدأ، اظهار کرد: در شهر اهواز روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله تولید میشود که نیاز به مدیریت دارد و یکی از معضلات زبالهگردها هستند که در حال ساماندهی آنها هستیم.
وی افزود: بهمنظور افزایش سرویس بهداشتی در شهر پیمانکاری انتخاب شد که ۴۰ سرویس بهداشتی در ۱۰ منطقه ساخته شود اما برای کار در حوزه پارکهای ساحلی با سازمان آب و برق اختلافاتی وجود دارد.
دولت سهم خود از ناوگان حملونقل شهری را پرداخت نکرد
رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه ناوگان حملونقل یکی از اولویتهای شهر اهواز است، عنوان کرد: یکسوم اعتبارات برای توسعه ناوگان حملونقل شهری بر عهده وزارت کشور است که تا امروز مبلغی به شهرداری اهواز پرداخت نشده است.
وی گفت: شهر اهواز نیازمند یک هزار اتوبوس است اما اکنون ۲۰۰ اتوبوس در حال خدماترسانی هستند ک در صورت پرداخت اعتبارات از سوی دولت میتوان تعداد اتوبوسها را تا ۵۰۰ دستگاه افزایش داد؛ همچنین اکنون ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در انبارها موجود است که باید تعویض شوند.
سنواتی در خصوص شایعات دخالت اعضای شورای شهر در انتصاب مدیران شهرداری، اظهار کرد: شورای شهر اهواز در زمان شهردار سابق و شهردار فعلی هیچ مدیری را به سیستم شهرداری تحمیل نکرده است بلکه با مشورت نخبگان، کارشناسان و مردم افرادی را به شهرداری معرفی میکنیم و تصمیم نهایی انتخاب مدیر با شهردار است.
وی درمورد پروژه کمربند سبز اهواز، افزود: طبق توافقات مقرر شد شهرداری، محیطزیست و شرکت نفت کمربند سبز اهواز را ایجاد کنند اما تنها دستگاهی که به تعهدات خود عمل کرد شهرداری بود و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان از بخش مقابله با ریزگردها که اختصاص داده شد از دو هفته گذشته به پیمانکار واگذار شد.
آغاز طرح پارکبان در اهواز از ماه آینده
رئیس شورای شهر با اشاره به وجود پرونده سلولهای دفن زباله شهرداری در دادگستری، عنوان کرد: پس از آتشسوزی در محل دفن زباله تصمیم گرفته شد که سلولها دوباره مورد استفاده قرار بگیرد تا در کاهش و از بین بردن آتشسوزیها مؤثر باشند اما طبق مستندات مشخص شد که آتشسوزیها توسط زبالهگردها بهمنظور سرعت در تفکیک زباله ایجاد شده است.
وی با اشاره به آغاز طرح پارکبانها در اهواز از یک ماه آینده، گفت: سیستم پارکبانها در سطح شهر اهواز مکانیزه میشود و مبلغ و ساعات پارک خودروها مشخص شده است که مقرر شد نیم ساعت اول رایگان باشد و پس از آن بهصورت تصاعدی افزایش پیدا میکند و با آغاز این طرح جلوی پارکبانهای غیرمجاز در سطح شهر گرفته میشود.
سنواتی با اشاره به وجود ۳۰ بازارچه در سطح شهر اهواز، اظهار کرد: با وجود بازارچهها در سطح شهر اما مردم همچنان از وانتبارها خرید میکنند و این موضوع نیاز به فرهنگسازی برای مردم دارد.
وی افزود: مصوبهای در گذشته وجود داشت که مراکز تجاری میتوانستند بدون پارکینگ احداث شوند که به دلیل ورود دستگاه نظارتی این مصوبه لغو شد و هماکنون هیچ ساختوسازی بدون پارکینگ انجام نمیشود.