به گزارش تابناک سمنان به نقل از گیمفا سال ۲۰۲۰ شاهد به اوج رسیدن محبوبیت بازیهای ویدیویی بودیم. قرنطینهی اجباری باعث شد تا بسیاری به این سرگرمی برای گذراندن زمان روی بیاورند. عناوین با کیفیت بسیاری هم در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند. بازیهای اعم از Hades، Final Fantasy 7 Remake و Ghost of Tsushima و چندین عنوان فوقالعادهی دیگر باعث شدند تا تحمل سال ۲۰۲۰ کمی آسانتر شود. اما امسال خالی از موارد آزاردهندهی بازیهای ویدیویی نبود. در این مقاله قصد داریم تا ۱۵ تا از این موارد را بررسی کرده و امیدوار شده که در سال ۲۰۲۱ کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.
تاخیرهای متعدد بازیهای ویدیویی
چه به بهانهی پولیش بیشتر بازی و چه به خاطر شرایط دورکاری بابت شیوع ویروس کرونا، تاخیر بازیهای ویدیویی به امری عادی در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. عناوینی مانند Cyberpunk 2077 با چندین تاخیر متوالی روبهرو شدند. برخی هم مانند Dying Light 2 هنوز تارخی عرضهی جدیدی ندارند. برخی بازیها و بهروزرسانیها هم صرفا از ترس رقابت با Cyberpunk 2077، تاریخ عرضهی خود را به تعویق انداختند. مواردی مانند بتای Everspace 2 یا فصل اول Call of Duty: Black Ops Cold War.
عرضهی بازیهای ویدیویی پر از باگ
فارغ از کیفیت نهایی خود بازی، بسیاری از عناوین بزرگ امسال با باگهای بسیاری عرضه شدند. Assassin’s Creed Valhalla پر از باگهای مشهور یوبیسافت (Ubisoft) بود. باگ Watch Dogs: Legion بر روی ایکسباکس سری ایکس جلوی پیشرفت شما در بازی را میگرفت. Call of Duty: Black Ops Cold War دائما کرش میکرد و هر چه کمتر از Marvel’s Avengers بگوییم بهتر است. یادمان هم نرود که Cyberpunk 2077 علیرغم کیفیت بالای خود بازی، بر روی رایانههای شخصی پر از باگ و گلیچ و بر روی کنسولهای نسل هشتم عملا غیر قابل بازی بود.
FIFA 21 بر روی سوییچ
الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در دو سال گذشته با عرضهی دو بازی بسیار خوب از جهان Star Wars، توانسته تا کمی اعتبار برای خود دست و پا کند. اما هنوز هم مجموعهی FIFA باعث عصبانیت هواداران میشود. از مشکلات سایر پلتفرمها که بگذریم، FIFA 21 بر روی سوییچ فاجعهی جدیدی بود. بازی عملا کپی برابر اصل FIFA 20 بود و تنها لباسها و بازیکنان بهروزرسانی شده بودند. کاری که تنها از الکترونیک آرتس بر میآید.
کمبود ارتقاهای نسل بعدی
چه ارتقاهای نسل بعدی را پولی بخواهید و چه رایگان، غیاب آنها شدیدا در عرضهی کنسولهای جدید حس میشد. Spider-Man Remastered برای ارتقای نسل بعدی خود ۲۰ دلار دریافت میکند که تا حدی با لباسهای رایگان برای دارندگان نسخهی پلیاستیشن ۴ و قابلیت انتقال فایلهای ذخیرهسازی آن را جبران میکند. Control: Ultimate Edition هم به اشتباه ارتقای نسل بعدی بازی را در دسترس دارندگان نسخهی عادی قرار داده بود. مجموعا آن طور که باید و شاید، از دارندگان کنسولهای نسل جدید پشتیبانی نشد.
مشکلات پیشخرید ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵
سونی شاید در این زمینه بدتر از مایکروسافت عمل کرده باشد، اما وضع پیشخرید ایکسباکسهای جدید هم تعرفی ندارد. از هنگ کردن دائم سایتهای فروشنده تا لغو شدن خودکار پیشخریدها و فرستادن آیتمهایی غیر از پلیاستیشن ۵، همه باعث شدند تا تجربهی پیشخرید این کنسولها بسیار ناخوشایند باشد.
Call of Duty: Black Ops Cold War بر روی کنسولهای نسل ۹
جدیدترین نسخهی Call of Duty بخش زامبی سرگرمکننده و داستانی جذاب دارد، اما مشکلاتی اعم از کرشهای متعدد، کمبود محتوا در بخش چندنفره، باگهای زیاد و Matchmaking مهارتمحور، باعث شدهاند تا این بازی فاصلهی زیادی با یک Call of Duty بینقص داشته باشد. وضع بازی بر روی کنسولهای نسل کنونی بدتر هم است. بازی در مقطعی بر روی ایکسباکس سری ایکس اجرا نمیشد. همچنین نصب فایلهای نادرست، میتوانست منجر به غیرفعال شدن Ray-Tracing شود. پلیاستیشن ۵ هم از دست این بازی در امان نبود. کاربری در Reddit نوشت که Black Ops Cold War منجر به خرابی دائم کنسول شده است. تمام اینها برای یک بازی که ۷۰ دلار قیمت دارد غیر قابل قبول است.
Matchmaking مهارتمحور
Matchmaking مهارتمحور یا Skill Based Matchmaking (به اختصار SBMM)، ذاتا چیز بدی نیست. SBMM وقتی آزاردهنده میشود که بر روی لذت کلی شما بدر بازی تاثیر منفی بگذارد. مثلا در Call of Duty: Black Ops Cold War اگر به قدر کافی خوب باشید، در کنار افرادی قرار میگیرید که همگی خوب هستند. این مهم منجر به تجربهای ناخوشایندی و در مغایرت با یک بازی Casual تبدیل میشود. بهتر است که SBMM در انحصاری بازیهای Ranked بماند. البته راههای برای دور زدن SBMM وجود دارد. مثلا اگر در Black Ops Cold War بازیکن خوبی هستید و آمار خوبی دارید، کافی است با یک بازیکن ضعیف و با KD پایین همتیمی شوید.
متقلبان بازیهای ویدیویی
متقلبان در هر عنوانی بد و آزاردهنده هستند. اما این تقلب وقتی در عنوانی مانند Among Us که در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت فوقالعادهای رسید رخ میدهد، وضعیت بیش از پیش آزاردهنده میشود. بازیهای چندنفره برای سرگرمی طراحی شده و در سطح عادی اصلا عواقب مهمی در بر ندارند. برای همین بازیبازانی که برای پیروزی دست به هر کاری زده و تجربهی سایرین را خراب میکنند، ابدا منطقی به نظر نمیرسند.
بازیهای ۷۰ دلاری
چندین سال بود که بازیبازان از افزایش قیمت بازیهای ویدیویی بیم داشتند. انیا فزایش بالاخره و با شروع نسل نهم اتفاق افتاد. بسیاری از بازیهای AAA از جمله انحصاریهای سونی، Call of Duty جدید و NBA 2K21 بر روی ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ با قیمت ۷۰ دلار به فروش میرسند. ناشران افزایش هزینهی ساخت بازیهای ویدیویی را بهانه کردند، اما سودآوری این شرکتها دائما افزایش یافته است. همین امر هم باعث شد تا بازیبازان چندان از این تصمیم حریصانه راضی نباشند. خصوصا وقتی بازیهای مانند Godfall و Black Ops Cold War هنوز هم پر از مشکلات فنی هستند.
پرداختهای درونبرنامهای با وجود افزایش قیمت بازیهای ویدیویی
یکی از دلایل مخالفت بسیاری با افزایش قیمت بازیها، افزایش درآمد ناشران به واسطهی پرداختهای درونبرنامهی بود. NBA 2K21 با وجود قیمت ۷۰ دلاری خود، ذرهای از پرداختهای درونبرنامهای خود نکاست. حتی بازیهایی که در آینده و انحصارا بر روی کنسولهای نسل نهم عرضه میشوند، مانند Destruction AllStars، عاری از پرداختهای درونبرنامهای نیستند. گذر زمان نشان میدهد که آیا شاهد کاهش این مشکل خواهیم بود یا خیر. اما فعلا باید حضور آنها را در بازیهای ویدیویی تحمل کنیم.
عرضهی بازیهای ویدیویی با زمان محدود
ایجاد رعب و وحشت در دل بازیبازان از این که موفق به تجربهی یک بازی نمیشوند، یکی از کثیفترین استراتژیهای موجود برای بالا بردن فروش بازیهای ویدیویی است. آیا به تجربهی Super Mario 3D All-Stars، مجموعهای از سه شاهکار سهبعدی از سری Super Mario علاقه دارید؟ پس بهتر است این بازی را تا قبل از مارس ۲۰۲۱ خریداری کنید. پس از آن، این بازی هم به صورت دیجیتالی و هم به صورت فیزیکی از دسترس خارج خواهد شد. این استراتژی البته برای نینتندو بسیار موفق بود و این بازی در کمتر از دو هفته، موفق به فروش بیش از ۵ میلیون نسخه شد.
انحصاریسازی
بدون شک وجود انحصاریها در فروش یک کنسول بسیار موثر است. اما بسیاری از هواداران دوست دارند تا بازیبازان بتوانند فارغ از هر پلتفرمی، بازی یا محتوای مورد علاقهی خود را تجربه کنند. مواردی مانند انحصاری شدن Zombies Onslaught در Call of Duty: Black Ops Cold War یا شخصیت Spider-Man در Marvel’s Avengers قطعا بسیاری را عصبانی میمکند. در طرف دیگر هم مایکروسافت بتسدا (Bethesda) و تمام استودیوهای زیرمجموعهی آن را خریداری کرد تا شاید شاهد انحصاری شدن مجموعههای نمادینی مانند Fallout و Elder Scrolls یا حتی فرنچایزهای جدیدی مانند Starfield باشیم. جنگ انحصاری به نفع شرکتها بوده و به فروش کنسولهای آنها کمک میکند، اما نفعی برای بازیبازان ندارد.
عملکرد ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵
میتوانید این مورد را به گردن ببازاریابی دو شرکت و ادعای آنها در مورد اجرای بازیها با وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۶۰ بیاندازید. اما بسیاری از عملکرد Yakuza: Like a Dragon بر روی ایکسباکس سری ایکس ناامید شدند. همچنین بازیهایی مانند Watch Dogs: Legion و Assassin’s Creed Valhalla بر روی هر دو کنسول با وضوح تصویر ۴K متغیر اجرا میشود. البته که حرککت به سمت ۶۰ فریم بالاخره شروع شده و این خبر بسیار خوبی است، اما ظاهرا فاصلهی زیادی با ایدهآل ۴K/60 داریم.
اندازهی پلیاستیشن ۵
ظاهر و زیبایی یک کنسول را باید شخصا بپسندید. به شخصه عاشق ظاهر آیندهنگرانهی پلیاستیشن ۵ و شباهت آن به محصولات Alienware هستم، اما اندازهی آن بدون شک مشکلساز است. این کنسول از هر کنسول دیگری در تاریخ مدرن بازیهای ویدویی بزرگتر است. شاید کسانی که از یک میز کامپیوتر و چینش دسکتاپگونه استفاده میکنند به مشکل نخورند، اما این کنسول به آسانی در سینماهای خانگی جا نمیشوند. برخی مجبور شدند تا کنسول خود را پشت تلیوزیون جا دهند که در مغایرت کامل با فلسفهی سونی در طراحی کنسول قرار میگیرد. البته خوشبختانه اندازهی بزرگ کنسول، منجر به خنککنندگی کارآمد و صدای کم شده است.
ریمسترها و ریمیکهای افتضاح
امسال شاهد ریمسترها و ریمیکهای بسیار خوبی بودیم که از میان آنها میتوان به Final Fantasy 7 Remake، Demon’s Souls، Black Mesa، Mafia Definitive Edition و Command and Conquer Remastered اشاره کرد. اما همزمان بسیاری از ریمسترها و ریمیکهای عرضه شده افتضاح بودند. Warcraft 3: Reforged، XIII Remake و ریمستر Mafia 2 همگی ناامیدکننده بوده و در زنده کردن خاطرات خوش بازیبازان شکست خوردند. امیدواریم که در نسل جدید شاهد ریمسترهای بهتری باشیم.