خود مجری مکرر می گفت فرهنگیان آسمانی فقط در بعد جسمانی با ما نیستند ولی روح شان با ماست. اولین کارت احسنت را به عنوان یک مستمع به بانیان مراسم دادم؛ چه حسن انتخابی متناسبی!!
کد خبر: ۱۰۲۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 26 January 2022

تابناک ایلام: سرویس فرهنگی ::ز روزهای قبل تبلیغ و تیزر مراسم گرامیداشت ۴۵ فرهنگی که در طول سال گذشته تا کنون دیار خاکی را ترک گفته و رحیل وادی دنیا به عالم معنا شده بودند را می دیدم و تصمیم بر آن داشتم با حضور در این مراسم دین خود را به این معماران جامعه ادا کنم.

 عقربه های ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۰ را نشان می داد که ماشینم را در ضلع غربی سالن مجتمع هنری ایلام واقع در خیابان پیروزی پارک کردم و با رعایت پروتکل بهداشتی وارد مجتمع شدم. در ورود به صفی از کارکنان اداری برخورد کردم که برای خوشآمد به میهمانان فروتنانه در خطی منظم ایستاده بودند. در ابتدای صف معاون توسعه مدیریت شهرستان جناب اولیایی بود و در انتهای صف تنی چند از فرهنگیان خانم که ترکیب متوازن و مناسبی را ساخته بود. 

در ورودی سالن به معاونت پرورشی شهرستان جناب ولدبیگیان برخوردم که با خوشرویی تمام خوشآمد گفت و دعوت به نشستن کرد. سالن هنوز تکمیل نشده بود گوشه دنجی پیدا کردم و نشستم. سکوتی غمگین با زیر ساخت آهنگی غمگین تر توجهم را جلب کرد.

مراسم قرار بود ساعت ۱۰ شروع شود و به رسم ثابت مراسمات در کشور با نیم ساعت تاخیر شروع شد؛ میزبان شاید منتظر حضور *مهمانان غیر فرهنگی* بود که ظاهرا تاخیر داشتند و در نهایت هم نیامدند تا ثابت شود که فرهنگیان فقط در کلام و شعار عزیزند در بقیه امور همچو سرداری تنها نبایست چشم امید به غیر داشته باشند. این حس غریب در تار و پود فرهنگیان تا عمق جان رخنه کرده که دولت ها فرهنگیان را فقط برای سیاهی لشکر و مراسمات کشوری و راهپیمایی ها و انتخابات نیاز دارند نه برای تکریم و شنیدن صدای دادخواهی و سایر امور!! 

با تاخیر زینت بخش مراسم در طلیعه آن تلاوت آیات قران متناسب با جو جلسه بود. پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی؛ مجری برنامه شروع به صحبت کرد؛ در انتهای سالن پچ پچی شروع شد و خیلی زود همه متوجه شدند *مجری فرهنگی مراسم خود فرزند یکی از معلمان فرهنگی آسمانی است* و هر چند مسلط و روان حرف میزد اما بغض خاصی در صدایش موج میزد.

شاید هرگز فکر نمی کرد روزی در یک جمع فرهنگی غیر از کلاس درس مجری باشد و پدر نباشد. پدری که باید به او بالید که چنین فرزندانی را تربیت کرده است اما حیف نبود تا ثمره تربیتش را بعینه ببیند. خود مجری مکرر می گفت فرهنگیان آسمانی فقط در بعد جسمانی با ما نیستند ولی روح شان با ماست. اولین کارت احسنت را به عنوان یک مستمع به بانیان مراسم دادم؛ چه حسن انتخابی متناسبی!!

در ادامه مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایلام بعنوان میزبان مراسم به حضار خوشامد گفت و دور از انصاف است که نجوای سالن را بازگو نکنم و آن این که همه قدردان این اقدام نیک و ارزشمند بودند و از توجه دکتر رشیدی به تکریم همکاران بازنشسته حرف میزدند.

در ادامه کلیپ تدوین شده با تصویر و عکس و فیلم فرهنگیان آسمانی پخش شد، که بشدت سالن تحت تاثیر قرار گرفت و صدای گریه خانواده ها با دیدن تصاویر و شنیدن موسیقی مناسب کار شده روی تصاویر؛ از هر گوشه سالن بخوبی شنیده می شد. کاری بسیار عالی توسط فرهنگی هنرمند جناب آقایی که انصافا حق مطلب را ادا کرده بود.

پس از این کلیپ مدیرکل آموزش و پرورش در جایگاه قرار گرفتند و از همکاران فرهنگی خود و ایثار و تلاش آنها بحث کرد.سپس همسر یکی از فرهنگیان آسمانی در جایگاه حاضر شد و از ارج و تکریم و گرامیداشت انجام شده توسط آموزش و پرورش تشکر و قدرانی کرد و از روزهای سخت مرگ همسرش در شرایط کرونایی و تنهایی خود و فرزندانش سخن گفت که با بغض خود و حضار همراه شد. ایشان دو پیشنهاد هم داد که بیراه نبود و باید متولیان امر پیگیری کنند.

در ادامه *خانم میهن پرست دانش آموز دبیرستان نمونه فضیلت* به نمایندگی از دانش آموزان شهرستان ایلام دلنوشته ای خطاب به معلمان آسمانی قرائت کرد و در ادامه قبل از اهدای لوح یادبود و شاخه گل به خانواده های فرهنگیان خانم وحیدی متن درج شده بر لوح یادبود را با صدایی رسا در حالیکه تمام حضار به احترام فرهنگیان سفرکرده، ایستاده بودند، قرائت کرد.

 پایان بخش مراسم دعوت از خانواده های فرهنگیان و اهدای لوح منقش به عکس فرهنگیان و شاخه گل به آنان بود.

 در حاشیه:

مجری مراسم آقای سعید احمدی فرزند فرهنگی آسمانی مرحوم حیات اله احمدی بود که اجرای زیبا توام با بغضش جلب توجه می کرد. پخش صدای مرحوم احمدی بر روی تخت بیمارستان (در ویس کلامی پیام رسان شاد)که از دانش آموزانش عذرخواهی می کرد بعلت شرایط بد جسمی نمی تواند تدریس کند و در خداحافظی خود آنها را خدا سپرد؛ اشک را از گونه های حضار جاری کرد. 

پخش کلیپ در سالن باعث شد تا خانواده های فرهنگیان با دیدن عکس عزیزان خود در حالت های مختلف حتی با صدای بلند گریه کنند.

در سالن بنر مقدم مسئولان استانی را گرامی می داریم خودنمایی می کرد اما افسوس که از دولتمردان سیاسی کسی در مراسم حضور نداشت تا فرهنگیان بیشتر احساس غربت کنند. همچنین بنر مقدم امام جمعه استان هم در ابعاد درشت در سمت راست بخوبی به چشم می آمد اما ایشان هم حضور نداشت.

حضور فرهنگیان قدیمی و بازنشسته استان همچون حاج نظر امامی با کهولت سن چشم نواز و آموزنده بود البته برای مدیران فرهنگی و سیاسی و حتی برخی مدیران مدارس و افرادی که حاضر نبودند وقت کوتاهی برای این مراسم در برنامه روزانه خود بگنجانند.

از نکات جالب توجه این مراسم حضور فرهنگیان با هر تفکر و سلیقه ای بود. شرکت گزینه های مدیرکلی آموزش و پرورش استان حاج رحمت بادفر و دکتر علی درویشی نشان می داد که دستگاه سازنده و مولد آموزش و پرورش مردان کاری و زبده ای زیادی دارد که به ریز امور و اهمیت آنها واقف هستند.

مراسم بسیار زیبا، بجا و شایسته بود و باید از مجموعه معاونان و همکاران اداری شهرستان تا مدیران مدارس همچون حاج محمدرضا بازدار مدیر دبیرستان نمونه باقرالعلوم، خانم مریم شریفی مدیر دبیرستان نمونه فضیلت، دکتر مسعود پوررحیمی مدیر دبیرستان امام حسین(ع)، حاج عبدالصاحب ناصری مدیر مجتمع امام علی(ع) و ... که همه جوره پای کار بودند، قدردانی و سپاسگزاری نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار