رئیس پلیس راه استان ایلام:
رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: علت کارشناسی ۹ درصد از تصادفات برون شهری، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.
کد خبر: ۱۰۳۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ 27 March 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ سرهنگ ابوالفضل کهزادی بیان داشت: خستگی، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل خطای انسانی است که باعث حوادث مرگباری در رانندگی می‌شود.

او گفت: خستگی به دلیل ناشناخته بودن و مشکل بودن تشخیص آن به عنوان عامل دخیل در تصادفات کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالی که آثار خستگی می‌تواند به صورت کاهش هوشیاری، خواب آلودگی راننده در پشت فرمان خودرو ظاهر شود.

رئیس پلیس راه استان ایلام تصریح کرد: خواب آلودگی و انحراف از مسیر، بی توجهی به علائم نصب شده در راه ها، سنگین شدن پلک‌ها، احساس بی قراری و زود رنجی و تند مزاجی، شتاب و ترمز گیری غیر معقول، چرت زدن کوتاه و عدم تعادل در حفظ خودرو بین خطوط جاده از مهم‌ترین نشانه‌های خستگی در رانندگی هستند.

او افزود: تصادفات رانندگی به علت خواب آلودگی در افرادی که ساعت‌های کاری نامنظم داشته و یا شب کارند و همچنین در تعطیلات عید نوروز که مردم بیشتر در مسافرت و گشت و گذار هستند و فرصت کمتری برای استراحت دارند شیوع بیشتری دارد.

رئیس پلیس راه استان ایلام اظهار کرد: رانندگی همراه با خواب آلودگی خطر تصادفات را افزایش می‌دهد؛ چرا که خستگی باعث کاهش عملکرد در کار‌هایی که نیازمند هوشیاری است می‌شود و می‌تواند خطای انسانی را در بروز حوادث افزایش دهد.

او با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی به جز خواب کافی برای خستگی و خواب آلودگی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و مسافرت‌های روزانه که خود خستگی زیادی به دنبال دارد، رانندگان پیش از شروع سفر، مکان‌های توقف را برنامه ریزی کرده و حداقل هر ۲ ساعت یکبار خودرو را متوقف کنند و از وسیله نقلیه برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده شوند و یادمان باشد در رانندگی به چشمان خسته اعتماد نکنیم و سال نو را به کام خود و دیگران تلخ نکنیم./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار