کارگردان نمایش«آهای تو دیگه کی هستی؟» گفت: برنامه‌ریزی کلان هیئت دولت، مجلس و ارشاد اسلامی برای ارتقای کمی و کیفی کارهای کودک و نوجوان در قالب ساخت سالن‌های نمایش مخصوص کودک در جذب مردم و مخاطبان به تئاتر بسیار اثرگذار است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 08 October 2015
کارگردان نمایش«آهای تو دیگه کی هستی؟» گفت: برنامه‌ریزی کلان هیئت دولت، مجلس و ارشاد اسلامی برای ارتقای کمی و کیفی کارهای کودک و نوجوان در قالب ساخت سالن‌های نمایش مخصوص کودک در جذب مردم و مخاطبان به تئاتر بسیار اثرگذار است.

به گزارش تسنیم؛عادل بزدوده اظهار داشت: نمایش «آهای تو دیگه کی هستی؟!» براساس نوشته ولادیمرگریگوریویچ سوته یف، در سال 72 تهیه شده و تاکنون نزدیک به 100 اجرا در تهران داشته است.

کارگردان نمایش«آهای تو دیگه گی هستی؟!» گفت: این نمایش درحالی تهیه شد که کامبیز صمیمی مفخم به عنوان طراح صحنه، حمید حمزه بازیگر و چهره پرداز و بیژن نعمتی شریف نقاش و عروسک ساز این نمایش در قید حیات بودند و اکنون در بین ما نیستند.

وی به ویژگی های نمایش خود اشاره و عنوان کرد: وقتی راجع به تئاتر سایه صحبت می‌کنیم با یک قدمت چندهزار ساله در آسیای شرق به خصوص چین، اندونزی و مالزی مواجه می‌شویم زیرا سرمنشا تمام نمایش های سایه کشور چین است.

بزدوده به تفاوت نمایش خود و کارهای چینی اشاره و تصریح کرد: عروسک‌های استفاده شده در نمایش‌های کشور چین چرمی بوده که با منافذی تعبیه شده در آنها، نور خارج می‌شود ولی عروسک های این نمایش با الهام از عروسک‌های ایرانی ساخته شده است.

وی بیان کرد: نمایش سایه در کشور چین برای کودکان ساخته نمی‌شود و زندگی بزرگترها را به نمایش می‌کشد ولی ما با یک طرح ابتکاری نمایش سایه را برای کودکان و داستانی هدف‌دار خلق کرده‌ایم.

این کارگردان تئاتر گفت: پیام اصلی این داستان تبیین و القای این موضوع به مخاطب است که فرد در هر موقعیت و شرایطی از جایگاه خود راضی باشد.

وی اظهار داشت: در ساخت یک نمایش حتی برای کودکان باید همه مسائل و اتفاقاتی که در طبیعت به صورت معمول وجود دارد به تصویر کشیده شود و با کودکان مثل بزرگترها رفتار کرد.

بزدوده تاکید کرد: کم توجهی مردم به تئاتر واقعا دردناک است و این مسئله برای کارگردانان ملموس‌تر است.

وی درباره تقابل تئاتر و انیمیشن‌های غربی گفت: با برنامه‌ریزی بلندمدت دولتمردان برای جذب هرچه بهتر کودکان و نوجوانان به تئاتر زمینه دور شدن کودکان از انیمیشن‌های غربی فراهم می‌شود.

این کارگردان مطرح تئاتر درباره سطح جشنواره بین‌المللی همدان نیز بیان کرد: جشنواره تئاتر بسیار موفق عمل کرده ولی به قدم‌های روبه جلو بیشتری برای رسیدن به هدف‌های والا و آینده‌ای روشن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه افراد در خانه، مدارس و دانشگاه‌ها ساخته می‌شوند، افزود: هنر کودک باید با یک برنامه‌ریزی مدون و ثبت شده ارائه شود.

بزدوده تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها به خودی خود عالی هستند ولی باید از خود بپرسیم بعد از اتمام جشنواره چه می‌شود پس باید برای بعد از جشنواره نیز برنامه‌ریزی داشت.

وی افزود: وقتی روشنفکران ما با تئاتر آشنا نیستند پس انتظاری از مردم عادی نمی توان داشت، از این رو دولتمردان، وزرا، اتاق فکرها و مسئولین باید راه حلی برای اشتی مردم با تئاتر و مسائل آن بیندیشند.

این کارگردان مطرح تئاتر به نقش تئاتر مثبت در حل برخی از مشکلات و معضلات جامعه اشاره و تاکید کرد: زبان تئاتر زبان گیرایی است از این رو تئاتر باید در میان مردم برده شود و تنها به قشر خاصی محدود نشود.

وی تاکید کرد: دانش درک جغرافیای ایران باید در اختیار هنرمندان . نویسندگان قرار بگیرد و توجه به قومیت ها و تفاوت های فرهنگی مدنظر باشد.

بزدوده عنوان کرد: درس نمایشنامه‌خوانی سبک‌های مختلفی دارد که وزارت علوم باید زمینه مطالعه، پژوهش و ارائه کار را بیشتر کند.

وی در نقدی به مطالب ارائه شده به دانشحویان نمایشنامه نویسی زد و گفت: متاسفانه خروجی مطالبی که در دانشگاه های نمایش تدریس می شود بازده آنچنانی ندارد.

کارگردان آهای تو دیگه کی هستی افزود: هنر بخشی از زندگی جدانشدنی در کره زمین است و تئاتر به عنوان یک هنر می تواند آسیب شناسی شود.

وی گفت: همدان با قدمت هزاران ساله نه تنها در جایگاه تبدیل به قطب نمایش و تئاتر می تواند باشد بلکه در سایر هنرها نیز می تواند خرفی برای گفتن داشته باشد.

بزدوده خطاب به مسئولین تاکید کرد: همه مسئولین باید بدانند که تئاتر ابزاری برای تربیت کودکان و نوجوان است ولی متاسفانه هیچوقت کاری برای بهبود وضعیت تئاتر در کشور انجام نداده اند.

وی به هنرمندان تئاتر اشاره و عنوان کرد: باوجود کار سنگین هنرمندان تئاتر و تاثیرات مثبت کار آنها، متاسفانه توجهی به آنها نمی شود و این جفا در حق هنرمندان توسط دولتمردان انجام می شود و اگر نمی توانند کاری کنند درب همه دانشگاه های تئاتر بسته شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار