معاون فنی و بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور گفت:ایران یکی از کشورهای پرمخاطره دنیا است و براساس سند راهبردی مدیریت بحران، ۵۶ مخاطره طبیعی و انسان ساز در کشور شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰ 15 June 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،نژاد جهانی در نشست تخصصی آموزشی مدیریت بحران فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان مرکزی در اراک با بیان اینکه بیشتر این مخاطرات سابقه وقوع در ایران را دارند که با توجه به اهمیت مقوله مدیریت بحران بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی مهمترین مولفه در این حوزه است افزود: سال ۱۳۳۷ قانون تشکیل سازمان دفاع غیرنظامی کشور و سال ۱۳۹۸ قانون مدیریت بحران کشور به تصویب رسید.
معاون فنی و بازسازی مدیریت بحران کشور ادامه داد: نقطه عطف سازمان مدیریت بحران در ابلاغ سیاست کلی نظام، توسط مقام معظم رهبری عنوان شده است.
جهانی، با بیان اینکه مدیریت بحران با امدادرسانی متفاوت است، اظهار کرد: مدیریت بحران، چرخه‌ای است و مراحل آن رابطه خطی با هم دارند و یک پروژه نیست که از نقطه مختصات جغرافیایی آغاز و در نقطه مختصات جغرافیایی دیگر به پایان برسد.
وی تصریح کرد: یکی از تهدیدات به ویژه در سیل، سازه‌های روی رودخانه‌ها است که ۹ هزار تقاطع روی رودخانه‌ها با مختصات جغرافیایی مکانی شناسایی شده است.
جهانی افزود: یکی از مشکلات قانون مدیریت بحران در اعضای ستادی است که شهرداران عضو ستاد نیستند زیرا با شکل‌گیری بحران، مردم اولین تماس را با شهرداری‌ها برقرار می‌کنند که اصلاح در این حوزه در حال انجام است.
وی بیان کرد: کشور ما یکی از بهترین حمایت‌ها در پاسخ به بحران را، از نظر اعتباری، حمایت معنوی و حضور مسئولان در سطح عالی دارد.
معاون فنی و بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور به فرونشست زمین به عنوان یکی از بحران‌های جدید اشاره کرد و گفت: در این بحران، ساختمان‌های شهری و اِلمان‌های فرودگاهی تحت تأثیر فرونشست زمین قرار می‌گیرند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: در حوزه آموزش همگانی، خوب کار نشده و در حوزه آموزش برای نیروی تخصصی هم، به نحو مطلوب این مهم اجرایی نشده است.
بهنام نظری افزود: آموزش همگانی به موقع و مستمر باید مورد توجه باشد تا همگان از آن بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: شهرداری‌ها در بحران نباید اکتفا به نیروی خود داشته باشند بلکه از نیروهای شهرهای اطراف برای رفع کمبود استفاده کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: از هم گسیختگی در بحران باید مدیریت شود و باور بحران در بین مسئولان مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
نظری بیان کرد: ۲۲ منطقه تهران به استان‌ها واگذار شده و در صورت بحران منطقه ۱۸ تهران، معین استان مرکزی است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی هم گفت: بالابردن ظرفیت تاب‌آوری در مدیریت شهری از وظایف مهم مدیریت شهری است و شهر پایدار، شهری است که از خطرات ایمن باشد و اگر دچار خطر شد در کمترین زمان به شرایط عادی بازگردد.
محمود مرادی افزود: ماده قانون ۵۵ شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و به دقت در ذهن حفظ شود، زیرا در حوزه ایمنی شهری این قانون مترقی است و وظایف شهرداری‌ها را مشخص کرده است.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند در خارج از شهر هم خدمات ارائه کنند زیرا با وقوع سیل نمی‌توان برای آن حد و مرز تعیین کرد و شهرداری‌ها موظف هستند شهر را از خطر حفظ کنند.
وی بیان کرد: یکی از مباحث که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، روان آب شهری است که با تغییر عرصه‌های طبیعی سطح نفوذ کاهش و روان آب شهری شکل گرفته است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: رعایت نکردن حریم شهری مورد توجه است و قرار است ردیف بودجه سال ۱۴۰۲ برای کمک به این بخش پیش‌بینی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار