سخنگوی سازمان انرژی اتمی،از آغاز کاهش بخشی از سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای کشورمان خبرداد و گفت: کاهش سانتریفیوژها مربوط به ماشین‌های فعال نمی شود،بلکه در این حوزه ماشین‌های غیرفعال در حال جمع آوری هستند.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 09 November 2015
به گزارش تابناک تبریزاز خانه ملت ،بهروز کمالوندیبا اشاره به تعهدات ایران درموضوع توافق هسته ای با 1+5، گفت:ما در تعهداتمان 3 موضوع داریم که دو تای آن به اراک و تبادل مواد و یکی هم به کاهش سانتریفیوژها به تعداد مورد توافق مربوط می شود.

وی ادامه داد: نقطه صفر شروع  دوهسته ای ایران با 1+5 با توجه به نامه مقام معظم رهبری بعد از اعلام نتیجهPMD توسط آژانس است که فکر می کنم 24 آذرماه سال جاری است.

کمالوندی افزود: درمورد موضوع سانتریفیوژها درنامه مقام معظم رهبری محدودیتی قائل نشدند؛شاید هم به این علت که این کار درحدود دوماه و نیم تا 3 ماه زمان می برد.

وی گفت: برای اینکه ما خودمان نیز به تحریم ها کمک نکرده باشیم؛یعنی بعد از اینکه آژانس اعلام کرد مسئله ای نیست و پرونده گذشته ایران بسته شد،بخشی از کار کاهش سانتریفیوژها را اکنون آغاز کرده ایم که این مربطو به ماشین‌هایی می شود که سال هاست کار نمی کنند.

 

کاهش سانتریفیوژ به معنا کاهش تولید نیست

کمالوندی با بیان اینکه ما در حدود 19هزار سانتریفیوژ داریم که باید به 6 هزار و خورده ای کاهش دهیم، افزود: 10 هزارتای آن‌ها کار نمی کنند که آن ها را با حوصله و آرام آرام شروع به جمع کردن کرده ایم،ولی نه تا انتهای کار یعنی انتهای این کار این است که تحت نظارت آژانس باشیم.

وی تاکید کرد: کاهش سانتریفیوژ به این معنا که تولید کاهش یابد نیست؛چون ماشین‌های درحال تولید مشعول هستند.

کمالوندی با اشاره به برگشت‌پذیری تمامی اقدامات،گفت: درصورتی که آژانس گزارش درستی ندهد،تمامی ماشین ها را به جای خود برمی گردانیم حتی می توانیم ماشین قوی تر بگذاریم.

 

بازطراحی راکتور اراک بعد از نتیجه PMD

وی درخصوص زمان بازطراحی راکتور اراک، تصریح کرد: بازطراحی راکتور اراک بعد از نتیجه پی ام دی در دستور کار است،ولی برای کار نوسازی اول باید کار طراحی انجام شود که یک سال طول می کشد اما کار مهندسی و اجرا پس از پی ام دی انجام می شود.

وی ادامه داد: بنابراین نوسازی اراک 3 فاز دارد،یکی بیرون آوردن "کلندیا"(قلب راکتور) که مربوط به برجام است،طراحی و دیگری اجرا که هر کدام از این ها زمان های مشخص دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: شروع کار "کلندیا "بعد از پی ام دی است و مدتی در حدود چند هفته طول می کشد و کار طراحی نیز حدودا یک سال طول می کشد و اجرای آن نیز درحدود سه تا 4 سال انجام می شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار