بررسی عملکرد دستگاههای استان در سال 93
جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی در محل استانداری برگزار گردید. در این جلسه مسئولین استانی با ارائه گزارش از وضعیت نامطلوب استان گفتند.همچنین در این جلسه مسئولین از انتظارات خود از دستگاههای دیگر سخن بمیان آوردند.
کد خبر: ۱۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹ 13 March 2015

روز پنجشنبه جلسه ایی از طرف شورای برنامه ریزی و توسعه استان در محل استانداری ارومیه برگزار گردید و در آن برخی از مسئولان استانی به مسائلی اشاره کردند که جای بسی تامل دارد.

تامل از این جهت که مسئولین استانی به نارسایی های اشاره میکنند که حل آنها در حوزه کاری و مسئولیتی خودشان است.از اینکه چه کسی و چه زمانی قرار است به این نارسایی ها پایین داده شود مهم است.

به نظر میرسد با به پایان رسیدن سال،مسئولین با دستهایی پر از آمار و ارقام برای ارائه گزارش پشت تریبون قرار می گیرند و مردم را همچنان در انتظاراتشان نگه میدارند.

آنکس که بداند و بداند که بداند اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند بیدارش نمایید که بس خفته نماند

آنکس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

گزارش تابناک ارومیه از جلسه شورای برنامه ریزی استان:

قربانعلی سعادت استاندار اظهار داشت: مسئولان دستگا‌ه‌های اجرایی برای رفع عدم توازن توسعه‌ای تلاش کنند.

سعادت ضمن ابراز تاسف از این موضوع که عدم توزان در سطح استان و نسبت به کشور در آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: 25 مورد از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام هم اکنون در دستور قرار گرفته است، تا از این رهگذر توازن توسعه‌ای در استان ایجاد شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در شاخص‌های توسعه انسانی عقب مانده‌ایم، گفت: در سرفصل میزان سواد، آذربایجان غربی جایگاه 28 کشور و در شاخص سلامت جایگاه 29 را دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه متوسط درآمد سرانه، مردم آذربایجان غربی جایگاه 26 را دارند، گفت: بنابراین درآمد سرانه شهروندان آذربایجان غربی نصف درآمد شهروندان سراسر کشور است.

وی ادامه داد: چنانچه در بررسی درآمد سرانه شهروندان، طبقه متمکن جامعه را لحاظ نکنیم، متوسط درآمد به مراتب پایین‌تر خواهد آمد تا جایی که مردم استان به معنای واقعی کم درآمد هستند.

در این جلسه جواد جهانگیر زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی کردند.ایشان طی سخنانی ابراز داشتند:ارومیه در شاخص‌های درمانی بدترین وضعیت را دارد.بین مراکز استان سراسر کشور بعد از بندرعباس، ارومیه در شاخص‌های درمانی بدترین وضعیت را دارد.

وی در ادامه اظهار داشت:تعهدات صورت گرفته متعلق به شخص خاصی نبوده ودر چارچوب جمهوری اسلامی ایران به نام نظام صورت گرفته است،بنابراین برای احیای طرح‌های راکد و انجام تعهدات باید تلاش کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت تلاش برای بهبود یافتن شاخص‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، درآمد و ... گفت: برای تحقق یافتن این موضوع باید عزم و همت جدی در استان شکل گیرد.

جهانگیرزاده با اشاره به سفر ریاست جمهوری در سال 1394 به آذربایجان غربی بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای مرکب از فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس تاکید و خاطرنشان کرد: در سفرهای سه‌گانه رئیس جمهور وقت، بخش اعظمی از تعهدات صورت گرفته در استان جامه عمل نپوشید.

وی با اشاره به اینکه در دولت احمدی‌نژاد به ارزش 17 میلیارد تومان تعهد در استان صورت گرفت، گفت: فقط بخش ناچیزی از تعهدات به ارزش 3 هزار 200 میلیارد تومان با بودجه‌ استانی در مناطق مختلف آذربایجان غربی تحقق یافت.

جهانگیرزاده بر ضرورت شکل‌گیری اهتمام جدی برای جبران عقب‌ماندگی‌های به وجود آمده در مناطق مختلف استان تاکیدکرد،اظهار داشت:برای رشد و بهبود یافتن شاخص‌های مختلف باید بطور جدی تلاش شود.

سخنران بعدی جلسه شورای برنامه ریزی استان نماینده مردم بوکان بود.محمد قسیم عثمانی طی سخنانی اظهار داشتند:اعتبارات عمرانی باید به صورت عادلانه با در نظر گرفتن شاخص‌های قانونی توزیع شود.

عثمانی ضمن ابراز تاسف از این موضوع که گاه در تخصیص منابع مالی بین شهرستان‌ها تفاوت‌های فاحش شاهد هستیم، اضافه کرد: گاه منابع مالی دو شهرستان با شرایط یکسان در تخصیص منابع مالی با یکدیگر فاصله چند ده برابری دارند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از توزیع سلیقه‌ای منابع مالی در استان، اضافه کرد: به این مباحث باید به صورت اساسی پرداخته شود، تا توسعه متوازن مناطق مختلف استان را شاهد شویم.

عثمانی با اشاره به اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های نهفته در استان برای توسعه و رشد شاخص‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در این راستا از ظرفیت و توان نیروهای مردمی هرگز نباید غفلت کنیم، زیرا با همراهی مردم می‌توان کارهای فاخر انجام داد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با اظهار به فرا رسیدن روزهای پایانی سال 1394، خاطرنشان کرد: مسئولان دستگا‌ه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌های مختلف نسبت به جمع‌بندی فعالیت‌های خود جهت ورود به سال نو و پیگیری برنامه‌ها اقدام می‌کنند.

سپس حاضرین در جلسه مستمع سخنان رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی بودند.اسماعیل کریم زاده در متن سخنرانی خود آورده بود:کشاورزی نقش عمده‌ای در معیشت مردم این خطه دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت کشاورزی در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور از 12 درصد به 7 درصد افول کرده است،ادامه داد: در دوران سازندگی و اصلاحات سهم بخش کشاورزی 12 تا 13 درصد بود.

وی با اشاره به کاهش سهم کشاورزی در سال 1390 به هفت و سه دهم درصد، سال 1391 حدود دو و چهار دهم درصد و سال 1392 به سه و هشت دهم درصد کاهش یافته است، گفت: سهم کشاورزی در سال 1393 با عنایت استاندار به چهار و دو دهم درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از 645 میلیارد تومان منبع مالی آذربایجان غربی فقط 27 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان تخصیص یافته است، اظهار کرد: باید مساعدت ویژه‌ای به بخش کشاورزی شود.

وی این منبع مالی را برای کشاورزی استان و کشور ناکافی دانست و گفت: برای افزایش سهم بخش کشاورزی استان تا بالای 10 درصد موظف شده‌ایم، که این موضوع با کمک و همراهی استانداران دست‌یافتنی است.

سخنران بعدی این جلسه ناصر حضرتی بود.وی طی سخنانی گفت :امسال آذربایجان غربی با در نظر گرفتن منابع مختلف در مجموع حدود 645 میلیارد تومان اعتبار عمرانی داشته است.

وی تخصیص این رقم از اعتبارات عمرانی را حدود 57 درصد عنوان کرد و افزود: این رقم اعتبارات استانی، دو درصد نفت و گاز و منابع مختلف را شامل می‌شود که در طول سال برای استان ابلاغ شده است.

حضرتی با اشاره به سقف تخصیص 72 درصدی در اعتبارات سرمایه استانی، اضافه کرد: در اعتبارات مربوط به دو درصد نفت و گاز میزان تخصیص حدود 75 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران، اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه را شامل می‌شود، گفت: تا این لحظه حدود 150 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه ابلاغ شده، ولی تخصیص محدودی داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت: بخشی از منابع اعتباری نیز با وجود صورت گرفتن ابلاغ اعتبار، تاکنون تخصیص نیافته‌اند که برای تامین آنها تا انتهای سال امیدوار هستیم.

وی با اشاره اینکه 72 درصد پروژه‌های عمرانی در مناطق شهری هستند، اضافه کرد: تعداد زیادی پروژه نیز در مناطق روستایی برای بهبود بخشیدن به شاخص‌های بهداشت، درمان و ... ایجاد شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در جلسه شورای برنامه ریز و توسعه استان گفت :باید برای تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی بودجه مناسبی تخصیص داد.

وی اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی زیرپوشش این اداره کل را بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان عنوان کرد، افزود: با بخشی از مبلغ مورد اشاره حقوق 45 نفر کارمند پرداخت می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اظهار به اینکه در مجموع 400 میلیون تومان برای نگهداری 361 مکان ورزشی در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد، گفت: این میزان منبع مالی به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های موجود را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه با منبع مالی موجود امکان جلب رضایت ورزشکاران و جوانان استان به هیچ عنوان وجود ندارد، گفت: بنابراین فرمانداران برای تعمیر و ساماندهی اماکن ورزشی همت کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اظهار به اینکه برای تعمیر، مرمت و ساماندهی اماکن ورزشی حداقل 2 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، بیان داشت: از این رهگذر در راستای تعمیر و رفع نیازهای اساسی اماکن ورزشی گام برداشته خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار