اگر جودوی قم بخواهد در لیگ دسته اول یا بر‌تر تیمی داشته باشد به ناچار دست به دامان جودوکاران غیر بومی خواهد شد که طبیعتا چنین ساز و کاری برای رشد جودوی قم سودی در بر ندارد.
کد خبر: ۱۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 06 December 2015
به گزارش تابناک قم، رشته جودو در قم طی سال‌های گذشته توانسته روند رو به رشدی را تجربه کند اما شرایط برای تبدیل قم به قطب جودوی کشور مشابه آنچه در کاراته قم می‌بینیم به خوبی پیش نرفته است. 

در میان رشته‌های ورزشی رزمی، جودو همواره رشته‌ای در سایه بوده است و حتی عنصر المپیکی بودن این رشته نیز نتوانسته سبب اقبال عمومی در قم به سمت این رشته در مقایسه با رشته غیرالمپیکی کاراته شود. 

نگاهی به آمار ورزشکاران سازمان یافته کاراته نشان می‌دهد این رشته در مقایسه با رشته‌های جودو و تکواندو که هر ۲ المپیکی هستند جمعیت بیشتری را به خود جذب کرده است. 

به عبارت دیگر اقبال به جودو در قم در مقایسه با تکواندو، ووشو و تکواندو به مراتب کمتر بوده است که علت آن را می‌توان به کمبود مربیان رسمی، عدم وجود باشگاه‌های کافی و مدیریت غیرهدفدار در این رشته عنوان کرد. 

با این وجود مقایسه جودوی قم از دوران حضور سعید علیزاده در راس این هیئت ورزشی و پیش از آن گویای تغییراتی محسوس در جودوی استان قم است. 

اگر ملاک موفقیت یک رشته ورزشی را در اختیار داشتن تیم در لیگ بر‌تر کشور بدانیم در این صورت جودو ممکن است حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بررسی شاخص‌های عملکرد موفقیت‌های یک هیئت ورزشی، نشان دهنده دگرگونی معنادار در وضعیت جودوی استان است. 

یکی از این شاخص‌های وضعیت پرورش ورزشکار در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان است که جمعیت غالب ورزشکاران جودو در قم را همین قشر تشکیل می‌دهند. 

این بدان معنی است که جودوی قم در صورت بهره برداری صحیح و اصولی از نیروی جوانی که امروز در اختیار دارد می‌تواند در آینده به یکی از قطب‌های جدید جودوی کشور تبدیل شود اما آن‌ها برای دستیابی به این هدف راه دشوار و درازی در پیش دارند. 

مشکلات جودوی قم

علاوه بر مشکلات نیروی انسانی و کمبود باشگاه و مربی که خود زاییده کمبودهای دیگری است، عدم وجود ساختار مناسب برای توسعه جودو در قم یکی از دلایلی است که این رشته رزمی را دور از موفقیت‌های محسوس نگاه داشته است. 

عدم وجود حامی مالی برای حضور تیم‌های قمی در لیگ‌های معتبر کشور سبب شد هیئت جودو و باشگاه‌های قمی این رشته، یا به طور کلی قید تیمداری را بزنند یا در شرایطی نامناسب و با حداقل بودجه وارد مسابقاتی شوند که رقبایی تا دندان مسلح انتظار آن‌ها را می‌کشند. 

گرانی تشک جودو یکی از چالش‌های مهم جودوی قم در چند سال اخیر بوده است به طوری که برخی از باشگاه‌ها با حداقل تشک ممکن تمرینات خود را برگزار می‌کنند و امکانات لازم برای جودوکاران تحت آموزش وجود ندارد. 

در همین حال تیم جودوی شهید زین الدین امسال بدون حامی مالی وارد لیگ آینده سازان کشور شد و هیچ شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت حمایت از این تیم را بر عهده نگرفت. 

آن‌ها با بودجه هفتگی محدود در لیگ آینده سازان شرکت کردند و به گفته سید حسین حسینی‌زاده سرمربی این تیم، آن‌ها حتی نتوانستند لباس مورد نیاز جودوکاران را برای اعضای این تیم فراهم کنند. 

آن‌ها مجبور به رقابت با تیم‌هایی با بازیکنان ملی پوش بودند که برای حضور در لیگ بر‌تر نوجوانان دستمزد دریافت می‌کردند با این حال حضور تیم شهید زین الدین قم در لیگ بر‌تر نوجوانان با کسب عنوان امیدبخش چهارمی همراه بود. 

مسابقات لیگ جودوی کشور در قالب لیگ بر‌تر بزرگسالان، لیگ دسته اول بزرگسالان و لیگ آینده سازان یا نوجوانان برگزار می‌شود به عبارت دیگر جودوکاران نوجوان پس از پشت سر گذاشتن این بازه سنی، باید وارد رده سنی بزرگسالان شوند. 

ظلم بزرگی که به جامعه جوان جودوی کشور می‌شود و این شرایط ناگوار دامان جودوی قم را نیز گرفته به طوری که در اثر وجود خلا رقابتی در این بازی سنی، عده زیادی از جودوکاران از این رشته جدا و محو می‌شوند. 

در حال حاضر جذب ورزشکاران نونهال و نوجوان به رشته جودو هدف بزرگی برای جودوی استان قم است اما آنچه برای هیئت جودو اهمیت بیشتری دارد حفظ این نفرات و سوق دادن آن‌ها به سوی ورزش قهرمانی در رده سنی بزرگسالان است. 

به گفته سعید علیزاده رئیس هیئت جودوی استان قم، جودوی قم همواره در رده‌های سنی پایه تیم‌های خوبی در مسابقات قهرمانی کشور داشته است اما در رده بزرگسالان فاقد جودوکار در شرایط ایده آل است. 

یکی از دلایل عدم حضور تیم‌های جودوی قم در لیگ دسته اول یا بر‌تر کشور همین مسئله است به عبارت دیگر اگر جودوی قم بخواهد در لیگ دسته اول یا بر‌تر تیمی داشته باشد به ناچار دست به دامان جودوکاران غیر بومی خواهد شد که طبیعتا چنین ساز و کاری برای رشد جودوی قم سودی در بر ندارد. 

عدم توجه به رده‌های سنی پایه در دهه ۸۰ یکی از دلایلی است که حالا اثرات خود را نشان می‌دهد و سبب شده جودوی قم در رده سنی بزرگسالان تهی از نفرات تاثیرگذار و باکیفیت به تعداد کافی باشد. 

اتفاقی که حالا در حال رخ دادن است و با حضور پرافتخار تیم شهید زین الدین در لیگ آینده سازان و حضور صد‌ها جودوکار نونهال و نوجوانان در باشگاه‌های سطح قم می‌تواند به رفع این مشکل امیدوار بود. 

مسئله دیگر در این میان نبود حامی مالی برای حضور جودوکاران قمی در لیگ بر‌تر است به طوری که با بودجه‌ای ۵۰ میلیون تومانی می‌توان تیمی را راهی لیگ کرد که البته هیئت جودو حتی در صورت یافتن اسپانسر نیز میلی به حضور در لیگ ندارد و ترجیح می‌دهد توان خود را روی آینده جودوی استان و پرورش ورزشکار متمرکز کند. 

نگاه مثبت به جودو در قم با وجود همه بی‌مهری‌هایی که جودو این روز‌ها در سطح کلان تجربه می‌کند می‌تواند در آینده جودوی قم را صاحب سهمیه ملی پوش در تیم‌های ملی کند. اتفاقی که با درخشش جودوکاران قمی در رده‌های سنی نونهالان و جوانان در سال ۹۴ بیش از پیش امکانپذیر به نظر می‌رسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار