حال و روز فوتبال یزد این روزها به گونه ای است که وقتی صحبت از آن می شود اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که یزد اصلا فوتبال دارد یا نه؟
کد خبر: ۲۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 11 April 2015
به گزارش تابناک یزد، استان یزد دو نماینده در لیگ دسته اول فوتبال کشور دارد که یکی در میانه های جدول دست و پا می زند و دیگری از هم اکنون به لیگ دسته دوم سقوط کرده است.
خبر سقوط تیم تربیت نوین یزد همچون بمبی در استان صدا کرد و فوتبال دوستان این خطه را در غم فرو برد.
فوتبال یزد به کجا می رود؟ این سوال نه تنها فوتبال دوستان بلکه اغلب مردم کوچه و بازار این روزهای یزد است که هنوز پاسخی در خور برای آن پیدا نشده است.استانی که نماینده فوتبال آن در دهه 1320 توانست با اقتدار تیم مدعی سپاهان آن زمان را در زمین خاکی خود شکست دهد این روزها همچون بیماری است که به کما رفته و بهبودی برای آن متصور نیست.
فوتبال در استان یزد بطور رسمی از سال 1328 با ساختاز سازی مناسب آغاز شد.
با توجه به آنکه در آن زمان یزد استان نبود و به صورت فرمانداری کل اداره می شد تمام امور این خطه و از جمله ورزش آن زیر نطر استان اصفهان بود.در آن زمان، بازی های فوتبال در یزد در قالب دسته های آزاد آغاز شد و شاخصه مهم آن محلی بودن تیم ها بود و مردم آن محله هم نسبت به تیم های خود تعصب خاصی داشتند.
رفته رفته با برنامه ریزی هایی انجام شده و تشکیل هیات فوتبال، روند رو به رشد این رشته ورزشی در استان آغاز شد و یزد در مسابقات فرمانداری های کل کشور شرکت کرد و پنجه در پنجه رقیبان خود انداخت.از سال 1350 مسابقات کشوری به صورت باشگاهی آغاز شد و در سال 1352 تیم باشگاه پاس یزد بعنوان تنها تیم باشگاهی یزد در مسابقات زیر گروه لیگ تخت جمشید آن زمان حاضر شد.
بر اساس قرعه کشی انجام شده قرار شد تیم یزدی با سپاهان اصفهان به صورت رفت و برگشت بازی کند تا تیم برتر به لیگ تخت جمشید صعود نماید.
پاس یزد موفق شد در بازی رفت خود که در زمین خاکی کلوپ ورزشی حنا (شهید پاکنژاد) برگزار شد با حساب یک بر صفر حریف خود را شکست دهد.
بازی یرگشت هم که در ورزشگاه باغ همایون سابق و تختی فعلی اصفهان برگزار شد با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید و نماینده یزد به لیگ تخت جمیشد راه یافت.
این پیروزی و موفقیت موجب ایجاد شور و شعف بسیار زیادی در بین مردم یزد شد و آنها به داشتن این چنین جوانانی به خود می بالیدند حتی پس از بازگشت از اصفهان، علاقه مندان بسیاری به استقبال آنها در دروازه ورودی شهر رفتند.اما متاسفانه با نفوذی که آن زمان در فدراسیون فوتبال شد به این بهانه که یزد از زمین چمن بی بهره است ، نماینده اصفهان را به جای یزد روانه لیگ کردند و حسرتی تمام نشدنی بر دل فوتبال دوستان یزدی بر جا گذاشتند.
دلسردی و افول فوتبال یزد از همان زمان آغاز شد و نسل طلایی فوتبال یزد هم دچار افت شدید گردید.
از سال 54 که یزد به استان تبدیل شد تیم منتخب یزد در مسابقات قهرمانی کشور حضور یافت و تلاش همگان بر احیای دوباره فوتبال یزد استوار شد.بعد از پیروزی انقلاب و جایگزین شدن جام قدس به جای لیگ تخت جمشید تیم شهید استفامت یزد در این لیگ حاضر شد و توانست در مقابل حریفان سرسخت خود عرض اندام کند.
در آن زمان حتی چندین بازیکن تیم یزد به تیم های باشگاهی تهران و حتی اردوی تیم ملی دعوت شدند، داستان شیرینی که دیگر هیچوقت تکرار نشد.
تیم استقامت از دهه 70 تا دهه 80 بیشترین افتخارات را برای فوتبال یزد کسب کرد تا آنکه تیم نوپایی به نام شهید قندی پا به عرصه فوتبال گذاشت و مردم یزد را با فوتبال آشتی دوباره دارد.
این تیم با تلاش بازیکنان بومی خود توانست از لیگ دسته سوم و دوم به لیگ دسته اول راه یابد و از همین زمان بود که پای مربی و بازیکنان غیر بومی به یزد باز شد و بازیکنان بومی تیم شهید قندی علی رغم شایستگی در حاشیه قرار گرفتند.
تیم شهید قندی در سال 84 با شایستگی به لیگ برتر صعود کرد و مردم را به ورزشگاهها کشاند، اتفاقی که مردم خون گرم یزد شایسته آن بودند و هستند.
اما متاسفانه با نادیده گرفتن زحمات مدیران یزدی باشگاه و دعوت از غیر یومی ها و خرج کردن پول های گزاف، تیم قندی فقط یکسال در لیگ برتر دوام آورد و باز به دسته اول سقوط کرد.
با واگذاری تیم قندی به اداره کل ترببت بدنی استان نام آن هم به تربیت تغییر یافت و به مدت هفت سال با نامهای دیگری چون سنگ آهن بافق، یزد لوله و اخیرا تربیت نوین بازی کرد.
هم اکنون تیم تربیت نوین در حالی که چند هفته به پایان مسابقات دسته یک باقی است سقوطش به دسته دوم قطعی شده و حسرت آن برای فوبتال دوستان یزد باقی مانده است.
این تیم از 19 بازی خود 14 شکست، دو برد و سه مساوی را در پرونده خود دارد.
تیم فولاد یزد دیگر نماینده استان هم که کار خود را از حدود 11 سال قبل از دسته سوم آغار کرد هم اکنون در میانه های جدول لیگ دسته اول کشور دست و پا می زند و فقط هدفش سقوط نکردن به دسته دوم و دچار نشدن به سرنوشت تیم تربیت نوین است.
این تیم در حال حاضر در مکان هفتم جدول قرار دارد و 22 امتیاز اندوخته دارد، از 18 بازی خود پنج برد، هفت مساوی و شش باخت در پرونده خود دارد.
شرایط فوتبال یزد این روزها به هیچ وجه دلپذیر نیست و علیرغم امکانات خوبی که از نظر سخت افزاری در اختیار دارد اما بعلت عدم برنامه ریزی و توجه کم رنگ مسوولان استان و همچنین مایل نبودن شرکت های صنعتی برای سرمایه گذاری در آن حال و روز خوشی ندارد.
این روزها وقتی نمایندگان فوتبال یزد برای بازی در لیگ آزادگان در ورزشگاه 15 هزار نفری شهید نصیری یزد حاضر می شوند حد اکثر تماشاگری که برای دیدارهای این دو تیم حاضر می شوند 200 نفر است و این یعنی فاجعه.
سالهاست که مردم فوتبال دوست یزد در حسرت حضور تیم های یزد در لیگ برتر باقی مانده اند اما نمایندگان یزد حتی از یک بازی تماشگر پسند در همان لیگ دسته اول هم ناتوان بوده اند.
متاسفانه علی رغم تلاش های متولیان فوتبال استان، نه تنها مسوولان اجرایی این خطه آنطور که شایسته بوده به فوتبال یزد توجه نکرده اند بلکه شرکت های صنعتی نیز حاضر به حمایت از این تیمها نیستند.
استان یزد از وجود واحدهای صنعتی بزرگ و متمول، بی بهره نیست اما هیچیک حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیستند.
آیا فوتبال در یزد تمام شده و یا اینکه هنوز می توان بارقه های امید را در دل این مردم زنده نگه داشت؟
گردآوری: محمد حسین فلاح تفتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار