نقدی بر عملکرد مدیران ورزشی استان؛
با نگاهی به چیدمان مدیریتی در بخش‌های مختلف از هیئت‌های ورزشی گرفته تا مدیران و کارشناسان ورزشی، در همان نگاه اول مشخص است که بی‌برنامگی و بی‌تحرکی از آن می‌بارد.
کد خبر: ۲۱۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶ 18 April 2016
به گزارش تابناک قم، بحث مدیریت ورزش چند سالی است که در کشورهای مطرح دنیا علاوه بر اینکه جزء تحصیلات آکادمیک گنجانده‌شده است در لایه‌های ورزش نیز در حال رخ‌نمایی است و نشان داده همان‌گونه که در قسمت‌های مختلف مانند اقتصاد، سیاست و... نیاز به استفاده از مدیرانی است که علاوه برداشتن تجربه از تحصیلات مربوطه نیز برخوردار باشند در ورزش نیز ثابت‌شده است که علم مدیریت ورزش در کنار تخصص می‌تواند نویددهنده ساختار و چارچوبی مناسب باشد.

در کشور ما نیز تا حدودی در چند سال گذشته بحث مدیریت ورزش کمی جدی‌تر شده است و صرفاً کسی که حتماً ورزش‌کار بوده را در پست‌های ورزش قرار نمی‌دهند، هرچند تا رسیدن به نقطه طلایی فاصله زیادی دارد و هنوز انتخاب‌های سلیقه‌ای در ورزش کاربردهای فراوانی دارد.

در استان قم نیز با نگاهی به چیدمان مدیریتی در بخش‌های مختلف از هیئت‌های ورزشی گرفته تا مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان در همان نگاه اول مشخص است که بی‌برنامگی و بی‌تحرکی از آن می‌بارد و با آنکه روح ورزش با شادابی و سرزندگی همراه است ولی انگار در بدنه مدیریتی با مشکل بزرگی روبرو هستند.

حضور افراد ناشناس به ورزش و صرفاً به علت داشتن عکسی با شورت ورزشی به برخی افراد این اجازه را داده تا خود را وارد ورزش کنند، تا اینجای کار شاید ایرادی نباشد ولی همین افراد اگر قرار باشد مدیریت قسمتی از ورزش را بر عهده بگیرد مشخص نیست چه سرنوشتی برای آن متصور است.

نمونه این افراد در ورزش استان کم نیستند که این مورد شاید در قحط‌الرجال بودن مدیریت تخصصی در ورزش باشد به طوری که افرادی وارد پست‌های کلیدی ورزش استان می‌شوند که نه‌تنها صاحب‌نظر در ورزش نیستند بلکه در مدیریت هم کارنامه قابل قبولی ندارند.

پول‌ساز بودن و گردش مناسب مالی در ورزش شاید یکی دیگر از آفت‌های مدیریتی باشد چراکه برخی افراد برای بستن بار خود به این حیطه وارد می‌شوند و با آنکه تخصصی در ورزش ندارند صرفاً به جهت آشنایی با فلان مسئول استانی سر از ورزش درآورده‌اند که ثمره آن چنین می‌شود که نه در ورزش پهلوانی و نه در ورزش قهرمانی استان قم از جایگاه خوبی برخوردار نیست.

نبودن افراد در پست‌های تخصصی از دیگر آفات ورزش استان است و کسی که مربی کاراته است نمی‌تواند برای جودو یا فوتبال تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کند که قطعاً در این شرایط نبودن بهتر از بودن برخی افراد خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات مدیریتی ورزش در قم را باید جابجایی‌ها و حضور افراد غیربومی در قم دانست که مطمئناً کم بودن تعلق‌خاطر این افراد جزء ضرر چیزی را عاید ورزش استان نخواهد کرد.

به عنوان نمونه به علت قرابت افراد به برخی مدیران استانی سابق و استفاده سیاسی از آن‌ها در بزنگاه‌های سیاسی کشور سبب آن شده تا افرادی در ورزش وارد شوند که فقط برای پر کردن خلأهای دیگران باشند تا به فکر ارتقای سطح ورزش در استان.

در پایان باید منتظر کارنامه هیئت‌های ورزشی استان در سال گذشته ماند تا بتوان در مورد آن بیشتر صحبت کرد ولی از حال و هوای اداره کل ورزش و جوانان قم به خوبی پیداست که نباید منتظر شق‌القمری در آن بود.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار