مربي تيم ملي
مربي تيم ملي آليش بانوان با بيان اينكه اين رشته ورزشي با قرار گرفتن زير مجموعه هيات كشتي جان تازه گرفت و شناخته شده تر شد، گفت: بانوان كشتي گير همانند مردان افتخار آفريني خواهند كرد.
کد خبر: ۲۲۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 07 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، ستاره اسماعيلي افزود: آليش ورزش نوپايي در كشور است كه پيشتر زير نظر ورزش هاي همگاني بود؛ اما با پيوستن اين ورزش به هيات كشتي، شناخته شده تر شد و طرفداران بيشتري پيدا كرد.

مربي تيم ملي آليش، قرقيزستان و تركمنستان را از صاحبان اين رشته ورزشي خواند و اظهار داشت: معمولا قزاقستان وقرقيزستان و تركمنستان رقيبان اصلي تيم ملي آليش ايران هستند و از آنجا كه مسابقات آسيايي و جهاني امسال به ميزباني قرقيزستان و تركمنستان برگزار مي شود، رقابت تنگاتنگ و نفس گيري خواهيم داشت.


وي ادامه داد: با اين وجود جمهوري اسلامي ايران از صاحب نام‌ها و عنوان‌داران آليش جهان چيزي كم ندارد و معتقدم به راحتي مي تواند در مسابقات آسيايي و جهاني سربلند بيرون بيايد. بانوان كشتي گير همانند و همپاي مردان مي توانند براي كشور افتخار آفريني كنند.


اسماعيلي خاطر نشان كرد: با توجه به وجود احتمال حضور آليش در المپيك هاي بعدي، آرزويم اين است روزي شاهد كسب مدال المپيك توسط بانوان كشتي گير ايران باشم.


مربي تيم ملي آليش بانوان با بيان برگزاري مسابقات آسيايي، جهاني و بين المللي گفت: رقابت هاي جهاني آليش شهريور ماه به ميزباني قرقيزستان و مسابقات آليش آسيايي نيز اوايل تيرماه در تركمنستان برگزار مي شود. همچنين تورنمنت بين المللي در آبان ماه برگزار خواهد شد.


وي مازندران را جزو استان هاي صاحب نام در اين عرصه عنوان و تصريح كرد: مازندران مهد كشتي ايران است و بانوان هم در اين رشته بسيار قوي هستند.


وي ادامه داد: تيم اليش بانوان مازندران دو سال در مسابقات آليش كشوري شركت كرد كه در سال 93 به مقام پنجمي و در سال 94 به مقام سومي تيمي دست يافت و اميدوارم در سال 95 قهرمان تيمي كشوري شوند.


اسماعيلي با بيان اينكه آليش بانوان در سطح مازندران توسعه مي يابد، اظهار داشت: اگر چه اين رشته ورزشي فعلا در چند شهرستان مانند ساري، بهشهر، قائمشهر و جويبار فعال است اما در حال اعزام مربي به شهرهاي نور، پل سفيد و بابل هستيم و قصد داريم اين ورزش را در ديگر شهرهاي مازندران نيز توسعه دهيم.


آليش يك نوع ورزش رزمي زير مجموعه كشتي است كه در بخش بانوان معمولا رزمي كاران به ويژه جودوكاران به آن مي پيوندند.


آليش از رشته هاي سنتي و بومي مناطق شمال و شمال شرق كشور بوده و از قدمت ديرينه اي بر خوردار مي باشد. اين رشته ورزشي به نام اعياد و جشن هاي ملي و مذهبي ومراسم ازدواج در استانهاي مازندران، گلستان و شمال خراسان برگزار مي شود. آليش يا كشتي با كمربند با استفاده از كمربند و در زمين هاي خاكي و ماسه اي و چمن برگزار شده و تماس هر يك از نقاط بدن كشتي گير با زمين، باعث باخت آنها مي شود . 


فدراسيون ورزشهاي همگاني به منظور ارج نهادن به ورزش هاي سنتي و بومي و محلي، رشته ورزشي گورش را تحت پوشش خود در آورد. با توجه به شباهت بسيار نزديك گورش با آليش باعث شد تيم جمهوري اسلامي ايران به تورنمنت هاي مختلف اعزام شود. 


فعاليتهاي بين‌المللي آليش از سال 1990 آغاز و قوانين مسابقات آن توسط آقايان باي آمان آركين از قرقيزستان، عبدالكريم سودي از ايران، ناصر عزيزوف از ازبكستان، ويلتا كنتا تاس از ليتواني تنظيم شد.


در سال 1995 اولين دوره مسابقات بين‌المللي آليش با قوانين متحد الشكل در كشور قرقيزستان در دوبخش آقايان و بانوان برگزار شد. اكنون 39 كشور جهان داراي فدراسيون و انجمن رسمي و 58 كشور جهان بصورت غير رسمي در اين زمينه فعاليت دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار