فردوسی و خیام توسط استاد علی اصغر تجویدی در کافه تجسمی دانشگاه روایت شدند.
کد خبر: ۲۳۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ 19 May 2016

تابناک فارس به نقل از مهر: مرکز آموزشهای فرهنگی دانشگاه شیراز این روزها حس و حال خاصی دارد، گویی هر روز اتفاقی تازه و رویدادی  فرهنگی در این مرکز شکل می گیرد.

سومین جلسه کافه تجسمی به تحلیل آثار نگارگری و  نکوداشت یک عمر فعالیت هنری استاد علی اصغر تجویدی هنرمند نگارگر اختصاص یافت. اما تقارن این جلسه با یاد روز خیام و نزدیکی آن با روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی موجب شد آن دسته از آثار استاد تجویدی که به تصویرگری اشعار این دو شاعر بزرگ مربوط می شد بیش از دیگر آثار وی مورد توجه کارشناسان و حاضران در جلسه قرار بگیرد.

تشابه درونی شاهنامه با رباعیات خیام

در ابتدای جلسه استاد مسعود عباسی ، مجری برنامه ضمن خوشآمدگوئی به میهمانان ویژه و شرکت کنندگان از استاد تجویدی بعنوان یکی از چهره های شاخص نگارگری ایرانی  نام برد و پس از آن بیژن کیا کارشناس مسئول واحد آفرینش های هنری  به دو رویکرد به ظاهر متفاوت فردوسی و خیام اشاره و عنوان کرد: هرچند در ظاهر امر می توان فردوسی را رمان نویسی متبحر و مسلط به فنون شعر قلمداد کرد و شاهنامه را نخستین رمان منظوم ایران و بلکه جهان دانست اما تشابه درونی شاهنامه با رباعیات خیام در نحله ی تفکری و هویت این دو اندیشمند است زیرا ستایش صداقت و راست گفتاری، پرهیز از نفاق، نکوهش ریا، مذمت دو روئی از جمله مواردی است که در آثار این دو رادمرد ادبی دیده می شود.

کیا افزود: بی گمان شهر شیراز و استان فرهنگ خیز و پهناور فارس به چنین مراکز و چنین جلساتی نیاز دارد.

در ادامه مسعود عباسی، مدرس دانشگاه و کارشناس جهاد دانشگاهی به بررسی تصویرگری معاصر در شاهنامه پرداخت و پس از آن با دعوت از استاد علی اصغر تجویدی نمایش و بررسی آثار این هنرمند پیشکسوت آغاز شد .

تحلیل و بررسی آثار استاد تجویدی را هنرمند جوان و خوش فکر شیرازی، امین غازیانی به عهده گرفت و  در ابتدا تفاوت بین مینیاتور و نگارگری را ذکر کرد و سپس از ترکیب جسورانه رنگ ها در آثار نگارگری ایرانی و به تبع آن استاد تجویدی بعنوان شاخصه ای مهم و منحصر بفرد در نقاشی جهان نام برد.

صداقت و وحدانیت از عناصر مهم درونی آثار هنری ایرانیان

استاد تجویدی نیز در این نشست به ریشه های هنر پارسی اشاره کرد و صداقت و وحدانیت را از جمله عناصر مهم درونی برای خلق آثار هنری ایرانیان نام برد.

وِی به ارتباط واقع گرائی و آفرینش هنری نیز اشاره کردو یاد آور شد: برای ترسیم تصویر نوروز در تخت جمشید نزدیک به دو سال وقت صرف شده که نیمی از آن زمان به مطالعه و پژوهش درباره معماری تخت جمشید و فرهنگ و رسوم هخامنشیان اختصاص یافته بود.

در بخش دیگری از برنامه یکی از داستان های شاهنامه توسط دانشجویان دانشگاه شیراز پوریا فخاری و مریم نوریان اجرا شد.

بخش پایانی این جلسه به تقدیر از استاد اختصاص یافت و از یک عمر فعالیت پربار و متعهدانه  استاد علی اصغر تجویدی تجلیل شد .

کافه تجسمی دانشگاه شیراز سه شنبه چهارم خرداد به «نقاشی به سبک ناصر پلنگی» اختصاص دارد که ساعت ۱۵ در مرکز آموزش های فرهنگی پردیس ارم جنب مرکز نشر دانشگاه شیراز برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار