بیماری سرطان یکی از بزرگ‌ترین آفات و بلایای اجتماعی عصر حاضر و یکی از خطرناک ترین امراض کنونی به شمار می رود و تجسسات و تحقیقات دربارۀ علل پیدایش این بیماری یکی از مهم ترین کارهای علمی امروز است.
کد خبر: ۲۹۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶ 13 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مصرف داروهای گیاهی اغلب به عنوان شیوه‌ای طبیعی برای حفظ آرامش و رفع افسردگی و اضطراب و سایر بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روانی به کار می‌رود. اما جدا از تمام ناراحتی‌ها و بیماری‌ها، داروهای گیاهی حتی به عنوان یک شیوه درمانی مکمل یا جایگزین برای معالجه سرطان نیز کاربرد دارند.
 
علی بهادری متخصص طب سنتی گفت: طبق ديدگاه طب سنتي، وقتي رسوبات در داخل خون افزايش مي يابد احتمال بروز سرطان در فرد افزايش پيدا مي کند، به احتمال زياد سرطان در گذشته هم وجود داشته است اما از زماني که آگاهي بشر به حدي رسيد که علت مرگ و مير و بيماري هاي ناشناخته را کشف کرد، مشخص شد که علت سرطان تغذيه اي است. در واقع از زماني که افراد سعي کردند غذاهاي خود را تغيير دهند، تنوع طلب شدند و به سراغ غذاهايي رفتند که باطبع و مزاجشان سازگاري نداشت، سرطان شيوع بيشتري يافت.
 
وی با بیان اینکه طب سنتي علت بروز تمام سرطان‌ها افزايش يک ماده با عنوان "سودا" است، افزود: در طب سنتي علت بروز تمام سرطان‌ها افزايش يک ماده عنوان شده است "سودا" ، وقتي سودا در بدن افزايش يابد، بنا به شرايط جسمي فرد باعث ايجاد سرطان در اعضاي مختلف بدن مي‌شود.
 
وی اضافه کرد: علت ايجاد سرطان، افزايش سودا در بدن است يعني عواملي که باعث افزايش سودا در بدن شود، زمينه ابتلا به سرطان را فراهم مي کند. به عنوان مثال مصرف غذاهايي که باعث افزايش غلظت خون شود، مانند غذاهاي تهيه شده از گوشت گاو، غذاهاي مانده، کنسرو شده، فريز شده توليد سودا را افزايش مي‌دهد.
 
بهادری خاطر نشان کرد: همچنين غذاهاي سالم و مقوي مانند عدس، بادمجان، کلم، قارچ و ترشي و مصرف زياد خرما و گوشت شتر نيز ممکن است زمينه ساز افزايش سودا شود.
 
وي افزود: به مردم می‌شود توصيه کرد که از غذاهاي کنسروي، مانده و… استفاده نکنند اما نمي‌توان آن‌ها را از مصرف غذاهاي سالم و مفيد ياد شده منع کرد. با اين حال افرادي که زمينه افزايش سودا دارند و به تشخيص پزشک غلظت سودا در بدن آن‌ها افزايش يافته است، بهتر است از اين مواد غذايي کمتر مصرف کنند.
 
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: مردم از غذاهاي گوشتي بسيار بيشتر از غذاهاي گياهي استفاده مي کنند و بعضي در کنار استفاده از غذاهاي گياهي، سعي مي‌کنند از گوشت هم استفاده کنند. در اين موارد بايد گفت اين رژيم چندان کارآيي ندارد بلکه بايد هفته اي چند بار تنها از غذاهاي گياهي و بدون گوشت استفاده کرد. اين کار باعث مي شود سيستم دفاعي بدن تقويت شود. در ضمن بدن فرصت بازسازي و رسوب زدايي پيدا خواهد کرد.
 
بهادری با بیان اینکه افزايش سودا موجب بالا رفتن حرارت کبد و ضعف عملکرد طحال می‌شود، بیان کرد: حرارت بالاي کبد در برخي موارد سبب افزايش سودا در بدن مي‌شود، برای مثال زمانی را تصور کنید که حرارت زير ظرف غذا زياد باشد و مواد غذايي بسوزد و سوخته آن در ظرف باقي بماند؛ در کبد نيز چنين اتفاقي خواهد افتد يعني وقتي حرارت کبد بالا باشد، مواد غذايي مي‌سوزد که به سوخته آن "سودا" مي‌گويند و اين امر باعث ايجاد سرطان مي‌شود. همچنين ضعف عملکرد طحال که محل ذخيره سوداست در افزايش آن در بدن موثر است.
 
وی با اشاره به توصيه‌هاي طب سنتی براي پيشگيري از سرطان، گفت: به  افراد توصيه مي‌کنيم که از غذاهاي ذکر شده کمتر استفاده کنند و عملکرد کبد را با طبيب آشنا به طب سنتی اصلاح کنند؛ يعني اگر حرارت کبد بالاست با خوردن عرق کاسني حرارت آن را کم کنند و اگر کبد سرد است باز هم با مصرف داروي مناسب عملکرد آن را اصلاح کنند.
 
بهادری، خوب جويدن غذا و پرهيز از آشاميدن آب بين غذا را از عوامل موثر در پیشگیری از سرطان دانست و عنوان کرد: افراد بايد به اين نکته توجه کنند که غذا بايد خوب جويده شود تا هضم آن آسان‌تر شود زيرا اگر غذا خوب هضم نشود، مشکلات کبد بيشتر مي‌شود.
 
وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه شاهد هستيم که مردم غذا را به خوبي نمي‌جوند و همچنين از آب يا نوشيدني بين غذا استفاده مي‌کنند که اين دو مورد سبب افزايش مشکلات مي‌شود بنابراين توصيه برای آنها، اين است که عادت‌هاي غذايي نادرست را کنار بگذارند.
 
این متخصص طب سنتی تاکید کرد: توصيه اکيد طب سنتي کاهش مصرف غذاهاي صنعتي، نوشابه‌هاي گازدار و غذاهاي حاوي مواد نگه دارنده مانند سوسيس، کالباس، غذاهاي کنسروي و انواع غذاهايي است که براي ماندگاري بيشتر مواد نگه دارنده دارد.
 
وی با اشاره به اين که بروز برخي سرطان‌ها در خانم‌ها و بعضي  دیگر در آقايان شایع‌تر است، افزود:: به عنوان مثال سرطان ريه در مردان و سرطان سينه در زنان شايع‌تر است زیرا هر عضو از بدن ممکن است به دليل ضعفي که پيدا کرده، مواد زائد را در خود جمع کند.
 
بهادری با بیان اینکه در طب سنتي درمان راحتي براي سرطان وجود ندارد، افزود: توصيه کلي اين است که بيماران درمان معمول خود را داشته باشند و در کنار آن با مشورت پزشک از بعضي داروهاي گياهي استفاده کنند و از مواد سودازا بهره بگيرند. به عنوان مثال همان طور که گفته شد عرق کاسني به کاهش حرارت کبد کمک مي‌کند و گزينه مناسبي براي بيماران است که با مشورت متخصص طب سنتي مي‌توانند از آن استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: اين بيماران نبايد به هيچ عنوان درمان معمول را کنار بگذارند و تنها از داروهاي گياهي مصرف کنند. اين اقدام بسيار خطرناک است و به سلامت آنان آسيب مي‌رساند.
 
وی با اشاره به کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماریهای صعب العلاج و سرطان اظهار کرد: بر اساس نسخه های طب سنتی گیاهان دارویی مانند "افتیمون"، "بارهنگ"، "جعفری"، "انار"، "زیتون" و "انگور" در درمان سرطان نقش بسزایی دارند.
 
بهادری با اشاره به نسخه های ابوعلی سینا در درمان سرطان گفت: ابوعلی سینا "افتیمون" را یکی از داروهای گیاهی موثر در درمان سرطان معرفی می‌کند و بر اساس نسخه های حکیم ابوعلی سینا، سرطان اگر به موقع تشخیص داده شود در مرحله اول می‌توان با تجویز گیاهان دارویی آن را مهار کرد.
 
این متخصص طب سنتی بیان کرد: در درمان سرطان بوسیله طب سنتی ابتدا باید مزاج بیمار شناخته شده و سپس با گیاهان دارویی و انجام بادکش های گرم و خشک به درمان بیماری پرداخت.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: این رویکرد که بوسیله طب سنتی می توان تمام بیماری‌ها را درمان کرد، اشتباه است چرا که در بسیاری از مواقع طب سنتی تکمیل کننده طب رایج است.
 
ابن سینا در کتاب قانون می‌نویسد: اگر سرطان را زود تشخیص دهند، معالجه پذیر است و یا حداقل از سیر آن می توان جلوگیری کرد و سپس اضافه می کند که متأسفانه علایم این بیماری در ابتدای بروز، واضح و مشخص نیست و به این جهت، اکثر اوقات سرطان، موقعی تشخیص داده می شود که معالجۀ آن یا بسیار مشکل یا غیر قابل علاج است.
 
اکنون پس از هزار سال، که از زمان ابن سینا می‌گذرد، به جرأت، می‌توان گفت با وجود کلیه وسایل آزمایشگاهی، رادیولوژیک و سایر وسایل تشخیصی که در دست داریم، با این همه، هنوز آن قدرها در این راه پیشرفت نکرده‌ایم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار