معاون آبفای استان خبرداد:
معاون معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از شهروندان دو شهر سمنان و گرمسار به عنوان کم‌مصرف‌ترین و پرمصرف‌ترین شهرهای این استان در مصرف آب شرب نام برد.
کد خبر: ۴۴۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 28 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، کوروش خاموشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مصرف بالای آب در اکثر نقاط کشور و از جمله استان سمنان اظهار کرد: نرم مطلوب و توصیه‌شده برای مصرف آب شرب در کشور 130 لیتر در شبانه‌روز اعلام شده ولی مصرف آب در اکثر شهرهای کشور و از جمله استان سمنان بیش از این نرم مطلوب است.

وی با اشاره به مقایسه مصرف آب شرب در بخش خانگی شهروندان استان با این شاخص مطلوب ملی خاطرنشان کرد: نزدیک‌ترین شهر در استان سمنان به این نرم شهروندان مرکز استان هستند که میانگین مصرف آنها در هر شبانه‌روز 145 لیتر است که 15 لیتر بیش از این نرم مطلوب و توصیه‌شده کشوری است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از شهروندان گرمساری به عنوان پرمصرف‌ترین شهروندان استان در این شاخص خبر داد و گفت: هر شهروند گرمساری به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز 195 لیتر مصرف می‌کند که 65 لیتر بیش از نرم توصیه‌شده کشوری است.

وی با بیان اینکه آرادانی‌ها نیز در هر شبانه‌روز 190 لیتر آب شرب مصرف می‌کنند اضافه کرد: این شاخص درمیامی نیز 190 لیتر، در سرخه 166 لیتر در شبانه‌روز، شاهرود 168 و دامغان 176 لیتر در شبانه‌روز است.

معاون شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به سرانه مصرف کلی آب که دربرگیرنده مصرف آب هر کدام شهرهای این استان در سه بخش خانگی، فضای سبز، واحدهای تجاری است، اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف از نظر این شاخص در سطح استان سمنان مربوط به سرخه است که با سرانه مصرف 334 لیتر در شبانه‌روز بیشترین مصرف را در استان دارند.

خاموشی سرانه استانی این شاخص در استان را 230 لیتر اعلام کرد و گفت:متوسط مصرف شهروندان سمنانی از در این شاخص 180 لیتر، میانگین مصرف شاهرودی‌ها در این شاخص 225 لیتر، دامغانی‌ها 218، مهدیشهر 218،آرادان 226، گرمساری‌ها 253، هم‌استانی‌هایمان در میامی 319 و این شاخص در سرخه 334 لیتر در شبانه‌روز است.

معاون شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی این تفاوت مصرف و راه‌های پیشگیری از تداوم آن گفت: مهمترین راه برای کاهش این مصرف، فرهنگسازی و کار فرهنگی و آموزشی و خصوصا آگاه‌سازی در خصوص استفاده از وسائل کاهنده و همچنین به موازت آن اصلاح شبکه‌ها و کاهش پرتی آب و اقدامات پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه قیمت پایین آب در مصرف بالای آن هم بی‌تاثیر نیست افزود: آب مصرفی به بهای بسیار پایین‌تری از قیمت تمام‌شده آن در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: محاسبه تصاعدی قیمت آب مصرفی و اثرگذاری آن در اقتصاد خانوار و همچنین اطلاع‌رسانی موثر در این بخش می‌تواند بر روند مصرف بالای منابع آبی موثر باشد.

وی از تصاعدی بودن قیمت فروش آب به عنوان یک راه‌کار برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه این منابع ارزشمند نام برد و افزود: با توجه به ناپایداری منابع آبی در استان خشک و کم‌بارشی مثل استان سمنان باید صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب به عنوان یک اصل تخلف‌ناپذیر تا پایداری منابع آبی در اولویت قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار