کشاورز با بیان اینکه بیشتر ازدواج‌های صورت گرفته در استان و شهرستان گچساران فامیلی است، عنوان کرد: ضرورت دارد با انجام آزمایشات ژنتیک از بروز معلولیت‌ها در جامعه جلوگیری شود.
کد خبر: ۴۵۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 09 July 2017
سید مهران کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج که اجباری شده، اظهار کرد: این طرح با دستور دادگستری و با همکاری بهزیستی در حال اجراست.

وی ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، همه زوجین در آستانه ازدواج باید فرم ژنتیک را پر کرده و در صورت لزوم مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند.

رئیس بهزیستی گچساران با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون برای انجام طرح غربالگری ژنتیک یک هزار و 305 زوج مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، افزود: از این مجموع تعداد 310 زوج در سالجاری مورد غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بیان کرد: سازمان بهزیستی هزینه مشاوره ژنتیک و حتی آزمایشات ژنتیک را متقبل می‌شود تا خانواده‌ها از انجام چنین آزمایشاتی شانه خالی نکنند.

کشاورز با بیان اینکه بیشتر ازدواج‌های صورت گرفته در استان و شهرستان گچساران فامیلی است، عنوان کرد: ضرورت دارد با انجام آزمایشات ژنتیک از بروز معلولیت‌ها در جامعه جلوگیری شود.

وی بیان کرد: با مشاوره ژنتیک خطر تولد فرزند معلول ذهنی و جسمی کاهش می‌یابد و به صفر می‌رسد و بسیاری از معلولیت‌های جسمی و ذهنی قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند.

رئیس بهزیستی گچساران با بیان اینکه انجام مشاوره‌ها قبل از ازدواج هزینه‌ای در برندارد، ابراز کرد: برای انجام این مشاوره‌ها هزینه‌ای از زوجین دریافت نمی‌شود و در بخش‌هایی که نیازمند هزینه هستند نیز دولت به صورت بلاعوض کمک‌هایی ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه زوجین قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام دهند تا در صورت پرخطر بودن از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری شود گفت: مشاوره ژنتیک برای افراد دارای سابقه بیماری های ژنتیک در خانواده و بستگان ضروری است.

کشاورز اذعان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، هزینه مشاوره و آزمایش ژنتیکی زوجینی که مشکل مالی دارند باید از طرف نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: زوجینی که در خانواده آنها سابقه بیماری و معلولیت داشته باشند از طریق سازمان بهزیستی برای تشخیص مشکل یک نامه به مرکز جامع ژنتیک جنوب در کشور در شهر شیراز برای انجام آزمایشات داده خواهد شد و سازمان بهزیستی تا 80درصد هزینه انجام این آزمایشات را تقبل خواهد کرد.

رئیس بهزیستی گچساران خاطرنشان کرد: انجام مشاوره پیش از ازدواج از عوامل مهم افزایش مهارت‌ها و ارتقای کیفیت زندگی و همچنین نقدپذیری زوجین است که می‌تواند در تقویت بنیان خانواده و کاهش طلاق موثر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار