نویسنده کتاب «عقب‌نشینی ممنوع»:
تابناک: نویسنده کتاب «عقب‌نشینی ممنوع» گفت: قصه بازرسی از مراکز نظامی ایران پاشنه آشیل مذاکرات هسته‌ای است.
کد خبر: ۴۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 13 June 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مهدی مطلبی شامگاه جمعه در جلسه‌ بصیرت هسته‌ای که به همت قرارگاه فرهنگی سلمان خوراسگان در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی که دولت یازدهم با شدت و جدیت به سمت مذاکره هسته‌ای با کشورهای 1+5 پیش رفت، برداشتن تحریم‌ها و کاهش مشکلات ناشی از آن در وضعیت جامعه و به تبع آن بهبود وضعیت اقتصادی بود.

وی بیان کرد: دولت‌مردان فعلی در بحث تعریف و تمجید از توافقات هسته‌ای انجام شده و حتی نتایج آتی، کار را تا جایی پیش بردند که وزرای دولت نامرتبط با بحث هسته‌ای همچون وزیر ورزش و ارشاد نیز لب به تعریف و تمجید گشودند و بهبود و اوج گرفتن وضعیت سینما و فوتبال کشور را منوط به رسیدن به توافق هسته‌ای با 1+5 عنوان کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: چرا امروز از سوی دولت شاهد فضایی هستیم که مذاکرات هسته‌ای، فضای حاکم مطلق بر جامعه شده است و حل همه چیز به رسیدن به توافقات هسته‌ای گره خورده و این پیام مکرر را به مردم انتقال می‌شود که باید توافق کنیم و به نتیجه برسیم.

* ترویج «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است» حاوی پیامی خطرناک است

وی ادامه داد: تبلیغ و ترویج این سخن که «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است» از سوی دولت‌مردان و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور حاوی پیامی خطرناک است، چراکه این سخن به معنای آن است که برای رسیدن به توافق هر مطلب و درخواستی را می‌پذیریم و این با حفظ عزت و شرف منافات دارد.

مطلبی متذکر شد: پاسخ به این سئوال که چرا از سوی دولت یازدهم این‌گونه بر رسیدن به توافق و انجام مذاکرات به نمایندگان 1+5 تاکید می‌شود، قابل تامل و بررسی است.

وی عنوان کرد: این توافق از نظر هسته‌ای، کشور را نه تنها متوقف بلکه به عقب برده است، شواهد دال بر این است، بیان مکرر سخنانی چون اینکه «ما نمی‌توانیم دائما با دنیا بجنگیم» از سوی دولت‌مردان و مسئولان دستگاه دیپلماسی جای تامل دارد، چراکه با افق عاشورایی و مکتب مقاومت کربلایی هیچ همخوانی ندارد.

* تفاوت مذاکرات با غرب‌ها در دولت‌های دهم و یازدهم

نویسنده کتاب «عقب‌نشینی ممنوع» در ادامه اشاره‌ای به سوم آذر سال 92 و امضای توافق ژنو و ابعاد نامطلوب پذیرفته شده از سوی تیم ایرانی کرد و گفت: در دولت قبل، تیم مذاکره‌کننده به سرپرستی سعید جلیلی، تا جایی پیش رفته بود که هرگز از سوی غرب سخن از تعلیق و توقف فعالیت اراک، فردو، نطنز و نابودی سانتریفیوژها نبود، بلکه آنها راضی شده بودند که ایران تنها غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم خود را متوقف کند و در عوض تحریم‌های بانکی و نفتی را بردارند.



وی ادامه داد: متاسفانه با تغییر دولت و به تبع ان سیاست‌ها و اولویت‌های آن و از همه مهم‌تر تغییر تیم مذاکره‌کننده ایرانی، سخنان به عقب برگشت، چراکه طرف غربی به توصیه انگلیسی‌ها مبنی بر اینکه دولت یازدهم شیفته به توافق رسیدن به غرب است، گوش کرد و زیاده‌خواهی خود را افزایش داد.

* امتیازاتی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به غرب داد

مطلبی یادآور شد: ایران در توافق ژنو پذیرفت که غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد خود را متوقف کند، همه اورانیوم‌های خود را اکسید و نابود کند، رآکتور اراک خود را با 85 درصد پیشرفت فیزیکی تعلیق و فریز کند، در سایت نطنز و فردو حتی یک سانتریفیوژ اضافه نکند، نقشه‌های سایت‌ها و فضاهای هسته‌ای کشور را مکتوب به آژانس اتمی تحویل دهد و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس از سازندگان سانتریفیوژ را بدهد.

وی در تشریح اینکه تیم ایرانی در توافق ژنو چه امتیازاتی را از طرف غربی گرفت، گفت: به تعبیر اوباما در توافق ژنو فقط 5 درصد از تحریم‌های ایران برداشته شد و 95 درصد دیگر چون چماق بر سر ایران باقی مانده بود.

* طرف غربی تاکنون امتیازات سوخته به ایران داده است

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: قول برداشته شدن تحریم‌های خودرویی، هواپیمایی، طلا و پتروشیمی که از سوی نمایندگان 1+5 به ایران تحت عنوان امتیاز داده شد، پوچ و تا به امروز غیرقابل اجرا بود، به تعبیری طرف غربی امتیازات سوخته را به ایران داد.

وی تاکید کرد: قصه برداشته شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی غرب تنها یک خیال واهی بود، آنها تا به امروز فقط فشار خود را در این بخش کاهش داده‌اند، همچنین برگرداندن پول‌های بلوک شده ایران که طرف غربی متعهد به پرداخت 4.2 درصد از کل آنها شده بود هنوز به صورت نقدی وارد کشور نشده و ایران تنها مجاز است که در مقابل آن از چند شرکت آمریکایی خرید کالا کند.

مطلبی تصریح کرد: در توافقات هسته‌ای انجام شده تاکنون هیچ امتیازی به ایران داده نشده و هر آنچه که تاکنون برای ایران داده شده، امتیازات سوخته و پوچ بوده است.

وی در ادامه گریزی به بیانیه لوزان زد و گفت: تحریم‌های ایران شامل تحریم‌های اتحادیه اروپا همچون انرژی و پتروشیمی، تحریم شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا مشتمل بر دو بخش کنگره آمریکا با 10 مورد و دولت آمریکا با 18 مورد می‌شود.

* ایران در لوزان 4 گام نسبت به ژنو عقب‌نشینی کرد

نویسنده کتاب «عقب‌نشینی ممنوع» با اشاره به اینکه در توافق ژنو ذکر شده بود که همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود اما این سخن در بیانیه لوزان همراه با چهار قید مطرح شد که نشان از چهار گام عقب‌نشینی ایران است، بیان کرد: نخست آنکه بیان شده فقط تحریم‌های اروپا (در حقیقت بدون تحریم‌های ملی کشورهای اروپایی) برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: دوم آنکه در لوزان به جای واژه لغو از تعلیق تحریم‌ها سخن گفته شده و سوم آنکه در لوزان ذکر شده تنها تحریم‌های اقتصادی و مالی برداشته می‌شود (درباره تحریم‌های نفتی و انرژی سخن گفته نشده) و چهارمین قید مطرح شده هم آنکه آژانش اتمی باید فعالیت‌های ایران را تایید کند و پس از آن طرف مقابل متعهد به انجام تکلیف می‌شود.

* عدم تعهد آمریکایی‌ها بارها به ملت و نظام ایران ثابت شده است

مطلبی بیان کرد: عدم پایبندی و عدم تعهد آمریکایی‌ها و غربی‌ها بارها به ملت و نظام ایران ثابت شده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ملت ایران همچنان اعتقاد دارد که آمریکا شیطان بزرگ است.

وی در پایان با اشاره به اینکه قصه بازرسی از مراکز نظامی ایران پاشنه آشیل مذاکرات هسته‌ای است، افزود: طرف غربی مذاکرات هسته‌ای تاکید دارد که هیچ توافقی نمی‌شود مگر آنکه همه چیز توافق شود که مهم‌ترین آن بازرسی از مراکز نظامی و بحث PMD است که رهبر معظم انقلاب بر اساس حفظ عزت و استقلال ایران صراحتا با آن مخالف هستند.

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار