اولین کنگره شعرای ایل باصری به مناسبت دهه امامت و ولایت در حسینیه شهید رضاعلی فرهادی مرودشت برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 08 September 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:مدیر سازمان تبلیغات اسلامی این شهرستان در این برنامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های ایل باصری اظهار داشت: در برهه‌ای از تاریخ برخی داشته‌ها و خواسته‌ها و ارزش‌هایمان را از دست دادیم اما سعی کردیم با برگزاری بزرگداشت شهدای عشایر و همچنین برپایی مراسم یادبود ملا محمد اسماعیل مردانی و سایر برنامه‌هایی که در مناسبت‌های مختلف برای آن گرد هم آمدیم، این نقیصه را تا حدودی برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام اسماعیل زارع ایل باصری را در بسیاری از موارد سرآمد دانست و افزود: عشایر ایل باصری نه‌تنها چیزی از سایر عشایر و ایلات کم ندارند، بلکه در بسیاری از موارد سرآمد هستند، اما نتوانستیم داشته‌هایمان را به نسل جدید انتقال دهیم و این امر بعضاً باعث فراموشی شده است.

وی تصریح کرد: حرمت ایل را ما باید نگه‌ داریم و نباید انتظار داشت که دیگران برای احیای ایل کاری کنند.

مدیر سازمان تبلیغات اسلامی مرودشت افزود: شب‌ شعر ایل باصری و برنامه‌های اجراشده در این چند سال، یک جرقه خوب است که به انسان حس غرور می‌بخشد.

زارع به داشته‌های ایل باصری اشاره و بیان داشت: بیش از 20 نفر از طلبه‌های مرودشت از ایل باصری هستند و بالغ‌ بر 50 طلبه باصری در قم، کاشان و شهرهای دیگر در حال تحصیل هستند و در طایفه کلمبه‌ای ایل باصری مرودشت، خانواده سه طلبه‌ای هم داریم.

این مقام مسؤول بر ضرورت شکل‌گیری هسته‌های فکری با حضور نخبگان ایل تأکید کرد و افزود: روحانی‌های باصری را معرفی می‌کنیم تا بتوان هسته‌های فکری باوجود آن‌ها تشکیل داد و بسیاری از این روحانیون خود صاحب تألیفات، پژوهشگر حرفه‌ای و سخنران نمونه هستند و تعدادی نیز در دانشگاه‌های تهران در حال تدریس هستند که باید این افراد را دعوت کرد تا در جلسات حضور یابند و معرفی شوند.

در این جلسه کاووس مردانی از قضات دادگستری مرودشت نیز به معرفی ایل باصری پرداخت و در خصوص فعالیت‌های این ایل در چند سال اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

وی هدف برنامه‌های اجراشده را معرفی و اعتلای ایل باصری دانست و اظهار داشت: ایل متعلق به همه است و ما سرمایه‌های اجتماعی زیادی داریم که باید در راستای شناسایی آن‌ها تلاش کنیم.

مردانی بیان داشت: موسسه فرهنگی شهدای ایل باصری به همه عشایر ایل تعلق دارد و همه باید از این موسسه حمایت کنند.

در ادامه این مراسم احمدعلی شکری، سمیه فرهادی، شقایق خان قلی زاده، کرامت امیری، علی شیرزادی، علی شهبازی، ندا خان قلی‌زاده، سعید قیصری، امیرحسین عبداللهی از شاعران ایل باصری به شعرخوانی پرداختند.

به گزارش فارس، ایل باصری یکی از ایلات بزرگ کشور است که خاستگاه اصلی آن‌ استان فارس به شمار می‌رود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار