تابناک گزارش می دهد؛
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از آغاز نخستین فصل کاوش محوطه باستانی بی بی زلیخایی سوق خبر داد.
کد خبر: ۵۱۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸ 24 October 2017
به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد امروز، دوم آبان‌ماه از شروع نخستین فصل کاوش محوطه باستانی (بی بی زلیخایی سوق) شهرستان کهگیلویه خبر داد.
وی با بیان اینکه این اثر تاریخی مربوط به دوره پیش از تاریخ است، افزود: محوطه تاریخی (بی بی زلیخایی بخش سوق) از توابع شهرستان کهگیلویه در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.
مسعود شفیعی با بیان اینکه کاوش به منظور دانش شناخت فرهنگ‌های ادوار گذشته انسان، بر اساس مطالعه اشیا و آثار دیرین و جز آن صورت می‌گیرد، اظهار کرد: شروع کاوش محوطه تاریخی (بی بی زلیخایی بخش سوق) هشتمین کاوش آثار تاریخی از سال ۹۲ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد است.شفیعی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته اخیر در استان، بیان کرد: کاوش محوطه‌های تاریخی در سادات محمودی در هفت فصل از جمله ده پایین سادات محمودی از جمله کاوش‌های اخیر در این استان بوده است.
وی با اشاره به اینکه کار کاوش بسیار حساس و کارشناسی شده است، تصریح کرد: کار کاوش  محوطه تاریخی(بی بی زلیخایی بخش سوق) با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حال انجام است.
نکته جالب توجه و حائز اهمیت این است که اهالی روستای بی بی زلیخایی بخش سوق از وجود نعمت گاز بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی محروم هستند و همچنان به روش بسیار قدیمی و با استفاده از نعمت های طبیعی گذران زندگی می کنند.

آغاز نخستین فصل کاوش محوطه باستانی بی‌بی زلیخایی سوق/ بی بی زلیخایی محروم از نعمت گاز و در آستانه خالی شدن از سکنه
بر اساس این گزارش، اگه نبود گاز در این منطقه همچنان ادامه یابد این منطقه از بخش سوق که از یکی مهمترین مناطق گردشگر پذیر و قطب های کشاورزی کهگیلویه بزرگ محسوب میشود، اهالی این منطقه ناچار به کوچ اجباری روی می آورند،چنان که تا به امروز از ۱۲ روستای موجود در بخش سوق حدود ده تا از آنها خالی از سکنه هستند.
بخشدار سوق بارهای بسیار زیادی وجود چنین مشکلی را اعلام کرد،حتی دادو فریاد کرد اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
میطلبد مسئولان شهرستانی و خصوصأ استاندار عزیز در این یک مورد توجه ویژه نموده و با همت ایشان،روستای گردشگر پذیر بی بی زلیخایی بخش سوق در زیر خروارها خاک مدفون نشود.

خبرنگار سید مصطفی گنجی


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار